וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העלאת שיעור התמלוגים מגז תפגע בצרכן"

ואדים סבידרסקי

9.6.2010 / 8:00

באפריל 2010 שאלה ח"כ יחימוביץ' את שר האוצר מספר שאלות להבהרת הנושא בנוגע למשק הגז הישראלי. מתברר כי לו היה נשאל השר אותן שאלות היום, תשובותיו היו משתנות לחלוטין

בתמורה לזיכיונות או לרישיונות החיפוש אוצרות טבע שהן מעניקות, גובות המדינות מסים והיטלים שונים. הכנסות המדינה ממסים אלה משמשות למימון הצריכה הציבורית. המסוי הכולל על הפקת משאבי טבע משתנה בין המדינות, בשל שיטות מיסוי שונות והתחשבות בעלויות ההפקה והסיכון שנטלה החברה המפיקה.

סכום המסוי נע בין אחוזים בודדים לכ-70% ואף יותר משווי אוצרות הטבע המופקים, ומהווה את אחד ממקורות ההכנסה המהותיים למדינה. שיטת המיסוי בישראל מורכבת משלושה רכיבים - אגרות בגין רישיונות, תמלוגים ומיסוי. על פי חוק הנפט, בעל חזקה בישראל מחויב לשלם תמלוגים בגובה של 12.5% משווי שוק של אותו המשאב המופק. תשלום עבור האיגרת נע בין 30 ל-250 אלף שקל לרישיון בשנה ותשלומי מס חברות, מע"מ ובול.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שאלה את שר האוצר, יובל שטייניץ באפריל 2010 מספר שאלות להבהרת הנושא בנוגע למשק הישראלי וקיבלה תשובות מפורטות לכאורה. כעבור חודשיים, ולאור ההתפתחויות הדרמטיות בענף הגז המקומי המקרבות את הטייקונים ואת המשק כולו להתגשמות החלום הורוד - הפקת גז טבעי, מתברר כי לו היה נשאל שר האוצר אותן שאלות היום, תשובותיו היו משתנות קיצונית.

"יש לפעול ליצירת סביבה תחרותית"

יחימוביץ': מהו היקף המס הכולל שהמדינה נהנית ממנו על פי חוק, כאחוז משווי המשאב‎ ומדוע נקבע דווקא שיעור זה?
שטייניץ: היקף המס הכולל שהמדינה נהנית ממנו כאחוז מההכנסה השנתית בגין מכירות גז נע בין 35%-45% כפונקציה של מחיר לצרכן, עלות הפיתוח וההפקה ורווחים.

יחימוביץ': "האם בעקבות מציאתם של מאגרי גז טבעי גדולים ליד חופי ישראל, וירידה בסיכון למשקיעים, שוקל משרדך להעלות את המס הכולל על הפקת הגז‎? האם שוקל האוצר להעלות רטרואקטיבית את המס למפיקים הקיימים, כפי שנעשה במספר מדינות אחרות בעולם‎?

שטייניץ: "אנו מבצעים בחינה של שיטת המיסוי בהשוואה למדינות דמוקרטיות שונות ושוקלים אם יש מקום לשינוי בשיטה לתגליות עתידיות. עם זאת, חשוב לציין כי שינוי רטרואקטיבי עבור רישיונות שכבר ניתנו ובוצעו בגינם השקעות הוא בעייתי משפטית ועקרונית.

יחימוביץ': "הגז הטבעי שנמצא ליד חופי ישראל משמש וישמש להפקת חשמל בעבור אזרחי המדינה בעשורים הקרובים. האם פועל האוצר להבטיח כי הגז יימכר לציבור בישראל בעלויות סבירות‎?

שטייניץ: "חשוב לציין כי כיום מחיר הגז הנמכר בישראל נמוך משמעותית ממחירו במדינות מערביות אחרות. כמו כן, בבחינת שיעור התמלוגים הנהוג בישראל ובצורך בשינוי יש לזכור כי העלאת שיעור התמלוגים תשתרשר בחלקה למחיר לצרכן.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר בראיון ל"תוכנית החיסכון" בערוץ 2 לאחר הודעת נובל בנוגע לגילוי שדה לוייתן כי "העלאה דרמטית של המסים הינה אחת מהאפשרויות העומדות על הפרק. גם מדינות אחרות שינו את התמלוגים והמסים על תגליות טבע בדיעבד. אני דוחה על הסף את הטיעון שאומר כביכול שאם המדינה נהגה ברשלנות עד עכשיו היא חייבת להמשיך כך. יצחק תשובה (אחד הבעלים המהותיים ברישיונות על פניהם תגליות הגז) באמת חלוץ קידוחי הגז בישראל ומגיע לחברה שלו רווח סביר אך לא למעלה מזה".

"יש לפעול ליצירת סביבה תחרותית ולהבטיח כי לצרכני הגז יהיו מספר ספקים שאליהם ניתן יהיה לפנות וכך להגדיל את כוח המיקוח מולם", המשיך שטייניץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully