וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרנקל מרגיע: האירו כאן כדי להישאר

עידו סולומון

16.6.2010 / 21:37

יו"ר ג'יי פי מורגן העולמית: המחויבות של מדינות אירופה לגוש היורו כל כך אבסולוטית, שיעשו הכל להשאירו. "למעלה מטריליון דולר גויסו להצלת היורו - השוק היה צריך למחוא כפיים"

"המחויבות הפוליטית של מדינות אירופה לגוש היורו כל כך אבסולוטית, כך שהן יעשו הכל כדי שיישאר על כנו. והוא ישאר, גם אם תצורתו תשתנה", כך אמר יעקב פרנקל, יו"ר ג'יי פי מורגן העולמית, בפורום קיסריה.

"מדינות עם גרעון במאזן התשלומים וגרעון בתקציב מועדות לבעיה", הוסיף. "אותן מדינות שבהן יש גרעון תקציבי גדול עם שיעור חיסכון נמוך - מועדות גם הן לבעיה. תחילה היה ויכוח אם זו בעיה אירופית או לא. ברוך השם, זיהו שזו בעיה מערכתית ולא אירופית.

"למעלה מטריליון דולר גויסו על מנת לספק מסר מרגיע לשוק. גם אם לכל המדינות המצויות בבעיה, כמו יוון פורטוגל ואירלנד, אין נגישות לשוק ההון - עדיין הן צריכות לשלם את החובות שלהם. החבילה מספיקה כך שלא יפשטו רגל", אמר פרנקל. "לכאורה השוק היה צריך למחוא כפיים. אך זה לא קרה".

"קרן המטבע העולמית הציגה ניתוח מאוד רציני, לפיו אם היוונים יבצעו שורה של צעדים משמעותיים יש סיכוי מסוים שיאפשר 'לחצות את האגם'. נשאלת השאלה באיזו עלות? שיעור הצמיחה במדינות האלה לא יחודש למשך מספר שנים, וזאת עובדה קיימת", הוסיף. "מי שיבטיח משהו אחר ממש מטעה".

"יש אנשים השואלים אם אין צפי לצמיחה - מדוע שהממשלות והציבור ייכנסו לסחרור הזה, אם יש סיכוי שהמדינות יישארו באותה בעיה רק עם חוב יותר גדול?", תהה פרנקל. "לכן, אנשים שואלים האם יש דרך אחרת? הדרך האחרת היא לפרוס את החובות ולהשתקם לאט ולאורך זמן. היום החששות הם כי מדינה אחת תפשוט רגל ואחרות ילכו בדרכה. צריך להבין שהבעיות של מדינות שונות לא זהות בכל המרכיבים.

"החדשות הטובות הן ששער החליפין של היורו פוחת משמעותית בתקופה האחרונה - זה מקור להתאוששות בגוש היורו. אירופה הוכיחה יכולת לשנות את דפוסי הסחר שלה והפנתה את היצוא שלה לגוש העולה - סין. עם זאת, יש בעיות ארוכות טווח של דמוגרפיה. באירופה - תוך 20 שנה האוכלוסייה כולה תכיל 723 מיליון איש, כאשר היא תצטמצם באופן לא סימטרי - הכוחות הצעירים יצטמצמו בהרבה והמבוגרים יצטמצמו פחות.

"כיום, מה שמאפיין את המדינות שצולחות את המשברים בצורה יותר פשוטה, אלה מדינות עם גירעונות תקציביים קטנים שהחוב הלאומי הוא בעיקר פנימי, ששיעור החיסכון יותר גבוה ושהבנקים שלהם פחות חשופים ויותר איתנים - לשם צריך לשאוף", אמר פרנקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully