וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מתגבש קרטל סלולרי

עמי מי-טל

26.6.2010 / 9:39

רו"ח עמי מי-טל מיואש מהשוק הסלולרי בישראל: לא מדובר אולי בקרטל במשמעות המשפטית, אבל לכולם ברור שבאופן מעשי, המחירים אצל כל המפעילות דומים. ומי משלם? האזרח הקטן

"השכבות החלשות יהיו הנפגעות העיקריות מהשינוי במחירי הקישוריות". לא תאמינו אבל זהו אחד הנימוקים העיקרים במלחמה שבין משרד התקשורת ובין שלוש חברות הסלולר המובילות בישראל. תעריף הקישוריות, מתייחס לעלות השלמת שיחה ומשלוח SMS בין רשתות הסלולר.

נכון להיום תעריף הקישוריות עומד על 25 אגורות לדקה (לפני מע"מ) ובכוונת משרד התקשורת להוריד את מחירי הקישוריות ל 2.6 אגורות (לפני מע"מ) לדקה. ההפחתה היא הדרגתית ואמורה להתחיל באוגוסט הקרוב. איך זה ישפיע על חברות הסלולר?ההערכות מדברות על ירידה במחזור בהכנסות של יותר ממיליארד שקל לשנה. איך זה משפיע עלינו? אנחנו משלמים פחות והכנסות חברות הסלולר יורדות באותו סכום. שלושת החברות הגדולות נעמדות על הרגליים האחוריות ויוצאות למלחמת קיום מטעם הבעלים, כמובן "לטובת הלקוחות".

נסיתם פעם להבין את חשבון הטלפון הסלולרי שלכם, באיזה תוכנית אתם נמצאים, כמה דקות אתם מדברים, איזה מהם ליעדים הפנים ארגוניים, איזה מהם ליעדים כלליים, כמה מסרונים שלחתם, דרך איזה מפעיל ההודעה שלכם עברה, מה כלול בתוכנית ומה לא? לאורך השנים מתנהל קרב בין משרד התקשורת שמנסה להביא לשקיפות המידע, הגיון כלכלי ותחרות בין המפעילות. עד עכשיו החברות מנצחות.

הכיס של בן דב

הרווח הגולמי של חברות הסלולר בישראל הוא מהגבוהים בעולם. החברות כצפוי רוצות לשמור על רווח. בימים אלה מתנהל מסע הפחדה בין המערכת המשומנת של מפעילות הסלולר כנגד כוונת משרד התקשורת להפחית את עלות הקישוריות. התבשרנו שהחברות שכרו למאבק יח"צנים, לוביסטים וחברי כנסת - את ההלוואות שאילן בן דב לווה לצורך רכישת פרטנר צריך להחזיר. פגיעה ברווחיות חברות הסלולר משמעותה, פגיעה ישירה בכיס של בן-דב.

עוד נתון מדהים הוא, כי שעור הרווח התפעולי בתוספת פחת והפחתות (EBITDA - פרמטר מוביל לצרכני הדוחות הכספיים) מגיע כמעט ל-40%. נסו למצוא עוד חברת סלולר במדינות נאורות שמגיעות למשהו שמתקרב לזה? אין.

שמתם לב לאורך השנים כי המחירים בחברות הסלולר פחות או יותר זהים. לא מדובר בקרטל הלחם במשמעות המשפטית של חוק ההגבלים העסקיים, אבל ברור לכולנו שבאופן מעשי, המחירים אצל כל המפעילות דומים. הרווחיות העצומה של חברות הסלולר, גם ביחס לחברות סלולר אחרות בעולם מעידה על כך שניתן להוריד משמעותית את האוויר מהבלון של חשבון הטלפון. בוודאי אפשר לנקב אותו ועדיין להשאיר הרבה חמצן לחברות.

ועוד דבר חשוב ומכעיס: מדוע הלקוחות הפרטיים, קרי, אתם, צריכים לממן את הלקוחות העסקיים? מדוע התעריף הפרטי מגיע לעד פי שתיים מהתעריף העסקי? שימו לב לנתון הבא – חברת פרטנר זכתה במכרז חברת החשמל כאשר ההערכות מדברות על 15 אגורות לדקת שיחה פלוס 15 שקלים דמי שימוש קבועים. במחירים כאלה מי היה מדבר בכלל בטלפון נייח. במחירים כאלה עדיף לדבר בטלפון מאשר להיפגש. אגב, על מנת לסבר את האוזן, סלקום ויתרה לאחר שהגיעה למסקנה שמדובר במחירי הפסד.

חשבון מורכב בלתי ניתן להבנה, שלא נדבר על התוכניות עצמן; לקוח פרטי שמשלם כפול ולפעמים יותר מלקוח עסקי; רווחיות גבוהה שלא דומה לחברות מקבילות בעולם; מחירים דומים וקרטל מעשי. שר תקשורת ח"כ משה כחלון - אל תהסס כי אנחנו איתך - תן לנו מפעיל נוסף, תן לנו מלחמת מחירים. רוצים שהחברות יזיעו לא רק בשרות אלא גם במחיר.

*עמי מי-טל, רו"ח, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמאיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully