וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי שייך הגז בלוויתן?

אבי בר-אלי

6.6.2010 / 8:33

הממונה על חיפושי הנפט והגז, ד"ר יעקב מימרן: "הגז שיופק בלוויתן שייך למדינה - תן לנו עוד שתי חברות כמו נובל אנרג'י, ותהיה כאן חגיגה"

"יש לנו שתי סיבות לחגוג", אמר בסוף השבוע ל-TheMarker הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן. הדברים נאמרו בעקבות הודעת נובל אנרג'י האמריקאית על הגדלת התחזית לרזרבות הגז במאגר תמר בכ-15% ובעקבות פרסום ההסתברות הגבוהה יחסית (50%) לאיתור מאגר גז טבעי בהיקף גדול של 452 BCM במבנה לוויתן.

זאת, כשנובל דיווחה גם על פוטנציאל של לפחות 850 BCM שזיהתה בכ-20 מבנים תת-קרקעיים נוספים ביתר שטחי הרישיונות הימיים - ואף עידכנה פעם נוספת את רזרבות הגז בקידוח מארי B שמול חופי אשקלון, בטווח של 1.4-BCM 2.8 נוספים.

"הכמות המעודכנת של הגז בתמר היא לא בסיכוי של 50% - אלא של 100%, ולכן תוספת של 10 BCM היא חגיגה", מסביר מימרן. "באשר ללוויתן, לא מדובר רק ב-50% של סיכוי, אלא בסיכוי שנהפך לגבוה בזכות המיקום הגיאולוגי המסוים והקירבה למבנה תמר, שתרם לסיכויים מוגדלים אלה. אני תקווה שברבעון הרביעי יהיה לנו קידוח בלוויתן עם תוצאות מוכחות".

מה ניתן לומר על תחזית נובל לגבי יתר השטחים שסביב מבנים אלה, שהסתכמה ב-850 BCM 30) TCF) נוספים?

"בהקשר זה אזכיר את המאמר שפירסם המכון הגיאולוגי האמריקני (USGS), שהצביע על פוטנציאל של 112 TCF באזור אגן הים התיכון, והתבסס על עבודות של משרד התשתיות ושל המכון הגיאולוגי והגיאופיסי. הסקר של נובל כיסה שטחים נוספים, ואיתר מבנים נוספים, קטנים ופחות בומבסטיים - אבל נחמדים".

לפי דיווחי השותפות ניכר שמרבית הגז העתידי בדרכו ליצוא.

"נשקלת אפשרות של יצוא וגם משרד התשתיות מודע לאפשרות זו. שקלנו זאת בעבר, ונעדכן את מערכת השיקולים הזו בעקבות ההערכות החדשות. אי אפשר לחסום שור בדישו, לומר לחברות לחפש גז ונפט - ולהכריח אותן למכור בשוק המקומי על אף שהוא רווי".

האם נשקלת אפשרות לשריין חלק מהגז העתידי לאחסון אסטרטגי לצרכים לאומיים?

"בהחלט, ואנחנו מעורבים עמוק בסוגיה הזו. הגז הוא של המדינה, וכל פעילות הנעשית במאגרים האלה אמורה לקבל אישור אצלי. אין מצב שבו השותפות בקידוחים יהיו עצמאיות - מכיוון שהגז הוא רכוש המדינה. הזכות להפיק את הגז לא שוללת את מעורבותנו בהליך.

"המדינה חושבת כל הזמן על העתיד, ולפעמים גם לא ישנים אצלנו בלילה. דיברנו כבר עם נובל אנרג'י על כמה מהעניינים. לא אוכל לפרט את תוכנם, אבל צריך לציין שנובל אנרג'י רואה איתנו עין בעין כמה מהאינטרסים של המדינה - ומבינה היטב את צרכי המדינה.

"הייתי ביוסטון, ונפגשתי עם הצוותים ששוקדים על פיתוח תמר, ואתה מרגיש את המודעות ואת ההרגשה הטובה שלהם כלפי ישראל. תן לנו עוד שתי חברות כמו נובל אנרג'י ותהיה כאן חגיגה".

מצד שני, מרבית שטחי החיפוש הימי בעלי הפוטנציאל כבר מוחזקים כיום בידי חברות חיפוש.

"אי אפשר לקבוע זאת בצורה גורפת, כי הכל תלוי במבנה הגיאולוגי, וישנו פוטנציאל גם בשכבות תת-קרקעיות שאינן בפרובינציה של תמר ולווייתן. עדיין ישנם שטחים פנויים נוספים, ופוטנציאל להיתרים נוספים שבקרוב יחולקו לרישיונות".

האם התחזיות להפקת נפט משכבות עמוקות יותר הן ריאליות?

"זהו כיוון בסיכון גבוה - אבל הגיוני. הטכנולוגיה מאפשרת כיום קידוחים לעומק 6-7 ק"מ, ומדובר באפיקים גיאולוגים שונים שיוכלו להפיק דרכם נפט בלי קשר להפקת הגז".

קיבלתם כבר תגובות ממוסדות בינלאומיים או מחברות זרות לאחר דיווחי נובל?

"העולם שמח. צריך לזכור שתגלית תמר היתה הגדולה בעולם בשלוש השנים האחרונות - ושדה לוויתן עשוי להיות כפול בגודלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully