וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו למדינת תל אביב לגווע

יהודה בן חמו

3.6.2010 / 10:20

הערים הגדולות במרכז הארץ הולכות ומזדקנות בקצב מסחרר. ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו, טוען כי דווקא בגלל זה, יש ליזום מהלכים לקידום דיור בר השגה לצעירים

חיזוק הפריפריה הוא מטרה נעלה. על כך אין חולק. אין מפלגה שערב בחירות לא מכריזה על התחייבותה להשקיע בנגב ובגליל, ואין ממשלה שעם הקמתה לא מכריזה על תוכניות בתחום.

אפשר להתווכח אם נעשה מספיק, אבל העובדה היא שפיתוח הנגב והגליל נמצא על סדר היום הציבורי כל העת, ומיליארדי שקלים מנותבים לשם בכל תקציב באמצעות השקעות בתעשייה, הקלות במס, יום לימודים ארוך והשקעות בתיירות. ואולם הגיעה העת להעמיד במרכז סדר היום הציבורי את הצורך לחזק גם את המטרופולין של מרכז ישראל.

הרעיון נשמע קצת מוזר. מדוע החזקים צריכים חיזוק? הרי תפקידה של ממשלה הוא לצמצם פערים ולתמוך בחלשים. אין כוונתי לטעון שעל הממשלה להעביר תקציבים מהפריפריה למרכז, אבל יש לעזור לאוכלוסיית הצעירים מחפשי הדיור, שהסיכוי שלהם לרכוש דירה בין רחובות לכפר סבא מתקרב לאפס.

נכון שבערים מבוססות כמו הרצליה, כפר סבא או רעננה, וכמובן תל אביב, כוחות השוק פועלים היטב בדרך כלל. הם מייצרים מקומות עבודה, מושכים אוכלוסייה עם ההשכלה המתאימה ומניעים פעילות מסחרית שמניבה הכנסות לעיריות. ואולם כאשר מחירי הדיור מאמירים בקצב מסחרר, ההשלכות על מבנה האוכלוסייה במרכז יכולות להיות הרסניות.

דרושה מעורבות ממשלתית

כאשר דירת ארבעה חדרים שמספיקה בקושי למשפחה ממוצעת עולה יותר מ-1.5 מיליון שקל, המשמעות היא שצעירים, גם אם הם משכילים, עובדים ונהנים מהכנסה כפולה מהממוצע למשפחה בישראל, אין להם כמעט סיכוי לרכוש דירה שכזו לפני שהספיקו לחסוך כמה מאות אלפי שקלים לתשלום ראשוני לצד נטילת משכנתא.

בעיה שלהם, יגיד הקורא. שיעברו בעצמם לפריפריה ויותירו במרכז את מי שיכול להתמודד עם כוחות השוק. אבל האמת היא שזו בעיה של כולנו. גם למרכז יש תפקיד חשוב. ריכוזי האוכלוסייה הגדולים הם הלב הפועם של הכלכלה והחברה בישראל.

אזורי תעשייה משגשגים, תעשיית היי-טק, מרכזי המסחר שכולם מגיעים אליהם - בין היתר, מהפריפריה, וגם התרבות והאמנות, כולם זקוקים לערים חיות, נושמות ותוססות. הערים האלה זקוקות להרכב אוכלוסייה מגוון שיש בו מינון נכון של זקנים, מבוגרים, צעירים וילדים. המינון הזה הולך ומופר במציאות הנוכחית והערים הגדולות במרכז הולכות ומזדקנות בקצב מסחרר.

על רקע מציאות זו החלו ערים שונות ליזום מהלכים לקידום דיור בר-השגה. בכפר סבא, למשל, השלמנו פרויקט של 270 דירות שיועדו לאוכלוסייה הצעירה במחירים נמוכים ובקרוב נתחיל בפרויקט נוסף של 200 יחידות כאלה. ואולם כדי ליזום דיור בר-השגה בהיקף משמעותי שישפיע על מספר הצעירים הנותר במרכז, דרושה מעורבות ממשלתית משמעותית. רק שיווק קרקעות בהנחות משמעותיות על ידי מינהל מקרקעי ישראל והנחות במסים מצד משרד האוצר יוכלו להביא לשינוי המיוחל.

*הכותב הוא ראש עיריית כפר סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully