וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל לא מעסיק מספיק ערבים?

צבי זרחיה

15.6.2010 / 15:10

בבנק מועסקים 5 ערבים מתוך כ-700 עובדים. מנכ"ל הבנק: "העובדים הערבים מתקשים באנגלית". ח"כ אחמד טיבי: "יש לאמץ העדפה מתקנת"

בבנק ישראל מועסקים 5 ערבים מתוך קרוב ל-700 עובדים. כלומר שיעור הערבים מבין עובדי הבנק מגיע ל- 0.07%. במשרות הבכירות בבנק המרכזי אין אף עובד ערבי, זאת לאחר שמשך שנים רבות לא הועסק ולו ערבי אחד בשורות הבנק. כך מסרו אתמול המשנה לנגיד בנק ישראל פרופ' צבי אקשטיין ומנכ"ל הבנק חזי כאלו לועדת החקירה הפרלמנטרית לקליטת ערבים בשירות הציבורי.

כאלו הודה כי המספר רחוק מלהיות מספק אך, לדבריו, נעשה מאמץ גדול מאוד בכדי לשפר את הייצוג של הערבים.

אקשטיין המשמש כיו"ר הועדה לבחינת מדיניות התעסוקה בישראל הודה שאין גוף מרכזי שמרכז את כל ההסתכלות בתחום התעסוקה. הוא הסביר שההמלצה המרכזית של הועדה היא למנות ממונה בכיר על תחום העבודה וההון האנושי במשרד התמ"ת, שהחזון שלו יהיה לעודד צמיחה כלכלית באמצעות הגברת התעסוקה ומיצוי היכולות האישיות על ידי שדרוג ההון האנושי. כמו כן, הציע לעודד הקטנת שיעור העוני על ידי הגדלת ההכנסה של האוכלוסיות העניות באמצעות הגדלת תעסוקתם והכנסתם מעבודה.

אקשטיין הוסיף כי הועדה סימנה אוכלוסיות ייחודיות שיש לתת להם תשומת לב מיוחדת, בראשן האוכלוסיה הערבית עם דגש על נשים ערביות וצעירים ערבים בגילאי 20-24. באשר להגברת שילובה של זו בשוק העבודה, המלצות הועדה התמקדו ב-4 מישורים: הגדלת הנגישות למקומות העבודה (שיפור תשתיות תומכות תעסוקה), חיזוק הון אנושי תעסוקתי (נוער ערבי, בוגרי תיכון, בעלי השכלה נמוכה, אקדמאים), מתן תמריצים ליציאה לעבודה (לרבות פתרונות לטיפול בילדים), וחיזוק הקשר בין הכלכלה במגזר הערבי ליתר המשק.

"תת ייצוג כרוני של ערבים בבנק ישראל"

יו"ר הועדה, ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) שהעלה את נושא בנק ישראל בעבר מספר פעמים הן מול הנגיד הקודם והן מול הנגיד הנוכחי אמר כי "אל מול תת הייצוג הכרוני של ערבים בבנק ישראל, לא שמענו מהמשנה לנגיד או מהמנכ"ל החלטה של הבנק על אימוץ מדיניות של העדפה מתקנת או הקצאת משרות ייעודיות".

טיבי ביקש מהנהלת הבנק להציג לועדה תוך 60 יום תכנית עבודה לשנים 2010-2012 שתביא לשינוי הדרסטי הדרוש בשיעור העובדים הערבים בבנק ישראל תוך שימוש בכלים מחייבים ומכניזים ברור, וכן, שימת דגש על פרסום מכרזים ייעודיים המהווה בפני עצמו אמירה חד משמעית באשר לאימוץ ויישום ההעדפה המתקנת.

עוד הוסיף כאלו כי הקושי נובע, בין היתר, מהריחוק הגיאוגרפי של האוכלוסיה הערבית ממשרדי הבנק הממוקמים בירושלים ובתל אביב, שליטה לא מספקת של המועמדים בשפה העברית והאנגלית, ובכלל היקף הקליטה המצומצם של עובדים חדשים בבנק. נציגי הארגונים שנכחו בישיבה תהו על הטענות האלו תוך כדי כך שהם מצביעים, מצד אחד, על העובדה שרוב רובם של האקדמאיים הערבים הם בוגרי האוניברסיטאות והמכללות הישראליות, ומצד שני, על ההיקף הרחב של מועמדים מקצועיים ראויים מקרב האוכלוסיה הערבית המתגוררים בירושלים ואחרים הנמצאים במאגרים של לשכת עורכי הדין, קו משווה, וגופים אחרים.

עו"ד אוסמה סעדי ציין לדוגמא כי ישנם 400 עורכי דין ערבים באיזור ירושלים שבו מועסקים רוב עובדי בנק ישראל. סאוסן תומא, נציגת עמותת נשים נגד אלימות, ציינה כי 40% מהאקדמאיות הערביות מובטלות וקשה לדמיין שמתוך ה-40% הללו אין מועמדות ראויות שיכולות לעבוד בבנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully