וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המונדיאל הגיע: הכלכלה הישראלית הרוויחה?

אורה קורן

11.6.2010 / 8:24

צהוב עולה, כחול-לבן יורד: החברות הישראליות קיוו להשתתף בחגיגה עם פעילות בהיקף של 250 מיליון דולר - אך לבסוף זכו במכרזים בסך 30-50 מיליון דולר בלבד. דברים שרואים משם

קוראים לה וו-ווזלה. זאת חצוצרה שמופיעה בשלל צבעים, משמיעה רעש של מיליון זבובים שמדברים יחד ותהיה הכוכבת של המונדיאל. כמעט כל אזרח דרום אפריקאי שיוצא לרחובות לקחת חלק במפגני התמיכה בנבחרת, חמוש בחולצה של הנבחרת, וכמעט כל אזרח שני מחזיק בוו-ווזלה ומחצצר.

המקומיים לא נותנים לעובדות הקשות לבלבל אותם. אמנם כל אזרח שני חי מתחת לקו העוני וכל אזרח שלישי מובטל - אך הישראלים בדרום אפריקה מספרים כי בשבועות האחרונים מורגשת דווקא הרבה שמחה ברחובות הערים. שמונה מהן יארחו מהיום את המונדיאל, וההתרגשות גואה. כבר שלושה חודשים שכל יום שישי מגיעים כולם לעבודה עם החולצות הצהובות של הנבחרת הדרום אפריקאית, כולל עובדי הקונסוליה הישראלית ביוהנסבורג. הפקידות במשרדים, הקופאיות בסופרמרקטים והמנהלים הבכירים - כולם נצבעים צהוב בשישי.

השאלות שמעסיקות את המקומיים הן אם יהיה מספיק מזון לכל האוהדים שיגיעו, אם המשטרה תצליח לשמור על הסדר ואם הכייסים יהיו המרוויחים הגדולים של המונדיאל. ליתר ביטחון, הקימה דרום אפריקה 54 בתי משפט לשיפוט מהיר של עבריינים. תקדימים בינלאומיים מעידים כי בזמן אירועים המוניים כמו האולימפיאדה או המונדיאל, הפשיעה ברחובות הערים המארחות גואה.

אך יותר מכל מטרידה את האוהדים השאלה אם התחבורה הציבורית תעבוד כמו שצריך. כי במדינה זוכרים את התוצאות של גביע הקונפדרציות לפני שנה, בהשתתפות שמונה נבחרות - אלופות היבשות, אלופת העולם והמארחת. הטורניר אורגן כהלכה, אך מערך ההסעות לא תיפקד, ובאחת הפעמים חיכו אוהדים שלוש שעות להסעה ממשחק שהסתיים בלילה. וכפי שהעיד אחד האוהדים, הלילה הדרום אפריקאי הוא לא חוויה מרנינה.

"כולם בדרום אפריקה מתרגשים ומדברים רק על המונדיאל", אומר אור פרל, הנספח המסחרי של משרד התמ"ת במדינה. "ביום רביעי השתתפנו בהפנינג ברחוב הראשי ביוהנסבורג, שכלל קבלת פנים לנבחרת הלאומית. הנבחרת נעה ברחובות באוטובוס פתוח. המונים הגיעו להריע לה - לדעתי 200-300 אלף אוהדים".

אכזבה לישראלים

לפי ההערכות, דרום אפריקה השקיעה יותר מ-5 מיליארד דולר במונדיאל, שהניבו 150 אלף מקומות עבודה. גם בישראל נערכו לקחת חלק בחגיגה, ולפני כשנתיים הוציא מכון היצוא בשיתוף משרד התמ"ת משלחת של 35 חברות ישראליות למפגשים עסקיים בדרום אפריקה. הפוטנציאל של ישראל בהכנות הוערך ב-250 מיליון דולר - בעיקר בתחומי האבטחה והתקשורת. פרל העריך השבוע כי בפועל זכו חברות ישראליות במכרזים בהיקף של 30-50 מיליון דולר בלבד. גם במכון מדווחים על כמה עשרות מיליוני דולרים.

רוב החברות הזוכות העדיפו שלא לפרסם זאת. ממידע שהגיע ל-TheMarker עולה כי התעשייה האווירית ואלביט מערכות שידרגו את מערך האבטחה בנמלי התעופה. חברת הלוחות התרמופלסטיים פלרם, שבנתה את הגג לאצטדיון גדול בסין לפני אולימפיאדת בייג'ין, הקימה גם את הגג לאצטדיון רויאל באפוקינג בעיר ראסטנברג.

חברת סי-טרו, המתמחה בזיהוי ביומטרי על פי תווי פנים, יצרה מערך זיהוי עבור התאחדות הכדורגל של דרום אפריקה.

חברת אופגל התקינה מצלמות במעגל סגור בכמה מתקנים במדינה. במקרה שלה, המצלמות לא קשורות למשחקים, אך ההזדמנות העסקית נוצרה סביבם, במהלך הביקור של אותה משלחת.

אלווריון עם טכנולוגיית ה-Wimax שלה ואי.סי.איי עם תקשורת הסיבים האופטיים, זכו במכרזי תקשורת. במקרה של אי.סי.איי מדובר בפרויקט חיבור סיב אופטי שמונח בין הודו לדרום אפריקה.

חברת האחים אילוז, הפועלת תחום הבידוד לקירות, זכתה במכרז חאוטריין - פרויקט תשתית רכבות של מחוז חאוטנג שביוהנסבורג.

Adi Video Technologies זכתה בפרויקט שידורי וידיאו דיגיטליים בפורמט HDTV/SDTV. Adi התקינה במדינה מאות מערכות מסוג IRD (Integrated Receiver Decoder), המאפשרות קליטה מכמה לוויינים, טיפול בהצפנה וקידודים מסוגים שונים והפצת הערוצים לאולפנים ברחבי העולם.

העסקים הקטנים המקומיים מרוויחים אף הם מהמונדיאל. "החברה שמייצרת את החולצות הצהובות של הנבחרת עשתה ללא ספק הרבה מאוד כסף", אמר פרל. "העסקים כאן ייהנו, יגיעו כמויות אדירות של תיירים שיקנו, יאכלו וישתו. זה יהיה חודש של פסטיבלים, כדורגל והרבה מאוד צבע ברחובות".

עלייה ביצוא, ירידה ביבוא

עוד לפני המונדיאל, הסחר בין ישראל לדרום אפריקה רשם עלייה בשנים האחרונות. ואולם בתקופת המשבר העולמי הוא ירד. ב-2009 היה היקף הסחר כ-456 מיליון דולר - ירידה של כ-52% לעומת 2008, שבה הסתכם הסחר בכ-955 מיליון דולר.

בין ינואר לאפריל 2010 נאמד היקף הסחר של דרום אפריקה בכ-181 מיליון דולר - עלייה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ביצוא של המדינה נרשמה עלייה של כ-80% לעומת התקופה המקבילה, לכ-120 מיליון דולר. ביבוא נרשמה ירידה של כ-31% לכ-61 מיליון דולר.

יצוא הסחורות ב-2009 הסתכם בכ-258 מיליון דולר - ירידה של כ-44% לעומת 2008, שבה הסתכם היצוא בכ-460 מיליון דולר. בארבעת החודשים הראשונים של 2010 נרשמה עלייה של כ-80% ביצוא, לכ-120 מיליון דולר. עיקר היצוא כולל יהלומים וכימיקלים.

יבוא הסחורות ב-2009 הסתכם בכ-198 מיליון דולר - ירידה של כ-60% לעומת 2008, שבה הסתכם היבוא בכ-494 מיליון דולר. בארבעת החודשים הראשונים של 2010 נרשמה ירידה של כ-31% בהיקף היבוא, לכ-61 מיליון דולר.

השתתף בהכנת הכתבה: אמיתי זיו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully