וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר העשירים בישראל זינק ב-43% ב-2009

רונית דומקה

22.6.2010 / 17:43

דו"ח העושר של מריל לינץ' וקאפג'מיני: בישראל חל הזינוק החד בעולם במספר המתעשרים אחרי הונג קונג והודו. מספר המיליונרים בעולם שבידיהם 39 טריליון דולר הסתכם ב-10 מיליון איש; בישראל - 83 מולטי-מיליונרים

תאגיד כאן

(צילום: ערוץ 1)

ההתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי הובילה לעלייה של 17% במספר המיליונרים בעולם ב-2009, ובישראל זינק מספרם בשיעור חד הרבה יותר, כך עולה מדו"ח העושר העולמי, שפרסמו היום מריל לינץ' וחברת היעוץ קאפג'מיני.

מספרם של המיליונרים בעולם ב-2009 הסתכם ב-10 מיליון, אשר החזיקו בהון כולל בהיקף של 39 טריליון דולר - גידול בשיעור של 18.9% לעומת השנה הקודמת. בישראל היו ב-2009 8,419 מיליונרים לעומת 5,900 ב-2008. עם זינוק של 42.7% במספר המיליונרים, היתה ישראל המדינה השלישית בעולם מבחינת שיעור הגידול בשנה שעברה, אחרי הודו והונג קונג, וזאת לאחר שבשנה שעברה ירד מספר המיליונרים בישראל ב-28%. הגידול המרשים במספר המיליונרים בישראל היה כתוצאה מעלייה בשיעור של 40% בשווי האחזקות הפיננסיות בשוק ההון ומעלייה של 15.5% במחירי נכסים ריאליים (כגון נדל"ן).

דו"ח העושר של מריל לינץ' וקאפג'מיני, המתפרסם זו השנה ה-14, מגדיר מיליונר כמי שבידיו לפחות מיליון דולר נזיל ופנוי, לא כולל השקעות בנדל"ן ובניכוי כל ההתחייבויות. הדו"ח מגדיר מולטי-מיליונר כמי שהונו מסתכם ב-30 מיליון דולר לפחות.

מספרם של המולטי-מיליונרים בעולם גדל בשנה שעברה ב-15.4% ל-90 אלף. סך העושר שלהם גדל ב-21.5% ב-2009 והסתכם ב-14 מיליארד דולרים. בישראל עלה מספר המולטי-מיליונרים ל-83, לעומת 73 שנרשמו בשנה הקודמת.

היקף העושר של המיליונרים והמולטי-מיליונרים בעולם מצביע על העובדה כי ההתאוששות העולמית בשנה החולפת מחקה למעשה את ההפסדים שספגו עשירי העולם ב-2008 וכמעט החזירה את הונם לרמתו כפי שהיתה בשנת 2007, לפני המשבר. שני איזורים שבהם כבר עולה רמת העושר כיום על זו שנרשמה לפני המשבר הם אמריקה הלטינית ואסיה.

השווקים המתעוררים הובילו את הגידול במספר העשירים

מנהלת הבנקאות הפרטית של מריל לינץ' בישראל, סיגל שפירא, אמרה כי הנתונים מראים עד כמה ההשקעות לטווח ארוך הוכיחו עצמן. "בשנים האחרונות נרשמו תהפוכות רבות הנובעות מן השינויים הקיצוניים בשווקים הפיננסיים ובשווקים הריאלים, שהשפיעו באופן מיידי על השווי ועל היקף העושר הנצבר של בעלי הממון", הסבירה שפירא.

"בעוד שבשנת 2008 נרשמה ירידה חסרת תקדים בשווי של ההון הכולל של המיליונרים בעולם, שנה לאחר מכן, אנו עדים לסימנים ברורים להתאוששות ובכמה אזורים בעולם ראינו אפילו שבעלי ההון הצליחו לחזור לשווי ההון הפנוי שלהם כפי שהיה בשנת 2007", הוסיפה.

השווקים המתעוררים הובילו את הגידול במספר העשירים, בעיקר הודות לצמיחתן של הכלכלות המתעוררות ולעליות בבורסות בהן. בשנה שעברה הגיע מספר המיליונרים באסיה והפסיפיק, אשר זינק ב-25.8%, ל-3 מיליון איש, והשתווה בכך לראשונה למספר המיליונרים שחיים באירופה - כולל ישראל - שעלה ב-12.5%.

בהונג קונג נרשם הגידול הגבוה ביותר מבין כל מדינות העולם במספר העשירים: מספר המיליונרים בהונג קונג זינק ב-104%, אך הוא עדיין נחשב לנמוך ממספרם ב-2007. במקום השני בשיעור הגידול במספר המיליונרים ניצבת הודו בה גדל מספר המיליונרים בשיעור של 50.9%.

עם זאת, עשירי העולם מרוכזים עדיין בארה"ב, יפן וגרמניה, כמו בשנים קודמות. במזרח התיכון נרשמה עליה של 7.1% בלבד במספר העשירים, בין היתר בשל משבר החוב של דובאי. בצפון אמריקה נרשם גידול של 16.6% במספר המיליונרים.

"ההתאוששות היתה ותמשיך להיות מונעת על ידי השווקים שבצמיחה ובמיוחד הודו, סין וברזיל", אמר ברטרנד לאוואסייר, מנכ"ל קאפג'מיני שירותים פיננסיים גלובליים. "למעשה, אסיה פסיפיק הוא האזור היחיד בו מנועי צמיחת ההון המקרו כלכליים גדלו משמעותית בשנת 2009".

במבט קדימה, במריל לינץ' וקאמפג'ימיני מעריכים, כי אסיה והפסיפיק ומדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) יהיו ככל הנראה בשנים הקרובות המדינות שימשיכו להוות את מנועי הצמיחה של המיליונרים בעולם.

סין והודו ימשיכו להוביל באיזור אסיה פסיפיק, וישיגו כלכלות מפותחות יותר. לפי תחזית זו, הגידול במספרם של המיליונרים ובהונם הנצבר באסיה פסיפיק יהיה המהיר ביותר בעולם. גם ברזיל צפויה להישאר כמנוע צמיחה ורוסיה צפויה להציג חוזקה בשל בסיס המשאבים הטבעיים והסחורות העשירים שלה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

גם בתחום הפילנתרופיה נהפכו המיליונרים לזהירים יותר

הדו"ח בדק גם את דפוסי ההשקעה של המיליונרים. לאחר שהמשבר הביא אותם להקטין את החשיפה לנכסים ברחבי העולם והובילם להשקעות סולידיות ב-2008, התאוששות בבורסות העולם, והעליות בשערי המניות, החזירו את המיליונרים להשקיע במניות או בקרנות המשקיעות במניות, והם חזרו לפזר את השקעותיהם בעולם.

לפי נתוני הסקר בשנת 2009, כ-29% מכלל ההשקעות הפיננסיות של אותם המשקיעים הופנו להשקעות בבורסות ניירות הערך בעולם (ישירות או באמצעות קרנות או מכשירים פיננסיים). גם השקעה בנדל"ן למגורים נהפכה לפופולרית יותר בשנה שעברה.

בעקבות ההתאוששות בכלכלה העולמית, העשירים חזרו גם להוציא כסף על מותרות ועל מוצרי יוקרה, אך לחלק ממוצרי היוקרה, כמו יאכטות ומטוסים פרטיים, הביקוש עדיין נותר חלש. מתוך מה שמכונה "השקעות של תשוקה" על מותרות, השקיעו המיליונרים 30% במטוסים, יאכטות ומכוניות יוקרה, 23% הושקעו בתכשיטים, שעונים ואבני חן, אשר פופולריים בעיקר במזרח התיכון ובאסיה, 22% הושקעו ביצירות אמנות, אשר עשירים רבים רואים בהן עוגן פיננסי. 25% נוספים הושקעו בפריטי אספנות ומוצרי יוקרה אחרים.

המיליונרים בצפון אמריקה הקצו את הסכומים הגדולים ביותר באופן יחסי למוצרי המותרות הללו בשנת 2009 (31%), כשמייד מאחוריהם מדורגים המיליונרים מאירופה וממדינות אמריקה הלטינית (30%).

הפילנתרופיה, שנפגעה קשות ב-2008, החלה להתאושש בשנה שעברה, ובמריל לינץ' צופים כי ההתאוששות בתחום זה תימשך השנה, בתחילה באסיה ובמזרח התיכון ואחר כך בעולם כולו. לדברי שפירא, גם בתחום הפילנתרופיה נהפכו המיליונרים לזהירים יותר, והם משתדלים להיעזר יותר בייעוץ, עוקבים אחר הארגונים שלהם הם תורמים ומוודאים כי לתרומה שלהם יש משמעות.

המספרים בדו"ח מתקבלים באמצעות הזרמת נתונים מקרו-כלכליים המשקפים את הון המדינות ואת חלוקתו במדינות לפי מודל שפותח בשנות ה-80 על ידי קאפג'מיני ומריל לינץ'. לא מדובר באיסוף נתונים פרטניים, אלא בנתונים של ממשלות מקומיות, של הבנק העולמי ושל קרן המטבע העולמית, למשל, לגבי חלוקת ההון ושווי נכסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully