וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק תשובה חושש מהלאמת קידוחי הגז?

נועם בר ומיכאל רוכוורגר

4.6.2010 / 10:05

החיוכים וההצהרות של איש העסקים מסתירים את חששו הגדול כי המדינה תחליט להגדיל רטרואקטיבית את שיעור התמלוגים על ההכנסות שינבעו מהקידוחים על חשבון המשקיעים

ברכת "שהחיינו" - כך בחר יצחק תשובה לפתוח את הנאום שלו אתמול, בכנס שערכה חברת הפניקס שבבעלותו. נראה כי אלת המזל שוב ליוותה אתמול את תשובה, לאחר ששותפתו האמריקאית, נובל אנרג'י, דיווחה זמן קצר קודם לכן על ממצאי הסקר הסייסמי המעריך בהסתברות גבוהה כי קיים היקף גדול של גז טבעי במאגר לוויתן. תשובה הכריז מול מאות סוכני ביטוח: "היום הזה הוא יום חג לכל מדינת ישראל, שתהיה עצמאית עם אנרגיה כחול-לבן ללא תלות חיצונית".

כל מי שליווה את תשובה בשנים האחרונות ראה כיצד משתנה מצב עסקיו מקצה לקצה. בנובמבר 2008 ניסתה דלק נדל"ן שבשליטתו לבצע "תספורת" למחזיקי האג"ח, וחודש וחצי לאחר מכן נמצאו תגליות הגז תמר ודלית מול חופי חיפה, ביטחונו שלתשובה חזר להיות איתן מתמיד ומאז הוא לא מפסיק לחייך.

נראה כי ביטוח היה הנושא האחרון שעניין את תשובה אתמול, והוא ניצל את נאומו כדי לדבר על הגז ובעיקר על תמר, דלית ולוויתן. "אחרי הבדיקות אנחנו יכולים להגיד בלב שלם ושקט שהפוטנציאל הוא אדיר", אמר תשובה. "מדינת ישראל צורכת בשנה גז בהיקף של 4 bcm, התגלית מדברת על 453 bcm, שיספיקו ל-100 שנות שימוש".

בהמשך הקרין תשובה לקהל סרטון קצר שהראה את פעילות חיפושי הגז של קבוצת דלק. בסיום ההקרנה הוא התייחס למגדל הקידוח שנראה בסרט בלב ים. "המגדל הזה הוא פי 3 ממגדל אייפל. 12 אוניות גררו אותו לכאן מיוסטון", סיפר.

תשובה דיבר גם על פרויקט אחר שהוא מעוניין לקדם, "פרויקט תעלת הימים", שאמור לחבר בין הים האדום לים המלח. גם כאן הקרין תשובה סרט הדמיה של התעלה והאוטופיה העתידית הצפויה בעקבותיה ביחסי ישראל ירדן ופלסטין. "את התעלה הזאת ניתן לבנות בתוך שנתיים. זה ייצר כמיליון מקומות עבודה. המדינה לא צריכה להשקיע כאן אפילו סנט, זה מסבסד את עצמו".

"כשהייתי קטן היה לי חלום לבנות ארמון"

תשובה סיפר כי מדינות בעולם כמו ארה"ב וסעודיה כבר הודיעו כי הן מעוניינות להשקיע בהקמת התעלה. לסיום התייחס תשובה לרכישת מלון הפלאזה בניו יורק. "כשהייתי קטן היה לי חלום לבנות ארמון, אז רכשנו את הפלאזה - שזה ארמון".

החיוכים וההצהרות של תשובה מסתירים את החשש הגדול שלו - כי המדינה תחליט להגדיל רטרואקטיבית את שיעור התגמולים על ההכנסות שינבעו מהקידוחים על חשבון המשקיעים. "שינוי כזה הוא בעצם הלאמה של הנכסים הפרטיים. אם זה מה שרוצים לעשות אז שיגידו שהולכים לכיוון של הלאמת קידוחי הגז", אמר תשובה ל-TheMarker.

תשובה טוען כי דבר כזה לא הגיוני ולא הוגן. "בזמן שהמשקיעים נכנסו לשם הם ידעו על גובה תגמולים מסוים והעריכו את מכלול השיקולים בהתאם לכך. זה לא נכון כעת כשיש הצלחה, לשנות רטרואקטיבית".

בשבועות האחרונים הודיע שר האוצר יובל שטייניץ כי בכוונתו למנות ועדה שתבחן מחדש את שיעור התגמול למדינה מחיפושי נפט וגז, שכיום הוא 12.5%. ההערכה היא כי הוועדה תמליץ להכפיל את שיעור התמלוגים. עדיין לא ברור אם ההחלטה תחול גם על קידוחים שכבר התחילו והושקעו בהם כספים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully