וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להגביל את שכר הבכירים - רק בפירמידות"

צבי זרחיה

22.6.2010 / 8:10

דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, מציע לעכב תשלומי בונוסים ואופציות למנהלים בחמש שנים, ולהפחיתם במידה והחברה תפסיד במהלך תקופת ההמתנה

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, ממליץ לקבוע בקבוצות עסקיות פירמידליות הגבלות על שכר המנהלים, שיתנו אותו בביצועי החברה לטווח הבינוני.

קבוצות פירמידליות הן שרשרת של חברות ששולטות זו בזו - בחברה שבראש הפירמידה מחזיק בעל השליטה ברוב המניות (51%) ולעיתים אף פחות מכך, ואילו ציבור המשקיעים בניירות ערך מחזיק ברוב של יתרת המניות. "באופן זה הולך ומידלדל שיעור ההשקעה הריאלי בהון של 'בעל השליטה' עד שבמכפלות פשוטות הוא מצליח בעזרת הציבור לשלוט בחברה נכדה בהשקעה מזערית - שעלולה להגיע ל-6%-7% מסך ההשקעה בכל חברה", טוען שטרום.

שטרום, המייצג את המכון הישראלי לתכנון כלכלי, שיגר אתמול מכתב לוועדת השרים בעניין שכר הבכירים במשק. הוא מציע כי הבונוס או האופציות בקבוצות כאלה לא ישולמו בסוף כל שנה, אלא יוחזקו בחשבון נאמנות מיוחד לתקופה של חמש שנים, ואז ישולמו בשיעור עליית הערך של החברה באותה תקופה.

לדבריו, "אין מקום להטיל מגבלות סטטוריות על גובה שכר הבכירים בתאגידים פרטיים, ואולם חריג יחיד שבו המכון ממליץ להתערב לגביו הוא שכר הבכירים בחברות הנמנות על הקבוצות העסקיות והפירמידליות הכלולות במדד תל אביב 100. בחברות כאלה יש למנוע מבעל שליטה משורשר להחליט לגבי שכר הבכירים".

שטרום הדגיש כי בקבוצות הפירמידליות קיים עיוות ואין להתייחס אליהן כחברה ציבורית רגילה. "במצב שכזה האדם הנחזה כ'בעל השליטה' בהן אדיש למעשה במתן משכורות מקופת החברה כי השקעתו בהון החברה והנאתו הישירה מרווחיה זעומים, אף שחוקית הוא נחשב כבעל שליטה".

עוד ציין שטרום, כי "דווקא החברות הפועלות בענפים שבהם קיים שכר מופקע במובהק למנהלים בכירים הן חברות קבועות בישראל. הן פועלות בתחומי הבנקאות, עם שכר ממוצע של 4.8 מיליון שקל למנכ"ל, הביטוח עם שכר ממוצע של 3.7 מיליון שקל לבכיר והנדל"ן שמעניק שכר ממוצע של 2.1 מיליון שקל למנכ"ל. . ואולם, הנקודה הקריטית היא כי דווקא בחברות הפועלות במקטעים תחרותיים שהן מוביליות מטבען ויכולות להעתיק את מקום עסקיהן למדינות זרות כמו חברות היי-טק, שבהן אין תופעה של שכר מופקע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully