וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ': "הפכנו למונרכיה של שוק ההון"

צבי זרחיה

7.6.2010 / 11:56

טענה בדיון בוועדת הכספים כי הריכוזיות במשק מהווה איום ממשי על הדמוקרטיה. "שוק ההון הפך למפלטו הקל של הנבל... הכוח עובר בצורה מוצקה ומסוכנת לקבוצה קטנה של משפחות"

"הריכוזיות במשק מאיימת על הדמוקרטיה הישראלית. זוהי מונרכיה של שוק ההון. עברנו את שלב התחרותיות ואנו במצב שבו הכוח עובר בצורה מוצקה ומסוכנת לקבוצה קטנה של משפחות ששולטת בהמון רכיבים בחיים שלנו. אני מודאגת מהריכוזיות וגם מהדיון על הריכוזיות. יש לי תחושה שזה הפך למפלטו הקל של הנבל. אני רואה את השימוש בריכוזיות. לא נפתור את הבעיה אם נקים ועדות", כך אמרה ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) בדיון בועדת הכספים שדנה בנושא הריכוזיות במשק.

"אומרים לי לא צריך להתעסק בדברים קטנים של שכר הבכירים ושל אכיפה מינהלית של הרשות לניירות ערך, אלא לדון בכל הריכוזיות. ברגע שאומרים לי לא לדון בנושאים קונקרטיים אלא רוחביים אלא באמצעות ועדה ציבורית, אני יודעת שזה משמש אליבי לא לדון בדברים דחופים ובוערים. הפך למכשיר להימלטות מדיון בבעיות קונקרטיות. אם 50% מהאשראי החוץ בנקאי הוא בידי 9 חברות, אנו לא מדברים על סכנה ליציבות המשק אלא סכנה ליציבותה של הדמוקרטיה". לדברי יחימוביץ "הריכוזיות במשק מאימת על הדמוקרטיה הישראלית. זוהי מונרכיה של ההון. עברנו את שלב התחרותיות ואנו במצב שבו הכוח עובר בצורה מוצקה ומסוכנת לקבוצה קטנה של משפחות ששולטת בהמון רכיבים בחיים שלנו. יש לה עוצמה גדולה יותר מזו שיש לממשלות ולחברי כנסת. העוצמה הזו היא לא עומדת לבחירת הציבור. האוליגרכים של שוק ההון לא עומדים לפרימריס הם מנציחים את הכוח לדורי דורת ומורישים ליורשיהם.

"בערוצים המסחריים לא יהיה לך לעולם תחקיר על חלק מהמשפחות הללו ברגע שהן גם זכיניות של הערוץ. אנו מדברים לא רק על שליטה חסרת תקדים אלא גם ביקורת על האוליגרכיה לא תצא. לא על מפרסמים גדולים שלא כדאי להסתבך אלא גם על בעלי הבית בערוצי התקשורת המסחריים עם הרייטינג הגבוה. אין מצב לתחקיר על אחד מבעליה זכיינים בטלוויזיה המסחרית שיש לו מפעל מסוים. יש פה סכנה לדמוקרטיה לא פחות מכך".

"ריכוז כוח הופך לכוח להשחית"

יו"ר ועדת הכספים, גפני, אמר כי "לא יכול להיות מצב שהמדינה תאפשר לעשיר להפוך לדיקטטור מפחיד. המדינה תפקידה להתערב ולדאוג שלא יהיו מקרים כאלו. אני מפרגן לעשירים ולטייקונים שירוויחו הרבה כסף. אבל אני נגד ריכוזיות שבו העני יהיה עני יותר ולא יוכל לבוא לידי ביטוי. החשש הוא שהעשירים ישלטו במערכת הפיננסית וגם במקצועות שבהם עובדים אנשים שמקבלים שכר נמוך וגם בתקשורת. חברי כנסת נבחרי ציבור וראשי ערים יפחדו מהם".

ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל האוצר, אמר כי "בריכוזיות מטפלות הממשלה והכנסת כי זה אחד הדברים שישפיעו על המשק הישראלי, לא רק בגלל המצב הנוכחי אלא בגלל הדינמיקה.חייבים לעשות שינוי כיוון ולחשוב איפה נהיה עוד מספר שנים. מה שמחזק אותי בעמדתי הוא דווקא המשבר האחרון. כולנו מתברכים בשאלה איך טיפלנו במשבר. אם ישראל יצאה כל כך טוב, אז מה הבעיה? אני חושבה שהמשבר הדליק כמה נורות אדומות בהקשר הזה".

"ריכוז כוח מעבר לרמות מסוימות הופך לכוח להשחית", הוסיף אריאב. "במבחן התוצאה הריכוזיות עברה מבעלות ציבורית לבעלות פרטית. יש סיבות טובות להווצרות מרכזי הכוח וצריך להוציא מהז'רגון את ההתלהמות. מנקודת הראות של בעלי העסקים הפעולות שלהם לגיטימיות. אין פה משפחות פשע אלא תהליכי כלכליים שעובדים וצריך להסדיר, בכדי שלא יהיה נזק מאותם תהליכים כלכליים. בכלכלה המודרנית יש יותר ויותר יתרונות לגודל: גיוס כספים, מדיה, קשורת, אנרגיה, מחשוב - מדובר ביתרונות לגודל ולהיווצרות של גופים גדולים". אריאב הוסיף "הבעיה של הריכוזיות היא פגיעה בתחרות שמביאה להקצאת מקורות לא יעילה. זה גורם למצב שנפגעת בסופו של דבר הצמיחה במשק. המשק מתפקד פחות טוב וכושר התחרות קטן. יש אלמנט של חדשנות שנפגע. דווקא במקומות של היי-טק יש ביזור מקסימלי כי יש מלחמת קיום של צעירים".

עדכון ראשון: 11:06

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully