וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הדיווחים של חברות הקידוחים יוגבל

אבי בר-אלי

17.6.2010 / 7:52

אפקט גבעות: הצעת חוק חדשה תתיר שלושה דיווחים לבורסה בלבד בתקופת הקידוח. הגיאולוג של "תמר" שיזם את ההצעה: "הפנטזיה גורמת לספקולנטים לחגוג"

מספר הדיווחים לבורסה של חברות חיפושי הגז הטבעי והנפט יוגבל - כך קובעת הצעת חוק שמקודמת בימים אלה בכנסת. ל-TheMarker נודע כי מאחורי ההצעה, שאותה צפוי להגיש ח"כ נחמן שי (קדימה), עומד הגיאולוג יוסי לנגוצקי, הנחשב "אבי" תגליות הגז הטבעי "תמר" ו"דלית" שלחופי הים התיכון.

לפי הצעת החוק, בכל הנוגע לביצוע קידוחים יבשתיים או ימיים, יותר לחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, או שהנפיקו אג"ח סחירות, לדווח בשלוש אבני דרך בלבד: החלטה על ביצוע קידוח ראשוני (אקספלורציה), תוך פירוט המועד, התכלית המסוימת, המיקום והעומק והעלות המשוערת; החלטה על נטישת הקידוח - ולחלופין, החלטה על ביצוע מבחני הפקה - תוך פירוט המועד, משך הקידוח, עומק השכבות והעלויות הכרוכות בקידוחי הניסיון הללו, תוך דילוג על שלב הלוגים החשמליים; ולבסוף, דיווח על ההערכה הסופית של משמעותן הכלכלית של התוצאות.

הצעת החוק תקבע כי לא יותרו דיווחים נוספים על פרטי הקידוחים ותוצאותיהם, אלא לאחר פרסום התוצאות הסופיות של קידוחי הניסיון, או ההפקה.

"הצעת החוק נועדה להגן על המשקיעים", אמר אתמול לנגוצקי ל-TheMarker. "לאחר הרבה שנים של חיפושים, יש גל של הודעות שמבלבלות לחלוטין את הציבור. הציבור לא מסוגל לפרש את משמעותן, והפנטזיה ומשאלות הלב שלו גורמים לספקולנטים לחגוג ולמשקיעים לפשוט את המכנסיים", הוסיף.

לדבריו, דיווחי החברות לבורסה צריכים להיעשות רק לאחר החלטה על השקעה כספית ניכרת ולאחר קבלת נתונים מאומתים וסופיים, ללא פירוט נוסף. באשר לעיקרון השקיפות והאינטרס הציבורי של המשקיעים, השיב לנגוצקי: "במצב הנוכחי לא נוצרת שקיפות אלא עכירות, משום שהיא מבלבלת ומטעה בצורה דרמטית. מה שאני מציע הוא לדווח רק לגבי החלטות קרדינליות ולגבי תוצאותיהן. כל מה שמדווחים באמצע זה טמטום, לא שקיפות". באשר לניסיון העולמי בעניין, הוא הוסיף כי "התרבות בעולם שונה לחלוטין. מה שקורה בישראל מייצר קרקע פורייה לספקולנטים - וצריך להפסיק את זה".

דברי לנגוצקי נאמרים על רקע הביקורת הגוברת בחודשים האחרונים נגד יזמיות החיפושים, ובהן חברת גבעות עולם, המפעילה קידוח נפט בסמוך לראש העין. אלה בוחרות לעדכן את משקיעיהן עשרות פעמים בתדירות גבוהה, ולעתים אף נדרשו להבהרות מצד רשות ני"ע באשר למשמעות הדיווחים.

לשם השוואה, חברות של קבוצת דלק וישראמקו דיווחו לבורסה אודות שלבי קידוח "תמר", ממצאיו, שלבי קידוחי ההפקה ותוצאותיהם שבע פעמים בחצי שנה, שהסתיימה בתגלית מסחרית. מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י, הוציאה בתקופה זו שלוש הודעות בלבד - על סימני הגז ב"תמר", הצלחת מבחני הפקה ותיעוד הרזרבות המוכחות.

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), וכן הרשויות המקבילות בבורסות אירופה, קבעו הנחיות ברורות באשר לשלבי הקידוחים, כדי למנוע מציאות בלתי מרוסנת. ואולם רשות ני"ע בישראל עדיין לא נתנה דעתה לעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully