וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "נעשה הכל להוריד את מחירי הדיור"

אלון שן ועומר רבין

16.6.2010 / 15:41

אחרי שלחם בהידרדרות שער הדולר מסמן נגיד בנק ישראל בכנס קיסריה את המטרה הבאה: מחירי הדירות. "לווים צריכים להבין שהם עשויים לשלם אפילו פי 2 על המשכנתא"

"בכל מקרה, נמשיך לעשות הכל כדי למנוע את המשך העלייה המהירה במחירי הדיור" – כך התחייב היום נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, בנאומו בפני באי פורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה המתקיים השנה בעיר נצרת. פישר הציג את משנתו הכלכלית בפני חברי הפורום, בראשו עומד שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ וחברים בו שרי אוצר מן העבר, ראשי המשק, אנשי אקדמיה וגורמים בכירים אחרים בכלכלה הישראלית. "מי שלוקח היום משכנתא בריבית של 3% צריך להבין שתוך 3 שנים הוא עלול לשלם פי שתיים. הריבית של בנק ישראל תעלה ל-4% ול-5%, ואז הלווים ישלמו יותר תוך זמן קצר, אפילו פי 2 על המשכנתא", דברי פישר.

פישר התייחס בנאומו גם לסוגיית שכר הבכירים ואמר: "ברור לכולם כי יש אנשים שמקבלים שכר שאינו סביר באף רמה וצריך למצוא דרך לטפל בזה", לדבריו מומלץ כי יהיה על החברות לנמק את החלטותיהן בתחום השכר שכן "יהיה קשה מאוד להגיע לניסוח אשר יגדיר את נורמות השכר – אפשר לקבוע אינדיקטורים, אבל נדמה לי שנצטרך להמשיך לנקוט בצעדים כמו אלה שדרש המפקח על הבנקים מהמערכת הבנקאית לאחרונה". פישר אישר כי גם לטעמו הריכוזיות במשק גבוהה בהשוואה למצב בעולם: "יש 20 קבוצות עסקיות המחזיקות כמחצית מנפח השוק של החברות הציבוריות – יש לזה השלכות על רמת והתחרות וזה גם יכול, במצב קיצוני, לגרום נזק למערכת הפיננסית". על אף הביקורת הוסיף פישר בפני הנוכחים כי "קל מאוד להיכנס לפופוליזם, אך קשה מאוד לטפל בזה". פישר טען כי מחובתה של המדינה לטפל בסוגייה על בסיס בדיקה מעמיקה של המצב ושל ההשלכות של כל פיתרון מוצע.

פישר לא התעלם גם מתפוח האדמה הלוהט של שוק ההון – מניות הקידוחים ושאלת התמלוגים לה תזכה המדינה מהשותפות בהם. "זה חשוב לא להפר חוזים, אך זה חשוב גם לבדוק מהם החוזים ואם בכלל חוזים בטרם אנשים אומרים 'יש לי הבטחה' – צריק לבדוק... לא לקחת כל הכרזה של מי שבשטח כעובדה".

"גוש האירו ישרוד"

באשר למשבר באירופה, התחיל פישר והבהיר כי "גוש האירו ישרוד". לדבריו, "לא ברור שכל מדינה שם תמשיך להיות בגוש – אבל ברור שיהיו לא מעט מדינות נוספות שירצו להשתתף בגוש האירו... הגוש ישרוד". פישר טען כי המשבר לא ישפיע באופן מהותי על הצמיחה באירופה: "אפילו לפני משבר החובות הצמיחה באירופה הייתה צפויה להיות מעט מעל 1% - כלומר, אירופה הופכת להיות האיש החולה בכלכלה העולמית". עם זאת, לדבריו, למשבר תהיה השפעה על כלכלת ישראל: "הפיחות באירופה יוריד את רמת הייצוא הישראלי ליבשת, המהווה כ-30% מסך הייבוא הישראלי".

פישר לא הזניח גם את העיסוק בסוגיית התעסוקה במגזר החרדי: "יש אחריות של המגזרים עצמם... אי אפשר שהמצב בקבוצה החרדית ימשיך לנצח", אמר פישר לקראת סיום נאומו והוסיף: "לא יכול להיות שחלק לא קטן באוכלוסייה לא יעבוד. המצב ישתנה – השאלה היא האם נוכל לשנות את זה במצב של מחשבה ושיתוף פעולה. זה תלוי ביכולות הפוליטיות שלנו וביוזמות של אנשים במשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully