וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים לא מרוצים מהעובדים הישראלים

אריק מירובסקי

21.6.2010 / 7:40

התאחדות הקבלנים עתרה לבג"ץ בבקשה להורות לממשלה שלא לקצץ במכסת העובדים הזרים, לפחות עד אשר תתקיים הכשרה ראויה לעובדים ישראלים שיוכלו לתפוס את מקומם

התאחדות הקבלנים וחמש חברות קבלני ביצוע, עתרו אתמול לבג"ץ בבקשה להורות לממשלה לנמק מדוע לא תשעה את החלטתה לקצץ את מכסת העובדים הזרים בענף הבניין , ולחלופין: מדוע לא תשנה את החלטתה לכך שמכסת העובדים הזרים הנוכחית תמשיך להתקיים עד להכשרת עובדים ישראלים שיוכלו לתפוס את מקומם של העובדים הזרים. חברות הקבלן מתריעות כי יגרמו להן נזקים של עשרות מיליוני שקלים אם תמומש החלטת הממשלה, וכי משך זמן הבנייה הממוצע של הדירות יעלה בצורה משמעותית.

העתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד אילן בומבך, מכוונת נגד החלטת הממשלה להפחית את מכסת העובדים הזרים מ-8,000 ל-5,000. הקבלנים טוענים כי זהו "מעשה מינהלי בלתי סביר ובלתי מידתי בעליל, המתעלם ממחויבות חוזית של הממשלה להתאחדות הקבלנים".

ענף הבנייה מבדיל בין מקצועות "יבשים", דוגמת חשמל, מיזוג אוויר ומעליות, שבהם מתמחים ישראלים, לבין עבודות "רטובות", הכוללות עבודות מלט וטיח, שבהן יש מחסור בכוח עבודה ישראלי. כך, רוב הענף מתבסס על כוח אדם זר, בעיקר פועלים סינים.

לטענת הקבלנים, בשנים האחרונות הממשלה לא נקפה אצבע להכשרת ישראלים בתחום העבודות הרטובות, וכיום היא רוצה להפחית את מספר העובדים בענף מבלי להציע תחליף. "קבל עם ועולם מוכנות העותרות להתחייב לקלוט לשורותיהן כל ישראלי שיסיים קורס הכשרה לעבודות בניין רטובות והן מסכימות למנגנון שלפיו כל עובד ישראלי שיסיים הכשרה ויוכיח עצמו בפרק זמן סביר, יגרע עובד זר ממצבת העובדים הזרים", כותבים הקבלנים בעתירה.

בתביעה מגוללת אחת התובעות, חברת תדהר, ניסיון מר בהעסקת ישראלים בבניין ב-2007. במסגרת הניסיון, גייסה החברה עשרות חיילים משוחררים לתקופה של שנה תמורת 6,000 שקל נטו בחודש, עם בונוסים לעובדים מתמידים.

"בדיון שנערך בתדהר בסוף 2007 נקבע כי הוכחה היתכנות להעסקת ישראלים, אך לנוכח התפוקות הנמוכות של העובדים במהלך התמקצעותם, המיזם אינו כלכלי ויש להפסיקו. תדהר הגדירה כי הפער הוא של 15 שקל לשעת עבודה בממוצע", נכתב בתביעה.

התאחדות הקבלנים מדווחת בכתב התביעה גם על מיזם מהשנה שעברה, שבו שותפו, מלבד ההתאחדות, גם התמ"ת, משרד הביטחון והסתדרות עובדי הבניין, שכונה שיב"ה - שילוב ישראלים בענף הבנייה. בפברואר 2009, בעקבות קמפיין שערכה ההתאחדות, פנו אליה 3,200 מתעניינים. במארס ובמאי נפתחו קורסים שבהם למדו 50 איש, מהם הועסקו 43.

על פי התביעה, הממשלה הקפיאה בשלב מסוים את מימון התוכנית, ורק בחודשים האחרונים הופשרו תקציבים למימושה ונפתחו קורסים חדשים, אך רק עוד חצי שנה יסיימו כ-60 עובדים חדשים את הקורסים ויוכלו להצטרף למעגל העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully