וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: התקציב יהיה דו שנתי

פנחס וולף

22.6.2010 / 12:30

לאחר לילה ארוך של דיון מרתוני, ועוד כמעט ארבע שעות של הצבעות על התסייגויות האופוצזיציה, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הגשתו של תקציב דו שנתי

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הוראת השעה לחוק יסוד תקציב המדינה לשנים 2009 ו-2010, ובכך תאפשר לממשלה, להגיש זו הפעם השנייה ברציפות תקציב דו שנתי לשנים 2011-2012. זאת, לאחר שכבר בשנים 2009-2010 המדינה התנהלה עם תקציב דו שנתי. הצעת החוק עברה ברוב של 63 בעד ו-32 נגד.

החוק אושר לאחר לילה ארוך כ-15 שעות של דיונים מרתוניים ועוד כמעט ארבע שעות של הצבעות על הסתייגויות האופוזיציה. משיכת הזמן גרמה לשיבושי לוחות זמנים של ראש הממשלה, של השרים ושל חברי הכנסת.

נתניהו ואחריו יו"ר האופוזיציה ציפי לבני היו צריכים לנאום הבוקר מול חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, שהגיעו לישראל מכל העולם, ובשל הדיונים וההצבעות הממושכים, הם נאלצו לדחות את הנאומים. גם דיוני ועדות הכנסת השונות נדחו או בוטלו בשל התמשכות הדיונים, ומבקרים רבים נאלצו לשוב לביתם בלי הדיון שאליו הם הגיעו.

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על התוצאות ואמר כי, "אין לי ספק שכמו שאומר 'כי מציון תצא תורה', התקציב הדו שנתי השני בתולדות ישראל לא יישאר נחלתה של מדינת ישראל בלבד. ארגון ה-OECD וקרן המטבע הבינ"ל כבר חושבים להמליץ על כך למדינות ה- OECD".

"קואליציית נתניהו רחבה רק על הנייר"

ממפלגת הליכוד נמסר לאחר אישור החוק, כי "למרות ניסיונותיה הכושלים של האופוזיציה להכשיל את המהלך, הצעת החוק עברה כדת וכדין. טענת קדימה על הפרת קיזוזים הזויות וחסרות כל שחר".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון, מסר בתגובה: "התעקשות הממשלה על תקציב דו שנתי מלמדת על רצונה העז לחמוק מדיון ציבורי, ביקורת ובקרה. הממשלה רואה בפרלמנטריזם בפרט ובשיטה הדמוקרטית בכלל, מפגע, והיא פועלת בהתמדה לצמצום השיח והכלים שבידי האופוזיציה".

מקדימה נמסר בתגובה: "הדיון ותוצאותיו הוכיחו שקואליציית נתניהו היא קואליציה רחבה רק על הנייר וברגעי האמת היא נאלצת לקושש קולות כדי להבטיח לעצמה את הרוב, גם במחיר של שבירת כל המוסכמות והכללים הפרלמנטרים הקיימים. היעלמותה של מפלגת העבודה, התערבותו האישית של נתניהו לביטול הקיזוזים והפאניקה ששררה בקואליציה לכל אורך ההצבעות מוכיחות שגם חברי הקואליציה של נתניהו לא מאמינים במהלכים שהוא מנסה לקדם על גבו של הציבור".

בקדימה הביעו סיפוק על כך שלדבריהם "כפו על הקואליציה דיון מרשים בן למעלה מ-17 שעות שכל תכליתו למנוע מנתניהו לשנות בחטף חוקי יסוד רק לצורכי הישרדותו האישית. קדימה כאלטרנטיבה היחידה לממשלת נתניהו תמשיך ותילחם, בכלים פרלמנטרים ואחרים, בהתעקשותו של נתניהו לכפות על הציבור את מחירי הישרדותו האישית".

לילה לבן עבר על ח"כינו

במהלך הלילה התקיים "פיליבסטר" – דיון מרתוני ביוזמת סיעת קדימה והאופוזיציה שנמשך למעלה מ- 12 שעות. בשעה 6:30 קדימה הודיעה, לאחר התייעצות עם יתר סיעות האופוזיציה, על רצונה בקיום ההצבעה.

על פי מה שסוכם מראש עם הקואליציה, בתוך שעתיים מהודעת קדימה, אמורה להתקיים ההצבעה. הדבר יחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרי הממשלה וחברי הקואליציה, כמו גם חברי האופוזיציה, "לקפוץ" ממיטותיהם ולהתייצב להצבעה שתיערך בסביבות השעה 9:00. זהו ה"פיליבסטר" השני שהאופוזיציה ערכה בנוגע לתקציב הדו שנתי, ולטענתה היא מתכוונת לנהוג בנוהל דומה גם לקראת הבאת תקציב המדינה לאישור הכנסת.

במהלך שעות הדיון, חברי האופוזיציה תקפו בחריפות את הכוונה להגיש את התקציב הדו שנתי. ח"כ נחמן שי, שהודיע על מועד ההצבעה באופן רשמי מעל הדוכן, אמר כי "כולם יודעים שהתקציב הדו שנתי הזה הוא דבר מופרך, המזיק לכלכלה ולתרבות הפוליטית של מדינת ישראל. צריך לומר בקול רם - התקציב הדו שנתי נועד לסדר לממשלה הזאת עוד שנה שקטה על חשבון הקופה הציבורית"

ראשון הדוברים בדיון היה שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בר און שאמר כי "יש פה קואליציה דורסנית שהחוק, ההסדרים והמוסכמות של הכנסת הזאת לא מעניינים אותה, ובמסגרת הנסיעה הפרועה שלה, דורסת כל דבר. מדובר בלא סתם חוק יסוד, כי אם חוק יסוד שנוגע לכללי המשחק ולשיטת המשטר. אם משנים, יש לשנות לקדנציה הבאה ולא באופן מידי".

בהתייחסו לתקציב עצמו הדגיש ח"כ בר און כי "מדובר בפגיעה מהותית במרקם העדין של יחסי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, משום שלאישור תקציב בכנסת על בסיס שנתי יש חשיבות כפולה: הוא מאפשר פיקוח פרלמנטארי של הכנסת על פעולות הממשלה, על ההוצאות שלה ועל סדר העדיפויות שנקבע לשנה הבאה. כך הכנסת נשארת הריבון, והיא זו שמפקחת ומאשרת בסופו של דבר מדי שנה את סדרי העדיפויות של המדינה".

ח"כ יואל חסון קרא לצופים בדיון לשלוח פקסים ללשכת ראש הממשלה: "אני מציע שכל מי שיש לו עמדה על העובדה שראש ממשלת ישראל משתמש בכסף הציבורי שלנו כדי לתחזק את הקואליציה שלו כי זה טוב לו ולקואליציה, שיכתוב זאת לרה"מ ישירות, ויגיד לו מה דעתו על התנהלותו בכל הקשור לקידום תקציב דו שנתי. כל אזרח צריך לדעת לאן הולך הכסף שלו – במקום שיהיה יותר תקציב לחינוך, במקום תקציב לרווחה, הכסף הולך לתחזוק השותפים הטבעיים של נתניהו בקואליציה הזאת".

(עדכון ראשון: 9:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully