וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם על ההתנחלויות פוגע בפלסטינים

שרגא ברוש

7.6.2010 / 16:10

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, טוען כי החרם מהווה חרב פיפיות בעבור התפתחות הכלכלה הפלסטינית ומכשול ליחסים הכלכליים שהתפתחו בין ישראל לפלסטינים

באחרונה קראו הפלסטינים להחרמת מוצרים מההתנחלויות. ואולם אין מדובר ביוזמה של ארגונים וולונטריים או אנשים פרטיים, אלא הרשות הפלסטינית עצמה היא שהובילה את הקריאות לחרמות.

פעילות זו היא חרב פיפיות בעבור התפתחות הכלכלה הפלסטינית, ומהווה מכשול ליחסים הכלכליים שהתפתחו בין ישראלים לפלסטינים. היקף הסחר הישיר בינינו הוא כיום 15 מיליארד שקל, תוך שהוא תורם לשתי הכלכלות במידה שווה. היחסים הכלכליים בין הישראלים לפלסטינים הם הבסיס לשלום הכלכלי, ומסייעים באופן ישיר לשיקום הכלכלה הפלסטינית ולבניית התשתית למדינה פלסטינית. יחסי האמון בין אנשי עסקים פלסטינים וישראלים הם דוגמה לסוג היחסים הרצוי בין העמים: עניינים, שוויוניים ומיטיבים לשני הצדדים.

פעמים רבות נפגשתי עם משקיעים פרטיים ונציגי ממשלות מכל העולם במטרה לגרום להם להשקיע בגדה המערבית, ולהגביר בה את הפעילות העסקית ואת היציבות. ואולם יש לזכור כי ההשקעות המשמעותיות ביותר בגדה מתבצעות על ידי ישראלים. המדיניות הכלכלית של הרשות הובילה לצמיחה כלכלית מרשימה בתמ"ג הפלסטיני, כ-6% ב-2008 וכ-7% ב-2009, אך טועים מנהיגי הרשות אם הם מאמינים כי צמיחה זו יכולה להתקיים ללא קשרים כלכליים עם ישראל.

ישראל תאלץ לנקוט בצעדים דומים

כדי לקדם ולחזק את הכלכלה הפלסטינית, אף תמך המגזר העסקי בקבלת הרשות לארגון הסחר העולמי (WTO). על הפלסטינים לזכור כי אחד העקרונות המנחים את פעילות ה-WTOהוא מניעת אפליה מכל סוג, אפליה ביחס בין מוצרים מיובאים וייצור מקומי, ואפליה בתנאי הסחר בין מדינות שונות. המשך החרמות יפגע גם בסיכויי הקבלה של הרשות לארגון, ובכך יפגע באינטרסים של הרשות הפלסטינית וביעדים שהציבה לעצמה.

יישום המדיניות הנוכחית של הרשות ייאלץ את ישראל לנקוט צעדים דומים מול מוצרי הרשות הפלסטינית. לישראל, כמדינה קטנה ודלה בחומרי גלם, אין מוצא אחר, אלא במסחר עם מדינות העולם. לתומנו הנחנו כי שכנינו ניצבים בפני מצב דומה.

אנו מתנגדים לכל סוג של חרם, כולל קולות לחרמות שנשמעים לעתים מפי ישראלים כלפי מדינה זו או אחרת, ומאמינים כי כל ערבוב בין המצב המדיני ליחסים הכלכליים הוא מיותר ומזיק. בשנות ה-30 וה-40 קידמו דוד בן גוריון ואחרים את בניית הכלכלה והתעשייה של המגזר היהודי, פעילות שנהפכה לתשתית לכלכלה שלימים נהפכה לחברה ה-32 ב-OECD. באותה עת, רבים במגזר הערבי יזמו את החרם הערבי ופעולות דומות. כשכנים ושותפים עסקיים נצפה בצער אם ההנהגה הפלסטינית הנוכחית תחזור על טעות זו.

*הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully