וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניסיון האוצר להוזיל דירות - לא ריאלי"

אריק מירובסקי

14.6.2010 / 8:00

ראש מינהל תכנון במשרד הפנים: כיום יש מלאי של דירות שמתוכננות במרכז - אך אינן נבנות עקב בעיות בשיווק הקרקעות. "התוכנית של האוצר עלולה להחליש את הפריפריה"

"אם אכן מתכוון משרד האוצר להציף את מחוזות המרכז ותל אביב בכמויות של דירות, כפי שפורסם אתמול, מדובר ביעד לא ריאלי ומוטעה, בעל פוטנציאל של פגיעה בפריפריה" - כך אומר ראש מינהל תכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, בתגובה לפרסום העקרונות של משרד האוצר למלחמה במחירי הדירות הגואים.

"עוד לא קיבלנו את מה שפורסם בעיתון, וכשהחומר יגיע לידינו נקיים דיון וניישר את מה שצריך ליישר", אמר אסיף.

אתמול פורסמו העקרונות של משרד האוצר להתמודד עם מצוקות שוק הדיור, באמצעות הכנסת סעיפים שונים לחוק ההסדרים.

באוצר מתריעים על עליית המחירים שנרשמה בשנים האחרונות. להערכת המשרד, העלייה נובעת בעיקר מרמת הריבית הנמוכה במשק, המביאה לעלייה בביקוש לדיור כתוצאה מעלייה באטרקטיביות של רכישת דירות להשקעה והוזלת ההלוואות לדיור. בנוסף, עליית המחירים נגרמת מהיצע נמוך של קרקעות לבנייה למגורים באזורי ביקוש.

באוצר סבורים כי עליית מחירי הדיור מקשה על זוגות צעירים ברכישת דירה, והיא בעלת השלכות מקרו כלכליות שליליות - כגון לחצים אינפלציוניים ופגיעה בהכנסה הפנויה של הציבור המיועדת לצריכה ולחיסכון.

מחסור בקרקעות

משרד האוצר מסביר כי מטרת התוכנית החדשה, בטווח הבינוני, היא לקדם ולמצות את מלאי הקרקעות הקיים באמצעות הסרת חסמים בפני מימוש פרויקטים למגורים, קידום מדיניות לעידוד השבת קרקע חקלאית ששונה ייעודה ומתן כלים לפינוי מחזיקים בקרקעות; בטווח הארוך, בדעת המשרד לפעול לטיפול בבעיה הכרונית של ענף הנדל"ן - מחסור בקרקעות המיועדות לבנייה בתוכניות מאושרות באזורי ביקוש.

ההצעה של המשרד היא להנחות את מוסדות התכנון לאשר תוכניות למגורים בהיקף שלא יפחת מ-70 אלף דירות בשנה, בכל אחת מהשנתיים הבאות. 25 אלף דירות מתוכן יהיו במחוז המרכז, 10,000 בכל אחד מהמחוזות צפון, ירושלים ודרום, 9,000 דירות בחיפה ו-6,000 דירות בתל אביב.

מדובר בתוכניות קיימות שהאוצר מתכוון לקדם את אישורי הבנייה שלהן.

כדי להפוך את הפריפריה לאטרקטיבית יותר מעוניין משרד האוצר להנחות את מוסדות התכנון הפריפריאליים לתת העדפה לאישור תוכניות מפורטות לדיור איכותי, הכולל שטחים ציבוריים פתוחים רבים ומגרשים מורחבים.

אפשרות נוספת היא בנייה צמודת קרקע על מגרשים גדולים, בשיעור של 75% מכלל הדירות שיאושרו במחוזות הצפון והדרום, כלומר כ-15,000.

בנוסף, לפי האוצר ימופו החסמים והמעצורים שמונעים מתוכניות קיימות להתממש, ויינתן לרשויות לפעול באופן נחוש יותר נגד פולשים ואנשים שמתגוררים ביישובים חקלאיים, שאינם עוסקים בחקלאות אבל מחזיקים בקרקעות חקלאיות.

לפי האוצר, כיום ישנן כ-12 אלף דירות בתוכניות מאושרות על קרקע חקלאית ששינתה את ייעודה, שאינן משווקות בעקבות עיכובים וחסמים.

עוד מציע המשרד לצמצם את יכולתם של דיירים סרבנים להקשות על ביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38 (חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, שכולל גם זכויות בנייה נוספות), והגדלת זכויות הבנייה הנובעות מתמ"א 38.

"הנושא לא לובן"

חלק חשוב מאוד בתוכנית האוצר קשור לנושאי תכנון ולוועדות התכנון והבנייה. ואולם לדברי אסיף, האוצר כלל לא התייעץ עמו. "הנושא לא סוכם ולא לובן בין משרדי הממשלה, ולכן העמדות שלי הן בעירבון מוגבל, על סמך הפרסומים בעיתונות", אמר אסיף אתמול.

אסיף מתריע נגד מה שהוא מכנה "הפרת האיזון" בתוכנית האוצר בין מספר תושבי המרכז לבין הפריפריה.

"כבר כיום אנחנו יודעים שמחוז המרכז מתקרב ליעדים של תמ"א 35 (תוכנית המתאר הארצית), ולעומת זאת הפריפריה מפגרת מאוד אחרי היעדים האלה", אומר אסיף. "לכן יש כאן פוטנציאל פגיעה בפריפריה. אם יש גם ניסיון להסיר חסמים בקרקעות שנמצאות במרכז, פירושו של דבר שיצטרכו להקצות לכך תקציבים כבדים מאוד שישולמו על ידי המדינה לצרכים שונים, כגון מחלפי תחבורה, פתרונות ביוב ותשתיות, בתי ספר והשקעות אחרות, שכן העניין אינו מתמצה רק בשיווק יחידות דיור. הבעיה שכל ההשקעה הכבדה הזו תלך למחוז המרכז, על חשבון הפריפריה".

מנגד, טוען אסיף, ההיצעים בפריפריה אינם מתממשים, משום שהמדינה אינה משקיעה בתשתיות ובתעסוקה. "הייתי מצפה שבחוק ההסדרים יכללו מערכת של תמרוצים להקמת יחידות דיור בפריפריה, כמו משכנתאות מסובסדות ופיתוח תשתיות", אומר אסיף. "זה צריך להיות היעד העיקרי שאליו צריך לשאוף, ולא שיווק מאסיבי באזור המרכז. כל מעשה מוסדי שיוצר הפרת איזון שכזה אינו נכון. לא כך מנהלים משק של דיור".

אסיף גם לא מסכים עם הכוונה להציג בפני מוסדות התכנון יעדים לאישורי דירות: "לאורך הדרך אנחנו מציגים שוב ושוב שיש מלאים גדולים של תכנון. במרכז יש כיום כ-50 אלף יחידות דיור מאושרות, ברמה של תוכניות מפורטות, וכל מה שצריך לעשות זה לשווק את הקרקעות. הבעיה היא שהממשלה צריכה להחליט איך לשווק אותן ובאיזה קצב. מוסדות התכנון בכלל לא רלוונטיים לעניין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully