וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תיקח מתשובה רשיונות קידוח?

אבי בר-אלי

7.6.2010 / 7:05

המדינה דורשת מתשובה ומנובל אנרג'י: החזירו 10 רישיונות קידוח גז ונפט. דלק מחזיקה ב-22 רישיונות ונובל ב-16, על אף שהחוק מתיר לגוף אחד אחזקה של 12 רישיונות בלבד

משרד התשתיות פנה באחרונה אל החברות דלק קידוחים, אבנר חיפושי נפט ונובל אנרג'י האמריקאית בדרישה להחזיר חלק ניכר מרישיונות חיפושי הגז והנפט שברשותן - כך נודע ל-TheMarker. מספר הרישיונות שברשות החברות חרג מהמותר בחוק - באישור מועצת הנפט - אך כעת נדרשות החברות לצמצמם את מספר הרישיונות.

לפי הערכות, הדרישה מתמקדת בהשבת 10 מבין 12 הרישיונות הימיים אלון ורות שסביב תגליות תמר ודלית. בחלק מרישיונות אלה (אלון A ו-B) ביצעה נובל לפני חצי שנה סקר סיסמי שהצביע בסוף השבוע על פוטנציאל למבנים תת-קרקעיים המכילים גז טבעי. בשטחי רישיונות רות אמורות החברות לבצע סקר סיסמי תלת-ממדי (3D) עד סוף השנה. ככל הידוע, נקבע לנובל ודלק מועד להשבת הרישיונות. ואולם בין הצדדים התנהלו באחרונה מגעים למציאת פשרה, שתאפשר לדלק ולנובל למצות את הליכי בדיקת הפוטנציאל בשטחים - לפני החזרתם.

לפי סעיף 17 בחוק הנפט (1952), "לא יהיה לאדם אחד יותר מ-12 רישיונות, ולא יהיו לו רישיונות על שטח כולל העולה על 4 מיליון דונם, אלא באישורה המוקדם של מועצת הנפט".

בחמש השנים האחרונות אישרה מועצת הנפט לדלק ולנובל אחזקה בכ-22 רישיונות חיפוש ימיים - שכיסו כ-60% מהמים הכלכליים של ישראל - והביאו למעשה את החברות לחלוש על מרבית השטחים הפוטנציאליים לאיתור תגליות גז טבעי ונפט. סך השטחים של דלק משתרע על 7,750 קמ"ר (7.7 מיליון דונם), וסך השטחים של נובל חורג אף הוא מכוונת החוק, ומסתכם ב-6,100 קמ"ר.

דלק קידוחים ואבנר מחזיקות כיום בשני רישיונות יבשתיים (זרח וצורים), שאותם קיבלו ב-2005, ובלא פחות מ-20 רישיונות חיפוש ימיים: אוהד (שניתן להן ב-2006), אביה וקרן (2007), וחמשת רישיונות היתר רציו-ים (2008).

במארס 2009, במהלך קידוחי התגלית של תמר ודלית, אישר משרד התשתיות לחברות לפצל את ההיתר המוקדם "אלון" לשישה רישיונות חיפוש ימיים (אלון A-F) בשטח של 320-400 קמ"ר כל אחד. הזכויות ברישיונות אלה נחלקות בין נובל אנרג'י (47.06%), דלק קידוחים ואבנר (26.47% כל אחת). באותו הזמן פוצל גם היתר רות לשישה רישיונות (רות A-F). שטח כל אחד מהם הוא 400 קמ"ר, והם מוחזקים בידי נובל אנרג'י (47.06%), דלק קידוחים (27.83%) ואבנר חיפושי נפט (25.11%). תוקף רישיונות אלון ורות ניתן לשלוש שנים (עד מארס 2012).

נובל אנרג'י מחזיקה ב-16 רישיונות (רציו, אלון ורות), וכמו דלק - מחזיקה גם בארבע חזקות (תגליות מסחריות): אשקלון (מארי B), נועה, תמר ודלית. לפני ההכרזה על תמר ועל דלית כחזקות, החזיקו דלק ונובל בשני רישיונות נוספים שבשטחם נקדחו התגליות (רישיונות מתן ומיכל).

באחרונה הודיע משרד התשתיות לבעלי הזכויות כי רישיונות אלון ותמר מצויים תחת בדיקה, בשל מגבלות חוק הנפט. לפי הערכות, נבחרו דווקא רישיונות אלה משום שהם המאוחרים יחסית שלהם ניתן אישור.

הפתרון של דלק: קונסורציום

בפרק חוק הנפט שדן בזכויות נפט העודפות על המותר (56 א'), נקבע כי "במקרה שבידי אדם אחד כמה רישיונות או שטח כולל של זכויות נפט בהיקף של יותר מהמקסימום המותר לפי חוק זה, רשאי השר למסור לבעלים הרשומים של זכויות הנפט הודעה הדורשת להחזיר... רישיונות או שטח במידה העודפת על המקסימום המותר". אם לא נענתה הדרישה, רשאי השר לבטל את הרישיונות או להפחית את השטח לסך המותר.

מבנה לוויתן, אגב, משתרע על שטחי רחל ועמית - שאינם נכללים בדרישת משרד התשתיות. ואולם סקר התלת-ממד שביצעה נובל חלש גם על שטחי אלון a ו-b, וכן על שטח בלוק 12 שבמימי קפריסין. בשטחים אלה, דיווחה נובל, איתרה מספר רב של מבנים תת קרקעיים הנושאים בפוטנציאל לתגליות גז טבעי בהיקף משוער של 765 מיליארד מ"ק (BCM).

לאור הסוגיה הרגישה של מספר הרישיונות שברשותה, נמנעה דלק באחרונה מלהגיש את מועמדותה לקבלת הזיכיון בשטחי היתר ורישיונות נוספים. לפני כשלושה חודשים איבדו דלק וישראמקו את רישיון הקידוח הימי "חוף" שמול ראשון לציון, לאחר שלא עמדו בלוחות הזמנים לביצוע קידוח בשטח הרישיון. החברות בחרו שלא להיאבק בההחלטה.

אם תגיש דלק את הצעתה לקבלת רישיונות נוספים, תעשה זאת ככל הנראה תחת קונסורציום, ובאחזקת מיעוט של פחות מ-25%, זאת מתוקף סעיף 56 ב' לחוק. מדובר בסעיף שלפיו אם בידי אדם מוחזקות יותר מ-25% ממניות חברה המחזיקה בזכות נפט, הוא ייחשב כבעל זכות נפט. מכאן תבקש דלק להקיש גם על המצב ההפוך, ולטעון כי אם תחזיק פחות מ-25% ממניות הקונסורציום, הרי שלא תיחשב לבעלת זכות נפט.

רישיון חיפוש ניתן לחלקה שנגזרה משטח היתר מוקדם - שבה מבקש היזם להתמקד בפעילות החיפושים. הרישיון מותנה בהצגת תוכנית עבודה מוסדרת, וכן בהוכחת איתנות פיננסית. רישיון זה ניתן לתקופה של שבע שנים, שבסיומן חייב בעל הרישיון בהתחלת עבודות קידוח. אם לא עמד בתנאי זה, רישיונו יישלל, והחומר שריכז במהלך החיפושים יפורסם בפומבי ויועמד לרשות הציבור.

ממשרד התשתיות נמסר: "מועצת הנפט דנה בכל זכות חדשה ובכל העברת זכויות בנושא חיפושי נפט. הממונה על חיפושי הגז והנפט הורה לקבוצות לצמצם את מספר הרישיונות המותר על פי חוק הנפט ללא אישור מיוחד של מועצת הנפט, וזאת עד לסיום פיענוח הסקר הסיסמי שביצעו ועיבוד התוצאות".

תגובת דלק ונובל אנרג'י לא נמסרה עד כה.

לדרישת משרד התשתיות אין כל קשר לדיונים המתנהלים כיום בסוגיית העלאת התמלוגים מהתגליות. הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בתחום זה, בראשות ד"ר איתן שישינסקי, שאמורה היתה להתכנס אתמול לדיון בסוגיה - דחתה את מועד ההתכנסות למחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully