וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם חברת החשמל נערכת לקדחת הקידוחים

אבי בר-אלי

15.6.2010 / 8:08

על רקע המאגרים שאותרו בחופי הים התיכון, שוקלים בחברה להסב ארבע יחידות ייצור פחמיות ישנות בתחנה בחדרה- אף שהאפשרות נפסלה בעבר מנימוקים טכניים וכלכליים

חברת החשמל בוחנת בימים האחרונים אפשרות להסב את תחנת הכוח הפחמית אורות רבין בחדרה לשימוש בגז טבעי - כך נודע ל-TheMarker. החברה שוקלת להסב את ארבע יחידות הייצור הישנות יחסית בתחנה (יחידות 1-4) לשימוש בגז, כחלק משינוי עתידי בתמהיל מקורות האנרגיה של חברת החשמל, בעקבות תגליות הגז הטבעי הצפויות בעשור הקרוב.

אפשרות זו נבדקה בעבר בחברת החשמל, אך נפסלה מנימוקים טכניים. זאת, בעיקר משום הקושי שבהסבת הדוודים הישנים של התחנה לשימוש בגז (הסבה שנייה מאז שנות ה-80), וכן משום הירידה הצפויה במידת השימוש בטורבינות כתוצאה מן ההסבה, שצפויה לפגוע בכדאיות הכלכלית של המהלך. ארבע יחידות הייצור הפחמיות בחדרה (מתוך שש הפועלות בתחנה) מספקות כיום 360 מגה-ואט כל אחת (1,440 מגה-ואט בסך הכל). משמעות הסבתן לגז היא צמצום רכש הפחם של חברת החשמל בכ-30% לטובת רכש נוסף של 1.5-2 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי מדי שנה.

בשבוע שעבר הודיע שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, כי בחברת החשמל יבחנו את האפשרות להסב את תחנת הכוח הפחמית הנוספת המתוכננת באשקלון (פרויקט D) לתחנה אשר תוסק בגז טבעי, בגיבוי פחם. זאת, בעקבות הנחיית מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, לחברי הנהלת החברה לבחון מחדש את תוכנית הפיתוח של החברה בראי תמהיל הדלקים הרצוי לה.

גורמים בענף האנרגיה הביעו ספק בהיתכנות מהלך כזה, גם מבחינה טכנולוגית. במקביל, הפנו ארגוני הסביבה ביקורת נגד המהלך, וטענו כי מדובר לכאורה ב"אחיזת עיניים", שנועדה להסיר את ההתנגדות להקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת. אשרור ההחלטה על הקמת התחנה באשקלון מעוכב בחודשים האחרונים בידי לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בחברת החשמל נבחנות לפי הערכות כמה חלופות נוספות להגדלת השימוש בגז טבעי בתמהיל הדלקים של החברה, שידונו לעומק במהלך השבועות הקרובים. שיעור השימוש בגז הטבעי לייצור חשמל כבר חצה את רף ה-40%.

בחברת החשמל הצהירו בעבר כי הכנסת התחנה הפחמית החדשה לשימוש במועד תביא להישענות משק החשמל על גז בשיעור של כ-70%. ואולם בקרב ספקיות הגז הפעילו בשנה החולפת לחצים כדי לדחות את הקמת התחנה החדשה - במטרה להגדיל את הביקושים לגז בשוק המקומי. זאת, בטענה כי הכנסת הגז למערך הייצור החברה תביא להוזלה ניכרת של עלות סל הדלקים של החברה, ותפחית את זיהום האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully