וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע ח"כ רגב מתגעגעת לימי סלאח שבתי?

10.6.2010 / 18:30

נוסטלגיית נדל"ן: חברת הכנסת מתגעגת לימים עברו וטוענת כי "בעבר, הממשלה דאגה לכל אזרח לשיכון, גם שזה היה בית קטן אבל חם"

חברת הכנסת מירי רגב מרחיבה את גזרות מאבקיה. לאחר שסימנה את עצמה כלוחמת הראשית בח"כ חנין זועבי על רקע השתתפותה במשט הטורקי, הגישה אתמול מירי רגב הצעה לסדר בנושא שווק קרקעות לזוגות צעירים בה היא אומרת כי "מתגעגעת לימי סלאח שבתי, אז הממשלה לפחות דאגה לכל אזרח לשכון, גם שזה היה בית קטן אבל חם". עוד רגב, חברת וועדת הכספים מטעם מפלגת קדימה ויו"ר השדולה לדיור בכנסת, כי "יש להחזיר את "הדמיון לשלטון" ולבדוק אופציות נוספות. לדוגמה, מדוע מגיע רק לבני מושבים וקיבוצים נחלות והרחבות ללא מכרז? ניתן ונכון לבצע אפלייה עירונית ולאפשר לבני העיר להיות בנים ממשיכים על ידי הקצאות חדשות של קרקעות עירוניות למגורים ללא מכרז".

הזינוק במחירי הנדל"ן בכל הערים בארץ ובמיוחד בערי המרכז העלה בחודשים האחרונים את הדיון סביב שאלת הדיור בר השגה לזוגות צעירים. כדי לאפשר דיור לצעירים מתכוונת עיריית תל אביב, למשל, לפעול להגדלת ההיצע של דיור בר השגה, בין היתר באמצעות שימוש בקרקעות עירוניות וסבסודן ומכירת דירות במחירים נמוכים. אחת האופציות שעלו הן מימוש הקרקע שייעשה על ידי חברה עירונית או הוזלת הקרקע במכרז. כך תוותר העירייה על מיליוני שקלים שיכלה לקבל מהמימוש לפי שווי שוק.

בעבר הגיש ח"כ רן כהן הצעת חוק הקובעת שבכל פרויקט מגורים חדש יוקצו 30% מהדירות ל"דיור בר השגה". מחירן של אותן דירות ייקבע לפי "מדדים חברתיים" ולא לפי "השוק הפרוע". על פי הצעתו לצורך כך תוקם מועצת דיור, שתקבע את מחיר הדירות, כי "צריך להכניס רגולציה לשוק הדיור ולא להשאיר אותו לגחמותיהם של יזמי נדל"ן".

לפי רגב, "כל ממשלה בישראל, דאגה לדירה, לבית לכל אזרח", אך כיום "מי שאין לו אבא עשיר, עם כמה מיליונים בצד, לא יכול לקנות בית". "המדינה שלנו נתנה שיכון, בשנות ה-50 ושלחה עולים למעברות, אבל עדיין נתנה להם בית. בשנות ה-90 קלטנו מיליוני עולים, בפרק זמן של שנתיים, בנינו להם בתים. והיום בשנות ה-2000, אין לנו יכולת לתת דירה לכל זוג צעיר. אסור לנו לקבל מצב כזה, חייבים לאפשר לכל אזרח דיור הולם!".

"זוגות צעירים אינם מסוגלים לרכוש דירה ראשונה"

לפי רגב "זוגות צעירים בכל הארץ אינם מסוגלים לרכוש דירה ראשונה, קשה להם מאוד לשכור דירה קטנה, ואז הם הולכים במקרה הטוב לגור אצל ההורים, ובמקרה הרע, משעבדים את שכרם לטובת תשלום מופרז לשכר הדירה, ואולי בקרוב יגורו באוהלים או במחסנים".

רגב פנתה לשר השיכון ואמרה "כבוד השר אתה שר צעיר, נמרץ, מוכשר. יש להחזיר את "הדמיון לשלטון" ולבדוק אופציות נוספות. לדוגמה, מדוע מגיע רק לבני מושבים וקיבוצים נחלות והרחבות ללא מכרז? ניתן ונכון לבצע אפלייה עירונית ולאפשר לבני העיר להיות בנים ממשיכים על ידי הקצאות חדשות של קרקעות עירוניות למגורים ללא מכרז או במכרז עבור מחוסרי הדיור וזוגות צעירים תושבי המקום בקרקע עירונית שטרם שווקה".

"דיור בהישג יד רק הולך ומתרחק מאוכלוסיה של הזוגות הצעירים, ואם לא די בכך לא רק זה שהשגת הדיור מתרחקת מהם, הם אף ייאלצו להשתתף במימון עלויות פיתוח לצורכי זמינות מלאי הדירות שממלא לא בטוח שתינתן להם ההזדמנות להגיע אליהן". לאור דברים אלו, רגב מציעה כי "לאור ניסיון העבר ולאור מציאות חלקית של הקצאת קרקע ללא מיכרז וכמו כן על בסיס תאום ונכונות של התאחדות הקבלנים הארצית למדיניות של שווק קרקעות באופן ייחודי לזוגות צעירים, הצעתי היא להקצות קרקע עירונית למגורים לתושבי המקום שהי נם זוגות צעירים בסך 25% מהקרקעות המשווקות על בסיס הגרלה ועפ"י מפתח שכונתי או לחילופין על בסיס מכרז עם מתן עדיפות לבני המקום {זוגות צעירים] באותו חלק מהקרקע שהוקצתה לבני המקום , אגב (הקצאה זו יכולה להיות עוד פעולה לתמיכת עמדת שר השיכון להחליש את קבוצות הרכישה ואז גם ייחלש הצורך להשגת קרקעות באמצעי זה). מדינה שרוצה לבנות על צעירים - צריכה לבנות לצעירים. ישראל צריכה לשים קץ למונופול הדיור של העשירון העליון".

"אפילו לסלאח שבתי היה בית, אמנם בית בשיכון אבל מקום חם לחזור אליו כל ערב לישון בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully