וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח עליון? לא במקרה של טורקיה

עירית רוזנבלום והילה רז

3.6.2010 / 9:15

בהתאחדות סוכני הנסיעות לישראל טוענים כי לא ניתן לבטל טיסות לטורקיה בטיעון ל"כוח עליון" מבלי לשלם את דמי הביטול. "הנחיות המטה ללוחמה בטרור הן לא ציווי מחייב"

לא ניתן לבטל טיסות לטורקיה בטיעון ל"כוח עליון" מבלי לשלם את דמי הביטול - כך נמסר מהתאחדות סוכני הנסיעות בישראל. לפי ההתאחדות, סוכני הנסיעות עושים כל שביכולתם לאתר פתרונות חלופיים עבור נוסעים שרכשו חבילות נופש לטורקיה.

בעקבות אירועי המשט לעזה ואזהרת המסע לטורקיה העריכו אתמול גורמים שונים כי ניתן לבטל את הטיסות והנופשים בהתבסס על חוק החוזים, שגובר על חוק הגנת הצרכן הכולל התייחסות ספציפית לביטול נופשים. לכאורה, לפי חוק החוזים יכולים רוכשי החבילות לטורקיה לבטל את העסקה בטיעון ל"כוח עליון" ולדרוש את מלוא התמורה מספק התיירות.

אך ההתאחדות, המסתמכת על חוות דעת שקיבלה מיועציה המשפטיים, מסבירה כי הסיטואציה שנוצרה בעקבות אזהרת המסע לטורקיה שפירסם המטה ללוחמה בטרור אינה מהווה "כוח עליון" (Act of God), המתייחס למקרים של אסונות טבע וקטסטרופות אחרות המונעים את קיום ההסכם. בהתאחדות מדגישים כי לא נחסמה הגישה לטורקיה ולא סוכלה היכולת לקיים את ההסכם, מה גם שהנחיות המטה ללוחמה בטרור הן בגדר המלצות גרידא ואינן ציווי מחייב.

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, סוכני הנסיעות עושים כל שביכולתם כדי לסייע לנוסעים שביטלו את חופשותיהם בטורקיה לאתר יעדי נופש חלופיים מבלי לגבות דמי ביטול. "במקרים של ביטולים, הסוכנים אף מצליחים בדרך כלל להשיג עבור לקוחותיהם ויתור על דמי הביטול מצד חברות התעופה", מציין פתאל.

פתאל הוסיף כי להתאחדות הגיעו פניות רבות מלקוחות שביקשו להודות לסוכנים ולשבחם על מאמציהם. "הסוכנים יוסיפו לעמול ולשרת את לקוחותיהם, ויעשו כל מאמץ בכדי שיצליחו לממש חופשות ונסיעות שהוזמנו כבר לפני זמן רב, ולא ייפגעו בעקבות המצב המדיני", סיכם פתאל.

המומחים מסכימים

מומחים לדיני חוזים והגנת הצרכן מסכימים עם עמדת ההתאחדות, לפיה אירועי המשט לטורקיה והשלכותיהם אינם מהווים אירוע המסכל את קיומו של החוזה, ולא ניתן לבטל את הנופשים ולצאת "פטורים בלא כלום".

לדעת פרופ' מיגל דויטש, מומחה לדיני חוזים וקניין מהפקולטה למשפטים אוניברסיטת תל אביב, אירועי המשט לא מצדיקים טענת סיכול והשתחררות מהחוזה. "אמנם מדובר באירוע חמור בהיקפו ומשמעויותיו, אבל היחסים הבעייתיים עם טורקיה אינם חדשים", אומר דויטש. "היו מתחים שונים בעבר. אם ניתן לקיים את העסקה, חשש מהידרדרות יחסים מדיניים לא מצדיק סיכול".

דויטש מסביר כי שורה של פסקי דין עקביים שהחלה בשנות ה-70 שללה כמעט לחלוטין את האפשרות של בתי המשפט לקבל טענה בנוגע לסיכול, אפילו בנסיבות חריגות במיוחד. "בפסק דין שעסק במלחמת יום כיפור בית המשפט קבע שמלחמות הן צפויות באזורנו", מסביר דויטש.

דויטש מוסיף כי עמדת בתי המשפט שמרנית וקשיחה, אך מסייג את דבריו וקובע כי בשנים האחרונות נראים ניצנים לגישה אחרת בפסיקה, לפיה יש לאפשר השתחררות מחוזה כשמדובר באירועים חריגים. "יש תחילת הגמשה של אפשרות לקבל טענת סיכול", אומר דויטש. "אין לי ספק שאם העניין יגיע לבית המשפט העליון לא תישמר העמדה הקשיחה של העבר. עם זאת, המבחנים נזילים וקשה לומר בצורה בהירה מה יהיה היקף ההגמשה".

ד"ר אורנה דויטש, מומחית לדיני הגנת הצרכן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, מסבירה כי אם לקוח רוצה לבטל חבילת נופש מכיוון שהוא פוחד לצאת ליעד החופשה, לא מדובר בעילה של סיכול. "עם זאת, אם הספק רוצה לשמור את הלקוח מרוצה, ואין לו נזק כי הוא לא שילם עדיין למלון ולטיסה, הייתי מצפה שהוא יאפשר לבטל את העסקה תמורת דמי ביטול סמליים", אומרת דויטש. "הספק לא מעוניין לריב ולאבד לקוח".

אחת הסיבות שהעלו הנופשים לביטול החופשות המתוכננות היא אזהרת המסע שפירסם המטה ללוחמה בטרור, לפיה מומלץ לישראלים לדחות את טיסותיהם לטורקיה. דויטש מציינת כי שאלת המשמעות המשפטית של אזהרת המסע והשלכותיה עדיין לא נדונה בבתי המשפט. "זו שאלה מעניינת מי צריך לפצות נופשים המבטלים את החופשה בעקבות אזהרות מסע", אומרת דויטש. "אלה אזרחים טובים של המדינה שנשמעו להוראותיה, ולכאורה צריך לדאוג שהם לא יישאו בנטל הכלכלי. ייתכן שעל המדינה לפצותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully