וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגליות הגז: נמשך המאבק על התמלוגים

גיא גרימלנד

8.6.2010 / 11:55

שר האוצר הגיב לטענותיו של יצחק תשובה בנוגע לכוונות להגדיל את שיעור התמלוגים על תגליות הגז: "גם אם המדינה נהגה בשלומיאליות אי אפשר לקבל את הטענה שזה צריך להימשך"

"מי שהשקיע ולקח סיכון, צריך להרוויח. רווח סביר כפי שמקובל במדינות דמוקרטיות. מצד שני, גם המדינה ואזרחיה צריכים לצאת נשכרים כפי שמקובל במדינות דמוקרטיות רבות אחרות. במדינות רבות משנים מסים ותמלוגים" - - כך הגיב הבוקר שר האוצר יובל שטייניץ בכנס איגוד תעשיות ההיי-טק לדבריו של יצחק תשובה.

"אוסטרליה שינתה מיסוי על משאבי טבע - לא רק על משאבים שהתגלו, ואי אפשר לקבל טענה שאם המדינה נהגה בשלומיאליות או ברשלנות ולא התבוננה בנושא מאז 1952, היא חייבת להמשיך בשלומיאליות גם להבא. ואי אפשר לקבל טענה שכן היתה החלטת ממשלה לעשות שינוי ונכנעו ללחצים כבדים. אין פירוש הדבר שצריך להיכנע ללחצים בעתיד"

"אני מאוד מעריך את תשובה וגם חברות אחרות שעסקו בחיפושי גז. אבל אם מדובר בהיקפים של מאות מייארדי דולרים, זה אירוע מקרו כלכלי בעל חשיבות עצומה לעתיד המפעל הציוני. מדובר בסכומים בהיקפים בלתי נתפסים. אנחנו חייבים לוודא שמדינת ישראל תיהנה מהמשאבים הללו וגם אזרחיה לא כפי שזה קורה בקובה אבל לפי אותם סטנדרטים שמקובלים במערב אירופה, בבריטניה ובארה"ב".

"משאבי הטבע - ברכה מספיקה למדינה ולסקטור הפרטי גם יחד"

"הקמנו ועדה מכובדת", הדגיש שר האוצר. "הוועדה הזאת תשלים את עבודתה. היא הוקמה בעידוד ראש הממשלה, היא בודקת את התחום והיא תמליץ את המלצותיה. משאבי טבע אדירים - יש בהם ברכה אבל היו מדינות שבצד הברכה נגרם נזק מסוים בגלל השפעתן. המדינה חייבת ליהנות גם מהברכה אבל לנהוג בהן בתבונה ואין לי ספק שכך יהיה. הברכה היא מספיקה למדינה ושגם הסקטור הפרטי יהנה. לא המצאנו את הגלגל. נסתכל על מה קורה בעולם הרחב. ההיגיון בתחום הזה הוא רלוונטי לגבינו".

בשבוע שעבר תקף תשובה את כוונת להגדיל רטרואקטיבית את שיעור התגמולים על ההכנסות שינבעו מהקידוחים על חשבון המשקיעים. לטענתו, "שינוי כזה הוא בעצם הלאמה של הנכסים הפרטיים. אם זה מה שרוצים לעשות אז שיגידו שהולכים לכיוון של הלאמת קידוחי הגז".

תשובה טוען כי דבר כזה לא הגיוני ולא הוגן. "בזמן שהמשקיעים נכנסו לשם הם ידעו על גובה תגמולים מסוים והעריכו את מכלול השיקולים בהתאם לכך. זה לא נכון כעת כשיש הצלחה, לשנות רטרואקטיבית".

בשבועות האחרונים הודיע שר האוצר יובל שטייניץ כי בכוונתו למנות ועדה שתבחן מחדש את שיעור התגמול למדינה מחיפושי נפט וגז, שכיום הוא 12.5%. ההערכה היא כי הוועדה תמליץ להכפיל את שיעור התמלוגים. עדיין לא ברור אם ההחלטה תחול גם על קידוחים שכבר התחילו והושקעו בהם כספים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully