וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים חנות במרכז ת"א? שלמו דמי פינוי

שלומית צור

16.6.2010 / 8:25

היצע החנויות הקטן במרכז תל אביב הביא לעלייה של עשרות אחוזים בדמי הפינוי המשולמים לשוכר הקיים, כפיצוי עבור הפינוי המוקדם. התוצאה: האטה ניכרת במספר העסקות

היצע החנויות הנמוך בצירים המרכזיים של תל אביב הביא לגידול בתופעת דמי הפינוי ולעלייה בגובה הסכומים המשולמים לעסקים המתפנים. לפי הערכות, עסקים שרוצים חנויות בשטח של עד 50 מ"ר ישלמו דמי פינוי של 200 אלף שקל, תלוי במיקום.

תופעת הדמי פינוי אינה חדשה והגיעה מענף הקניונים. רשתות וחנויות שרצו להתמקם במקומות טובים יותר, היו מוכנות לשלם לא רק דמי שכירות גבוהים יותר, אלא גם פיצוי לחנויות כדי שיסכימו להתפנות. עם השנים התופעה זלגה גם לרחובות, ובעיקר לצירים הראשיים בתל אביב, הנהנים מביקוש גבוה לחנויות.

שוכרי החנויות, בעיקר בתחום המזון, החלו לדרוש דמי פינוי גבוהים במיוחד עבור יציאה מהחוזה עליו הם חתומים. עד לפני כמה שנים דמי הפינוי היו עשרות אלפי שקלים, ואולם באחרונה הם קפצו במידה ניכרת. לדברי מומחי נדל"ן מניב והשכרה, התופעה נפוצה בעיקר בציר דיזנגוף, אבן גבירול, חלקו הצפוני של רחוב בן יהודה, כיכר המדינה והרחובות שינקין, יהודה המכבי והמלך ג'ורג'.

דמי הפינוי נעים בין 150-200 אלף שקל לחנות בגודל 30-50 מ"ר וחצי מיליון עד מיליון וחצי שקל לחנות בגודל 100-200 מ"ר. לפני כמה חודשים חנות נעליים בכיכר המדינה פינתה שטח של 25 מ"ר, לטובת רשת אופנה ששילמה לה דמי פינוי בסך 100 אלף שקל.

"השוכרים הבינו את הפטנט"

רשתות סופרמרקטים, שנדרשות לחנויות בשטחים גדולים לפתיחת סניפים חדשים, הן המשלמות "הכבדות" ביותר של דמי פינוי, וזאת משום שבאזורים המבוקשים בתל אביב אין הרבה חנויות בשטחים גדולים שמתאימים לסופרמרקט. כך, בינואר האחרון שילמה רשת שופרסל דמי פינוי של 2.2 מיליון שקל לסופרמרקט פרטי ברחוב יהודה המכבי.

"השוכרים הבינו את הפטנט. אם פעם דרשו דמי פינוי גבוהים רק במקומות מבוקשים מאוד, היום כל אחד יודע שאפשר לדרוש דמי פינוי", אומר אורן גלזר, מנכ"ל משותף באנגלו סכסון תל אביב.

לעתים דמי הפינוי אינם משולמים ישירות. "אחד הבנקים שחיפש לפתוח סניף במקום מסוים בתל אביב, התבקש לשלם דמי פינוי. מאחר שלבנק לא היה תקציב המיועד לכך, הוא ביקש מבעל הנכס לשלם לשוכר את דמי הפינוי, בתמורה לתשלום שכר דירה גבוה יותר", מספר גלזר.

ממדי התופעה מחייבים את השוכרים לכלול את דמי הפינוי בתחשיבי הכדאיות שלהם, ולא פעם הם מקפיאים עסקות על רקע דמי פינוי שנראים להם מופרזים. מקאופמן נכסים באבן גבירול, העוסקים בהשכרת חנויות, נמסר כי באחרונה מורגשת עצירה משמעותית בהשכרת חנויות בצירי התנועה המרכזיים, כאשר הסיבה העיקרית לכך היא דרישת דמי פינוי גבוהים מדי.

  • עוד באותו נושא:
  • חנויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully