וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגדלת התמלוגים היא הלאמה לא צודקת"

נחמיה שטרסלר

13.6.2010 / 8:40

"לא צודק לשנות חוזים לאחור", אומר יצחק תשובה על יוזמתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, להעלות את התמלוגים מקידוחי הגז. "המשקיעים האמריקאים לא מבינים מה רוצים מהם"

"גילוי מצבורי הגז הטבעי הוא התרומה הכי גדולה שיכולה להיות לכלכלת ישראל", אמר בסוף השבוע יצחק תשובה ל-TheMarker. "כל אזרח ייהנה מתגלית הגז. זה כבר הוריד את מחיר החשמל ויוריד אותו עוד, זה יאפשר להקטין את עלות התפלת המים עד למחיר שיהיה נמוך יותר משאיבת מים מהכנרת, וכאשר הגז הטבעי יגיע לכל בית, גם חשבונות הבישול, החימום והקירור ייחתכו ב-50%".

תשובה מצוי בימים אלה בסערת רגשות בין האופוריה של מציאת הגז בקידוח תמר והסיכוי הגבוה למציאת גז בשווי כ-100 מיליארד דולר במבנה הגיאולוגי לוויתן, לבין הכעס העצום שהוא מרגיש כלפי יוזמתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, להעלות את המסים והתמלוגים שתקבל המדינה מהפקת הגז.

לדבריו, שינוי של התמלוגים בדיעבד הוא "הלאמה לא צודקת, כי אף אחד לא עמד בתור לקדוח. אף אחד לא האמין שיהיה גילוי". ואמנם, היו בישראל 500 קידוחים שהסתיימו בלא תוצאות עד לקידוח המוצלח של תמר.

תשובה מוסיף: "זה לא צודק וזה גם לא חוקי לשנות חוזים לאחור. אין חיה כזו, וזה לא יצליח. המשקיעים האמריקאים לא מבינים מה רוצים מהם. אי אפשר להסביר להם את זה. הם התחייבו בתשקיף, והם אומרים שזה עושק והלאמה. זו חברה ציבורית, עם פיזור עצום של משקיעים. הם דיווחו על הזיכיון ועל התמלוגים לציבור, ואת זה אי אפשר לשנות. לכן לא יהיה ניתן לשנות כלום לאחור, וכל התהליך רק יגרום לנזק, לחוסר יציבות ולפגיעה בהשקעות בישראל".

"לבצע בדיקה שקטה, מקצועית ופנימית"

ויש גם את הציבור בישראל שהשקיע בחיפושים, אומר תשובה, "ולא נאה לחרוש על גבם בפוליטיקה, בלי להבין בכלכלה, ובכל יום להצהיר הצהרה חדשה לעיתונות, מה שגורם נזק גדול למדינה". תשובה מתכוון להצהרות של יובל שטייניץ, שאמר כמה פעמים באחרונה שיש להעלות, גם לאחור, את הכנסות המדינה עקב מציאת הגז.

אבל הוקמה ועדת ששינסקי לקביעת שיעור התמלוגים הנכון, אני שואל, ותשובה מפציץ: "עצם הקמת ועדת ששינסקי פוגע בכלכלת ישראל. המשקיעים הזרים מעכבים עכשיו את המשך השקעתם, כי לא ברור להם מה ישראל רוצה וכמה תמלוגים יצטרכו לשלם. בכל מקרה, אי אפשר יהיה לשנות את התמלוגים שכבר נקבעו".

אבל בכל זאת, התמלוגים בישראל נמוכים מאוד יחסית לעולם, אני אומר. ותשובה עונה: "זה לא נכון. האוצר מפזר חול בעיניים כדי להטעות, כדי לא לומר אמת. הם משווים, למשל, בינינו לבין קטאר, שם משלמים 82% - אבל שם המדינה נושאת בכל הוצאות הקידוח ובכל הסיכון, בעוד שאצלנו המדינה לא נושאת בשום סיכון, והיא לא משתתפת בשום הוצאה. אם אצלנו נכשלת ולא מצאת גז אז אתה יתום, ואם מצאת, תשלם תמלוגים ומסים שהם 'במקום טוב באמצע' יחסית לעולם ולסיכון".

אז לא ניתן לשנות כלום בתמלוגים? אני מנסה בכל זאת, ותשובה משיב: "יש דרך לשנות: לבצע בדיקה שקטה, מקצועית ופנימית שאף אחד לא יידע עליה, כדי לא לגרום לאי ודאות בשוק. כמו כן אסור לשנות רישיונות קיימים, אלא רק לבדוק מה לעשות עם רישיונות חדשים".

ותשובה מדגיש: "חובה מוסרית וכלכלית היא לשמור על זכות הקניין בישראל. כמו שאם חכרת קרקע מהמדינה, לא הגיוני ולא נכון שמחר היא תגיד שחצי שייך לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully