וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אספקת החשמל למשק בישראל - בסכנה

אבי בר-אלי

23.6.2010 / 8:10

חברת החשמל היתה אמורה להפעיל בעוד שבוע, שלוש תחנות כוח חדשות בהיקף של 750 מגה ואט - אך הודיעה כי תתחיל להפעילן רק בין אוגוסט לדצמבר

חברת החשמל תאחר בהפעלת תחנות הכוח המוקמות שבמסגרת תוכנית החירום למשק החשמל בטווח שבין חודש לשישה חודשים. מדובר בשלוש יחידות ייצור חדשות (טורבינות גז) באשדוד (אשכול), חגית וברמת חובב, שהיו אמורות לפעול עד תחילת יולי, בהספק כולל של 750 מגה-ואט.

החברה הודיעה באחרונה למשרד התשתיות ולרשות החשמל כי לא תעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו. כעת מסרה החברה כי תחנות אלה יופעלו רק ב-31 ביולי (אשדוד), ב-30 באוגוסט (חגית) ובמהלך דצמבר (רמת חובב). לפיכך, יחסר המשק בעונת הקיץ 500 מגה-ואט לפחות שהיו אמורים לעמוד לרשות החברה כדי להתמודד עם עומסי החשמל במשק. זאת על אף שזכתה למימון תקדימי של 2 מיליארד שקל באמצעות העלאת תעריף החשמל עבור מימון ההקמה היקרה יחסית,

בשל הדחיפות שבהקמתה. יש לציין כי גם בקיץ שעבר איחרה חברת החשמל את המועדים להפעלת תחנות הכוח שבמסגרת תוכנית החירום, ועד כה נקנסה על איחורים אלה בסך של כ-77 מיליון שקל. בחסרה נימקו את האיחורים בעיכובים סטאטוטוריים.

"החברה עומדת בלוחות הזמניים הריאליים"

באחרונה ביקשה החברה לדחות את יישום תוכנית החירום למשק החשמל, ואף פנתה אל שר התשתיות, עוזי לנדאו, בבקשה לשנות את מועדי הפעלת תחנות הכוח שנדרשה להקים עד 2012. זאת, בין היתר, משום שהיא עלולה לספוג קנסות בסך 1.3 מיליארד שקל בגין האיחורים בהפעלתן.

תוכנית החירום למשק החשמל אושרה לפני כשנתיים ונועדה לתת מענה מיידי למחסור הצפוי בכושר ייצור החשמל באמצעות הקמת חמש יחידות ייצור חשמל ב-2009-2013. שתי יחידות הייצור הראשונות הוקמו באתר רמת חובב בשנה החולפת, ושלוש יחידות ייצור נוספות אמורה חברת החשמל להפעיל במהלך הקיץ. עלות שלב זה הסתכמה ב-3.6 מיליארד שקל, כאשר החברה נתמכת בייקור תעריפי החשמל בשיעור של 4.2% למשך שנתיים (תוספת של 2 מיליארד שקל), ואת יתרת התקציב מימנה באמצעות אשראי ספקים (900 מיליון שקל) וממקורותיה העצמיים.

בשלב ב' של התוכנית נדרשת חברת החשמל להתקין עד סוף 2012 תוספות קיטוריות על גבי הטורבינות הפתוחות שהונחו, וכן להקים תחנת כוח רביעית באלון-תבור. עלות שלב זה מוערכת ב-5.5 מיליארד שקל, אולם החברה מסרבת לפי שעה להשתתף במימונם, ומבקשת מרשות החשמל לגלם את הסכום כולו בתעריף כבר כעת, בשיעור דומה של כ-5%. בקשה זו נתקלת בהתנגדות חריפה מצד רשות החשמל ומצד משרד האוצר.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר אתמול כי החברה עומדת בלוחות הזמנים הריאליים להקמת התחנות, וכי ההכרעה לגבי עתיד שלב ב' של התוכנית תידרש להתקבל עד השבוע הראשון של יולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully