וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: לאשר 31 אלף דירות במרכז מדי שנה

אריק מירובסקי

13.6.2010 / 8:00

המשרד מנסה לקדם תוכנית להגדלה משמעותית של מספר הדירות שיתוכננו במיזמי פינוי-בינוי ותמ"א 38, ולהשבת קרקעות חקלאיות שאינן מעובדות לידי המדינה

משרד האוצר מקדם צעדים דרמטיים הנוגעים לשוק הנדל"ן כחלק מהצעתו לחוק ההסדרים הקרוב. הכוונה היא לקדם אישור תוכניות ל-70 אלף יחידות דיור לפחות בכל אחת מהשנים 2011 ו-2012. באוצר מתכוונים לעודד הפשרת קרקעות חדשות לבנייה ולקדם פרויקטים לתוספת יחידות דיור בתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) ובתוכניות פינוי-בינוי.

"עליית מחירי הדיור מקשה על זוגות צעירים ברכישת דירה, והיא בעלת השלכות מאקרו-כלכליות שליליות - כגון לחצים אינפלציוניים ופגיעה בהכנסה הפנויה של הפרטים המיועדת לצריכה ולחיסכון", נכתב במסמך של האוצר.

במשרד מכירים בכך, שנוכח המחסור בקרקעות המיועדות לבנייה בתוכניות מאושרות במרכז, אין כמעט אפשרות להשפיע על מחירי הדיור בטווח הקצר. לפיכך, הצעדים שעליהם מדובר נועדו להשפיע במיוחד בטווח הבינוני, ועיקרם: מיצוי מירבי של מלאי הקרקעות הקיים באמצעות הסרת חסמים בפני מימוש פרויקטים למגורים, קידום מדיניות לעידוד השבת קרקע חקלאית שייעודה שונה ומתן כלים לפינוי מחזיקים בקרקעות.

לגבי הטווח הארוך, האוצר פועל להפשרת קרקעות באזורי ביקוש. "מלאי הקרקעות המיועדות למגורים במרכז מתאים לכ-80 אלף יחידות דיור, שמרביתן אינן זמינות לבנייה מסיבות שונות: חסמי פיתוח, קשיים בפינוי מחזיקים בקרקע, הליכי רישוי בנייה ממושכים ועוד. בעת האחרונה ישנה שחיקה במלאי, הנובעת מירידה בהיקף התוכניות המאושרות", נכתב במסמך שהוצא מטעם המשרד.

רשימת חסמים

הצעד הראשון שאותו יוזם האוצר הוא הגדלה ניכרת של מספר הדירות המאושרות לבנייה. על פי המסמך, כיום מאושרות מדי שנה כ-45 אלף יחידות דיור ובמשרד מעוניינים להגדיל את מספר יחידות הדיור לרמה מינימלית של 70 אלף בשנה בכל אחת מהשנתיים הבאות (2011 ו-2012), מהן 25 אלף שיאושרו לבנייה במרכז ועוד 6,000 יחידות דיור שיאושרו בתל אביב.

בדעת המשרד להנחות את מוסדות התכנון להעניק העדפה לפריפריה באישור תוכניות מפורטות לדיור איכותי (תכנון הכולל שטחים ציבוריים פתוחים ומגרשים מורחבים או בנייה צמודת קרקע שאינה עולה על צפיפות של שתי יחידות דיור לדונם). כמו כן, כדי לסלק חסמים שמפריעים לפיתוח התכניות, הממשלה תקים צוות שירכז אגף התקציבים ושיכלול את מנכ"ל משרד השיכון, מנכ"ל משרד התחבורה ומנהל רשות מקרקעי ישראל. הצוות אמור לגבש בתוך 60 יום רשימת חסמים המונעים קידום פרויקטים של תשתיות ושיכון ולהציגה לצוות השרים לקידום פרויקטים.

ברוח ההכרזות האחרונות של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, תפעל הממשלה לשנות את חוק סילוק פולשים, כך שניתן יהיה לפנות חוכר שהחוזה שלו פקע, גם אם הוא מחזיק בקרקע יותר משבע שנים - ללא צורך בצו של בית משפט. כמו כן תפעל הממשלה לשינוי הסטטוס של המושבים והקיבוצים שאינם עוסקים בחקלאות.

"המדיניות הנוכחית מקשה על היכולת לפנות קרקע חקלאית ויוצרת חסם ממשי למימוש תכניות פיתוח. ישנן כ-12 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות על קרקע חקלאית ששינתה את ייעודה, שאינן משווקות בעקבות עיכובים וחסמים בהליכי פדיון הזכויות", נכתב במסמך.

להציל את תמ"א 38

צעדים דרסטיים יינקטו לעידוד פרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38. בין היתר בכוונת הממשלה לפעול לצמצום תופעת הסחטנות מצד דיירים בודדים שמכשילים פרויקטים כאלה. זאת, באמצעות תיקון מכסת הרוב הנדרש בקרב השכנים לאישור הפרויקט. בעוד שכיום, הרוב הנדרש הוא של 80%, המטרה היא להקטין את הדרישה ל-50%. כמו כן המפקח על הבתים המשותפים יוכל לחייב את מי מביעים סירוב בלתי סביר לחתום על פינוי בינוי באותם התנאים שלהם הסכימו רוב הדיירים.

כדי לעודד את השכנים להסכים לפרויקטים חדשים תפעל הממשלה למתן הנחות בארנונה לדיירים קיימים בפרויקטי פינוי-בינוי. ההנחה תהיה על השטח העודף (שטח הדירה החדשה פחות שטח הדירה המפונה) ולתקופה של ארבע שנים בהיקף מקסימלי של 100% בשנה הראשונה, 75% בשנה השנייה, 50% בשנה השלישית ו-25% בשנה רביעית.

לבסוף, תמ"א 38, שעד כה הוכתרה ככישלון, בעיקר עקב חוסר כדאיות ליזמים, תשונה כך שתהיה תוספת של 50% לקומות הקיימות באזור המרכז ו-150% לקומות באזורים אחרים. כמו כן יזמים יוכלו לנייד זכויות שיוקנו להם במסגרת פרויקט כזה, לפרויקטים אחרים שיש להם באותה עיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully