וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכנסת עוזרים לצעירים עם המשכנתא

צבי זרחיה

3.6.2010 / 7:50

לפי הצעת חוק שהוגשה, גובה ההלוואה לדיור עבור דירה יחידה לזוגות צעירים ואוכלוסיות חלשות, יהיה עד 70% ממחיר הדירה. המדינה תעניק ערבות לבנקים על מנת למנוע סיכונים

יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, הניח אתמול על שולחן הכנסת הצעת חוק המבטלת את הנחיותיו מהשבוע שעבר של המפקח על הבנקים בבנק ישראל רוני חזקיהו להחמרת הקריטריונים למתן משכנתאות.

בשבוע שעבר הנחה חזקיהו את הבנקים לבצע הפרשה מיוחדת בגין אשראי לדירה העולה על 60% מערך הדירה. חזקיהו העריך שלשום בוועדת הכספים, שהנחייתו תגרום לעלייה של 0.1% בריבית השנתית לנוטלי משכנתאות שעליהן תחול ההנחיה.

לפי הצעת החוק שהגיש מיכאלי, גובה ההלוואה לדיור עבור דירה יחידה לזוגות צעירים ואוכלוסיות חלשות יהיה עד 70% ממחיר הדירה, בהתאם לתקנות שיקבע שר השיכון, באישור ועדת הכספים. עוד קובעת הצעת החוק כי המדינה תעניק ערבות לבנקים למשכנתאות על מנת למנוע סיכון של הבנקים בהענקת הלוואה בשיעור גבוה משווי הדירה לרוכשי דירה יחידה, כך שהריבית העודפת בגין הסיכון לא תושת על נוטלי המשכנתא.

בכנסת אומרים כי הצעתו של מיכאלי תגרום לכך שהבנקים לא יוכלו לסרב או להקשות על רוכשי דירה ראשונה לקבל משכנתא וכי עלות הסיכון במתן משכנתא לרוכשי דירה ראשונה לנוכח שיעורה הגבוה לא יגולגל על הרוכשים, אלא יגובה בערבות מדינה לבנקים.

"התנודות בשוק הנדל"ן צריכים לעבור מעל זוגות צעירים"

מיכאלי זכה לברכתו של יו"ר ש"ס שר הפנים אלי ישי, שתומך בהצעת החוק. מיכאלי מתכוון להחתים עשרות חברי כנסת על הצעת החוק במטרה להגדיל את התמיכה הפרלמנטרית בה. לפי הערכות, ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה יתמכו בהצעת החוק בעת שתועלה להצבעה בקריאה הטרומית למרות התנגדותה הצפויה של הממשלה. הצעת החוק תועלה להצבעה בקריאה הטרומית באמצע יולי 2010 בטרם תתפזר הכנסת לפגרת הקיץ. חזקיהו הקציב לבנקים אפשרות לשמיעת הערותיהם עד 1 ביולי.

מיכאלי החתים עד כה 9 ח"כים: מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), אורי מקלב (יהדות התורה), חבר ועדת הכספים אורי אורבך (הבית היהודי), חבר ועדת הכספים שלמה מולה (קדימה), אורי אריאל (האיחוד הלאומי), יוליה שמאלוב-ברקוביץ ורוברט טיבייב (קדימה) אורלי לוי (ישראל ביתנו) ראלב מג'דלה (עבודה).

ישי אמר כי "לא ייתכן שזוגות צעירים לא יוכלו להגשים חלום לרכישת דירה ראשונה. השינויים בשוק הנדל"ן והתנודות במשק צריכים לעבור מעל הזוגות הצעירים והאוכלוסיות החלשות. ש"ס החליטה להגיש את הצעת החוק כדי להגן על רוכשי הדירה הראשונה והחקיקה היא ההגנה הראויה.

"חזקיהו הדגיש שלשום בהופיעו בוועדת הכלכלה כי הנחייתו לבנקים תעזור למתן את עליות המחירים ואת מודעות הציבור להיזהר. הוא טען כי הנחייתו לא מונעת מהבנקים למשכנתאות להעניק משכנתאות בשיעור העולה על 60% משווי הדירה, אלא, במקרה כזה, הבנקים יחויבו לבצע הפרשה מיוחדת בגין הפרשה העולה על 60% שתגולגל על נוטל המשכנתא".

לדבריו, "אנו עושים צעדים מינוריים שנותנים צינון והקלה בשיפוע העלייה של המשכנתאות. יש להגביר את נושא ההיצע כדי שמחירי הדיור לא ימשיכו ויעלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully