וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל בין סטודנט חרדי לחילוני?

ליאור דטל

13.6.2010 / 8:25

מבדיקה של המועצה להשכלה גבוהה עולה, כי עלות תקצוב של סטודנט חרדי לתואר, גבוהה בכ-6,000 שקל מעלות תקצוב של סטודנטים אחרים

עלות התקצוב של סטודנט חרדי, לתואר של שלוש שנים, גבוהה בכ-6,000 שקל מעלות תקצוב סטודנטים אחרים - כך עולה מבדיקת הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה.

הבדיקה היא חלק מבחינת תוכנית שאחד מיעדיה הוא הגברת הנגישות של האוכלוסייה החרדית ושל מיעוטים להשכלה גבוהה. רוב הסטודנטים הלומדים במערכת מתוקצבים בכ-12-30 אלף שקל בידי הות"ת. התוכנית, שנחשפה ב-TheMarker, היא חלק מתוכנית החומש למערכת הההשכלה הגבוהה המתגבשת בימים אלה בראשות יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, ויו"ר המל"ג ושר החינוך, גדעון סער. הות"ת צפויה להציג בקרוב תוכנית דומה למגזר הערבי.

מטרת התוכנית היא לשלב בחמש השנים הקרובות 3,000 סטודנטים חרדים באקדמיה ו-750 חרדים במכינות הקדם-אקדמיות. כיום לומדים בישראל 1,963 סטודנטים חרדים, ו-202 חרדים נוספים לומדים במכינות, מתוך כ-220 אלף סטודנטים בישראל. סטודנטים נוספים לומדים בקמפוס החרדי במכללת קרית אונו.

העלות אינה משמעותית - בהתחשב בתרומה

לפי בדיקת הות"ת, בשל העלות הנוספת של כל תלמיד חרדי במערכת, התקצוב שיידרש ליישום התוכנית הוא 18 מיליון שקל לחמש השנים הקרובות. לדברי גורמים בות"ת, העלות אינה משמעותית בהתחשב בתרומה שיניב למשק שילובם של החרדים במעגל העבודה.

הסיבה לעלות טמונה במאפייני הסטודנטים החרדים והאילוצים הכרוכים בשילובם. הלימודים חייבים להתבצע תוך הפרדה בין גברים ונשים, כך שיש צורך בכיתות ומרצים נוספים. כמו כן, אצל הסטודנטים החרדים קיים פער בידע בלימודים כלליים, במיוחד במתמטיקה ואנגלית ובהקניית הרגלי למידה - לכן הם דורשים תגבור לימודי.

לימודיהם של החרדים דורשים גם ליווי רבני צמוד לצורך מענה על שאלות המתנגשות עם ההלכה. במכללות שבהן לומדים חרדים רבים מועסק רב, המשמש כיועץ.

"ההשכלה הגבוהה היא אחד מעמודי התווך להתפתחותה של ישראל. עלינו לסייע למגזרים השונים ולהנגיש את ההשכלה הגבוהה בהם", כך אמר טרכטנברג בכנס שנערך ביום רביעי במכון ויצמן, לזכרו של אפרים קציר.

ככל הנראה, החרדים ישולבו במכללת בני ברק החרדית (מבח"ר), המכללה החרדית בירושלים, ובמרכזים של האוניברסיטה הפתוחה. המקצועות הנלמדים כיום בגופים אלה לתואר הם פסיכולוגיה, מדעי המחשב, לוגיסטיקה וכלכלה, עבודה סוציאלית, מינהל חינוכי, חינוך לגיל הרך, ריפוי ועיסוק וקלינאות תקשורת. חלק מהמקצועות נלמדים רק על ידי גברים, כמו לוגיסטיקה, כלכלה ומדעי המחשב, וחלק מיועדים רק לנשים - כמו סיעוד, ריפוי ועיסוק, פסיכולוגיה וחינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully