וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישנם סימנים שמתחת לגז יש נפט"

ליאור זנו

3.6.2010 / 12:32

יצחק תשובה מפזר חיוכים על רקע תוצאות המיפוי התלת ממדי במבנה "לויתן" אשר מצא כי הקידוח טומן בחובו פי 2 סיכויים למציאת גז מאשר בקידוח תמר

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק ובעל השמחה הכפולה, הגיע לכנס של חברת הביטוח הפניקס שבשליטתו, כאשר הוא מפזר חיוכים והכריז שכל עם ישראל שותפים. "ישראל הופכה לשחקן מן המניין בתחום האנרגיה דבר שייתן לנו כוח גיאופוליטי בעולם. ישנם סימנים שבמעמקים מתחת לגז יש נפט".

"ממשלת ישראל חייבת להנציח את המומנטום הזה, בעיקר להראות את כוחה מול המשקיעים הזרים, וכך השקעתה וחוזקה ילכו ויגדלו" הוסיף תשובה ולא שכח להודות לאהוד שפירא, יו"ר הפניקס, שנבחר הבוקר לדירקטור בבנק לאומי. הוא הודה לו על התרומה הגדולה לפעילותה של הפניקס, אך בעיקר שיבח את המנכ"ל אייל לפידות והביע תקווה כי איתו החברה תמשיך לטפס כלפי מעלה.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, הנמצא בסין אמר בתגובה כי "משמעות התגליות החדשות בשדות הגז הימיים - היסטורית. אי הוודאות הוסרה. ישראל היא מעצמת גז. בכוחן של התגליות להפוך את ישראל לשחקן מרכזי בשוק הגז הטבעי הבינלאומי. מדובר במהפכה בכל הקשור לשימוש בגז הטבעי בישראל, הן בתחום הסביבתי והן בתחום הכלכלי. אם אכן יצליחו להפיק את הגז החדש שהתגלה, ישראל עתידה להפוך מצרכנית לספקית".

לדברי לנדאו, זו קפיצת מדרגה גדולה הנושאת בחובה בשורה של עצמאות כלכלית למדינה בשנתה ה-63. "התנאים האטרקטיביים שהציעה ממשלת ישראל הם שעודדו את היזמים לצאת להרפתקה חלוצית במים עלומים. ברכתי שלוחה לכל הגורמים המעורבים על התעוזה, האמונה ואורך הרוח. משרד התשתיות מתכוון להעניק את כל העזרה והתמיכה על מנת שהגז הטבעי ייכנס לשימוש מהר ככל הניתן. בימים קשים אלו, שעה שיראל מותקפת מכל עבר, טוב לדעת שהארץ המובטחת לעם היהודי היא ארץ זבת חלב, דבש ובמיוחד גז טבעי", אמר לנדאו.

קיימת הסתברות של 50% למציאת גז או נפט במבנה "לויתן" וגודלו המוערך עומד עד 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) - פי 2 מ"תמר" - כך הודיעה הלילה נובל אנרג'י בכנס אנליסטים שערכה לאחר פרסום תוצאות נתוני הסקרים הסייסמים (3D) שביצעה ב"לויתן" וברשיון "רציו ים". נובל, יחד עם שותפויותיה דלק קדוחים, אבנר ורציו, יצאו לבצע קידוח אקספלורציה ב"לויתן" לאור כך.

כמו כן, עידכנה נובל את הערכותיה לגודלו המוערך של מאגר תמר ל-8.4 TCF, זאת לעומת הערכות קודמות של 7.3 TCF בממוצע ולפי הודעתה, עד 33% גדול יותר מהערכותיה הקודמות. ישראל, כך מסתמן, הופכת למעצמת גז. נובל עוד הודיעה כי פרוספקטים עתידיים מובילים אותה להעריך פוטנציאל כולל של לפחות 30 TCF ברישיונות הקידוח בהם היא מעורבת במזרח התיכון.

רציו-ים מרכז עניין רב בקרב המשקיעים בשל קרבתו למאגר הגז המוכח תמר 1 (30 ק"מ בלבד). מדובר בשטח כולל של כ-1,700 קמ"ר ובעומק 5-6 ק"מ. בשטח ממוקם מבנה גיאולוגי ענק שזכה לכינוי "לוויתן" בשל גודלו. השותפות בו הן נובל אנרג'י (40%), רציו (15%), דלק קדוחים (25%) ואבנר (25%) - שתי האחרונות מקבוצת דלק של יצחק תשובה.

נובל והשותפות מתכננות לבצע את קידוח האקפלורציה ב"לויתן" ברבעון הרביעי של 2010. "לויתן", נמצא ברישיונות "מיכל" ו"עמית" שב"רציו ים".

יש עוד מבחנים בדרך

לשם השוואה, ניתן להתבונן בהשתלשלות הבדיקות בתמר עד להכרזה בינואר 2009 כי קיים גז טבעי במבנה. ב-2002 ביצעה בריטיש גז (BG) ושותפיה סקרים סייסמים תלת מימדיים (3D) בקידוח. ניתוח הסקרים הביא אותה למסקנה כי קיימת הסתברות של 27% למציאת גז טבעי או נפט במבנה.

כשלוש שנים לאחר מכן, ב-2005, נטשה בריטיש גז את השותפות הישראליות, והיציאה לקידוח המשיכה להתעכב, עד להכנסתה של נובל אנרג'י כשותפה ומפעילה ב-2006. בשנים האחרונות חלו פיתוחים טכנולוגיים רבים בתחום הפענוח, ונובל ביצעה פענוח חוזר לממצאים הקודמים של "תמר".

במאי 2008 דיווחה נובל כי על פי הערכותיה, קיימת סבירות של 35% להימצאות גז טבעי במבנה וכי להערכתה קיימים במבנה 3.1 TCF של גז טבעי. נובל המליצה לשותפות, קבוצת דלק ישראמקו ודור אלון וקבוצת שטיינמיץ-לנגוצקי, על תוכנית עבודה הכוללת את ביצוע הקידוח ומבחני הפקה בעלות של 89 מיליון דולר בשנים 2006-2007. הסקרים של נובל שהעלו את אחוז הסיכוי העלו את העלות המשוערת ל-140 מיליון דולר.

עיכובים נוספים התרחשו בשל דחיית הגעתה של אסדת הקידוח למקום, ולבסוף התחילו השותפות בביצוע קידוח האקספלורציה בסוף 2008 ובינואר 2009 הכריזו כי אכן נמצא גז טבעי ב"תמר". מאוחר יותר, לאחר ביצוע קידוח "תמר 2" עודכנו ההערכות כי ב"תמר" נמצאים 7.3 TCF גז טבעי בממוצע. בסך הכל, מעריכה נובל שתגליותיה מייצגות אספקה של כ-35 שנים למדינת ישראל, מתחילת ההפקה ב-2012. נובל שבה והעריכה את עלות הפיתוח בתמר ב-2.8 מיליארד דולר ברוטו.

אם בעקבות תוצאות הסקרים מחליטות השותפות לבצע קידוח אקספלורציה, הן זקוקות לאסדת קידוח ולאחר מכן יבוצעו שני מבחנים: מבחני לוגים חשמליים שיאשרו הימצאות גז או נפט במאגר, ומבחני הפקה, שיעידו באיזה לחץ מאוחסן המשאב במבנה, ובאיזה קצב ניתן להפיקו.

"אם קיים נפט במאגר זה בהחלט יתאום את תחזיותי"

"אני לא מופתע כלל. זה בהחלט יתאום את תחזיותיי" אמר בעקבות הדברים יוסי לנגוצקי, הגיאולוג שאחראי לתגלית "תמר". "מבנה לוויתן נקרא מלכתחילה כך בשל גודלו, לאחר שתמר היה כבר ידוע, בעגה המקצועית של מחפשי הנפט - אם 'תמר' היתה ענק אז אם אמנם יתממשו התחזיות לוויתן הוא סופר-ענק", הסביר לנגוצקי.

"מדובר בגילוי אדיר על תגליות הגז ב'ים הצפוני הישראלי' ואני שמח מאוד. כאשר יזמתי את פרוייקט 'תמר', הנחת העבודה שלי היתה כי קיימים מבנים גדולים בים התיכון העמוק, שחלקם עשוייים להכיל מאגרי גז ונפט גדולים ואכן כך הוא".

"אם קיים נפט במאגר זה בהחלט יתאום את תחזיותי. בים התיכון הישראלי יש נפט. זה לא חדש. כבר בשנות ה-90 מצאה ישראמקו נפט קל באיכות טובה מאוד אל מול תל אביב בקידוח "ים 1" בעומק 5400 מטר. הכמות שהצליחו להפיק בקידוח עמדה על 800 חביות ביום. לו היה מדובר בכמות כזו ביבשה היו מפתחים סביבו שדה נפט כבר מזמן, אך העלויות הגבוהות של ההפקה בים, מבחינת עומק ומיקום, הפכו את ההפקה ללא כלכלית.

"גילוי גז בשדה לויתן, שעה שהגז של תמר מספק את התצרוכת לכמה עשרות שנים ידרוש פתרונות חדשים. מאידך, אם יתגלה נפט, את הנפט ניתן יהיה להפיק בפלטפורמת הפקה שתבנה מעל לקידוח ולא יהיה צורך לשנע אותו לחוף. כך ניתן יהיה להוזיל את העליות ולא יצטרכו להקים את מערכת ההולכה היקרה. יתרה מזאת - זה יחסוך את שלוש-ארבע של בניית המערכות".

"אנחנו יכולים להגיד בלב שלם ושקט שהפוטנציאל הוא אדיר"

"בדיקות ססמיות תלת-ממדיות מראות שהפוטנציאל שישנו באותן נקודות בלויתן הוא כמות של כ-600 מיליארד מטרים מעוקבים - כפול מהכמות שנתגלתה בתמר", אמר מוקדם יותר הבוקר יצחק תשובה בראיון טלפוני בגל"צ. "בדיקות מסוג זהה הסתיימו בתמר לפני שנה וחצי והראו סיכוי של כ-35%. זאת, לעומת 50% כעת".

תשובה אמר כי "אחרי בדיקות של ססמיקה תלת ממדית אנחנו יכולים להגיד בלב שלם ושקט שהפוטנציאל הוא אדיר. מדינת ישראל הפכה לשחקן חזק וגדול בשוק האנרגיה הבינלאומית, דבר שיתן לה כוח גיאופוליטי מול הרבה מדינות. ואנו זקוקים לזה עכשיו יותר מתמיד".

לשאלה האם הקידוח נעשה בתיאום עם האוצר ענה תשובה כי "אנחנו לא צריכים להגיע לסיכום עם האוצר". לדבריו, "כשקודחים עושים זאת על פי רישיון, ואנו פועלים לפי הרישיון והתנאים, בהתאם להיתרים והזכיונות שקיבלנו".

תשובה סיפר כי "לפני התגליות הנוכחיים היו 500 קידוחים עקרים. אנשים השקיעו הרבה מאוד כסף באותם קידוחים. משקיעים זרים השקיעו בהם הון עתק".

"עדכון רזרבות הגז של מאגר תמר מגדיל את ערך האחזקות שלנו במאגר וסביר להניח גם את הרווחיות שתנבע ממאגר זה" אמר הבוקר אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק. "הודעת נובל על הסתברות של 50% למציאת גז או נפט בפרוספקט לויתן הנם בשורות טובות מאוד ויש להיערך לקידוח ברישיון הנ"ל בהקדם. אם יתגלה ברישיון מאגר גז או נפט תהפוך ישראל למדינה שלא תלויה באנרגיה ממקורות זרים".

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה שנמצא בנובל אנרג'י ביוסטון טקסס, אמר כי "כמי שמלווה את פעילות החברה עוד מראשיתה, ומכיר היטב את הקשיים והסיכונים הרבים שכרוכים בפעילות, אני גאה בהישג האדיר עליו הכרזנו היום שעתיד לחזק את כלכלת ישראל ולבסס את מעמדה הגיאו- פוליטי. הידיעה על רזרבות גדולות יותר במאגר 'תמר' משמעותה תרומה גדולה יותר לעצמאות משק האנרגיה הישראלי.

צביקה גרינפלד, מנכ"ל דלק קידוחים אמר כי "תוספת הרזרבות למאגר 'תמר' היא תוספת בסדר גודל של עוד ים-תטיס. זהו נתון משמעותי ביותר עבור משק האנרגיה בישראל שיכול להתבסס על מקורות עצמאיים, שיש למדינה בתחום הגז, לשנים רבות. הנתונים שפורסמו על שטחי הרישיונות, ובראשם 'לויתן', מעודדים מאוד, ויש להזכיר שהסתברות ההצלחה המוקדמות לגבי 'תמר' ו'דלית', היו נמוכות יותר. הנתונים מאוששים את ההערכות לפוטנציאל הגדול של שטחי הים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully