וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: המדינה תעלה מסים בשנה הבאה

מירב ארלוזורוב

8.6.2010 / 7:35

על מנת לעמוד בכלל החדש להגדלת התקציב - צפויה הממשלה לבטל פטורים ולהעלות את המס על סיגריות ודלק. ההפחתה המתוכננת במס הכנסה ובמס חברות לא צפויה להיפגע

הכלל הפיסקלי החדש, שעל פיו ייקבע גודלו של תקציב המדינה ל-2011-2012, יאלץ את משרד האוצר לבצע שינויים במדיניות הכלכלית כבר בפעם הראשונה להפעלתו.

ככל הנראה, הפעלת הכלל צפויה להביא להתנגשות בין מגבלת הגירעון שנקבעה להכנסות המדינה ממסים. לפיכך, האוצר יצטרך לפעול להגדלת ההכנסות ממסים - משמע העלאת מסים כלשהי.

הכלל הפיסקלי מורכב משני יעדים כלכליים: האחד, יעד גידול ההוצאה בתקציב, שנקבע לפי גודל החוב ושיעור הצמיחה הממוצע של ישראל בעשור הקודם לשנת התקציב; השני, יעד הגירעון, הנקבע מראש בידי הממשלה. מאחר שיעד הגירעון, גודל החוב ושיעור הצמיחה הם נתונים מוכתבים מראש, כדי לעמוד בכללים המדינה צריכה להתאים להם את גודל ההוצאה בתקציב ואת שיעור הכנסותיה ממסים.

לפי הניתוח במשרד האוצר, כדי לעמוד בכלל הפיסקלי ל-2011 ו-2012 מבלי לחרוג מיעד הגירעון שנקבע לאותן שנים - 3% תוצר ב-2011 ו-2% תוצר ב-2012 - תהיה חייבת המדינה להגדיל את הכנסותיה ממסים. המשמעות היא שיש צורך בהעלאת מסים, או לחלופין בביטול פטורים. על פי הניתוח של האוצר, החריגה המסתמנת מיעד הגירעון אינה ענקית, כלומר התיקון שיידרש בתחום המסים אינו דרמטי.

לאוצר ברור שהקרב על מס ההכנסה אבוד

באופן טבעי, משרד האוצר היה מעדיף לעצור את ההפחתה המתוכננת במס הכנסה ובמס חברות בשנתיים הקרובות, או לפחות לבצע התאמה בשיעור הפחתת המסים. עם זאת, לראשי האוצר ברור כי זהו קרב אבוד, מאחר שראש הממשלה מחויב אישית לשמירה על תוואי הפחתת המסים. לכן, באוצר צפויים לחפש פתרונות אחרים של העלאת מסים או ביטול פטורים. כך, ייתכן שתתקבל עצירת הפחתת המע"מ מ-16.5% ל-16%, אף שגם בנושא זה עשויה להיות התנגדות של ראש הממשלה.

בנוסף, משרד האוצר צפוי לשקול להשאיר על כנה את הגדלת ההפרשה לביטוח לאומי של מעסיקים בשיעור של 0.4%. הגדלת ההפרשה אמורה היתה להיות זמנית, במסגרת המשבר הכלכלי, וייתכן שהיא תוארך. אפשרות נוספת היא לערוך תיקוני מסים, שלדעת האוצר הם נחוצים בלאו הכי, כמו העלאת מס על סיגריות, העלאת הבלו על הדלק, ביטול הפטור ממע"מ לקבוצות רכישה, מס על שימוש בפחם מזהם על ידי חברת החשמל ועוד.

ברקע קיימת גם האפשרות לבטל את הפטורים הקלאסיים - כמו מע"מ על פירות וירקות והמע"מ באילת. אך מאחר שהאוצר כבר נכשל כמה פעמים בביטול הפטורים האלה, לרבות הניסיון של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבטל את הפטור ממע"מ על פירות, לא נראה שהאוצר ינסה להיכנס לקרבות האבודים האלה שוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully