וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרמנו דגל המסמן כי יש בעיה בשוק הדיור"

9.6.2010 / 11:25

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, אמר: "עליית מחירי הדיור האדירה והפער בינו לבין מדד הדיור שנפתח לטובת מחירי הדיור, זו הגדרה של בועה"

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, פתח את דברו בוועידת שוק ההון של TheMarker בהגדרת מושג "מקרו יציבות" שלדבריו הינו המונח החם ביותר בעולם הפיקוח (Macro Prudential). המושג בא לפתור בעיות אשר גרמו למשבר הפיננסי האחרון כגון הסתכלות דרמטית של תאגיד על תמונת המקרו ללא מסקנות על השלכות מעשיו על אחרים.

פיקוח מיקרו עדיף על פיקוח המקרו, סבור חזקיהו. "אנו רוצים להגן על הלקוחות ועל מפקידים שונים, להגביר הוגנות בטיפול בצרכן, לכן המערכת כולה צריכה להיות מודרנית על מנת להיות הוגנת ויציבה. ברמת המיקרו, מטרת הפיקוח על הבנקים הינה השגת יציבות ואמינות בתאגידים הבנקאים והמערכת הבנקאית כולה. ברמת המקרו, המטרה היא חיזוק עמידות מערכת הפיננסית למשברים, כלומר ניהול מדיניות מניעתית, מסביר חזקיהו".

לדברי חזקיהו, מול המטרות של הפיקוח המיקרו, באה מדיניות המקרו. "אנו רוצים לחזק את העמידות של כל המערכת הפיננסית, שתביא ליציבות המשק. אנו בוחנים את הקשר בין התאגיד הבודד למערכת כולה. ישנה זליגה של סיכונים מהמערכת הפיננסית למערכת הכלכלית בכלל, ויש לעצור זאת - אנו רוצים למנוע את המשבר לפני שהוא מתחרש ולא אחרי. זהו טיפול מניעתי".

"הוצאנו הנחייה לבנקים להיזהר"

מטרת הרגולטור היא למנוע את המשבר. "המעשים שלנו אינם תגובה לסיכון ממומש אלא סיכון שעדיין לא מומש", אמר חזקיהו. "יש כלים מוניטריים ויש כלים פיסקליים. אך מעבר להם יש וצריך שיהיו כלים חדשים ורחבים. המעשים שלנו באים לשמור על היציבות, הן של התאגיד הבודד והן של המערכת כולו. אסור לפגוע בתאגיד הבודד תוך כדי שמירה על המערכת. האתגר הקשה הוא המעשה: כיצד עושים את זה. בעולם עדיין לא מצאו את הפטנט כיצד בנק מרכזי יכול לפקח ללא אחריות. המבנה כולו של הממשל עדיין בויכוחים".

"הצלחנו דרך הנושא הזה שמתחיל להתפתח בעולם לטפל בשוק הדיור. זה מה שעשינו בתקופה האחרונה. גורמי הרקע - עליית מחירי דיור אדירה של עשרות אחוזים בשנתיים, והפער בינו לבין מדד הדיור שנפתח לטובת מחירי הדיור. זה הגדרה של בועה", הסביר חזקיהו.

היה ביקוש גבוה, בעיקר לדיור להשקעה. וכן גידול באשראי לדיור - עלייה בולטת ומדאיגה. הריבית הנמוכה יוצרת אשליה בדבר יכולת ההחזר של הלווים. אך זו תשתנה. "היתה עלייה משמעותית ומסוכנת במינוף. ביקוש גבוה לצורך השקעה, עלייה במחירים ועלייה בכמות ובגובה המשכנתאות וכל זה בסביבת ריבית נמוכה - כל זה בעייתי והחלטנו לפעול", אמר חזקיהו.

"כבר באוגוסט 2009 זיהינו את הביצועים שתופסים גובה והוצאנו הנחייה לבנקים להיזהר. גילינו פריצה בקרב קבוצות הרכישה שניצלו את האשראי לבנייה לאשראי לדיור אלו קיבלו לגיטמציה לקבל אשראי גבוה. הרמנו דגל אזהרה שבא לסמן שיש בעיה בשוק הדיור, והבנו שזה הזמן לפעול"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully