וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' חיים בן שחר: בתקופת סילבן שלום - משרד האוצר נחלש

ליאור כגן

16.1.2002 / 12:34

לדבריו, "במקום ששר האוצר יבוא לראש הממשלה עם הצעות לקיצוצים וראש הממשלה ימתן אותו, המצב הוא הפוך וראש הממשלה הוא זה שנלחם למען הקיצוצים"


הכלכלן פרופ' חיים בן שחר אומר כי המנהיגות הישראלית לא הפנימה את השינוי הדרמטי שחל בכלכלות העולם, שהפכו לגלובליות בעשור האחרון. הוא נתן כדוגמה את האיחוד האירופי, בו הושק לאחרונה המטבע המאוחד, היורו. שם, המדינות ויתרו על עצמאות מוניטרית, והתחייבו לעמוד במסגרות מחייבות של גירעון וחוב לאומי.

לדבריו, בניגוד למדינות מפותחת בעולם, בישראל הממשלה לא מקטינה את משקלה בכלכלה המקומית, דבר שמחניק את המשק. הוא ציין כי ההוצאה הציבורית הולכת וגדלה, וההוצאות על שירותים חברתיים שילשו את עצמן מאז 1985, בעוד שהתוצר גדל בקצב נמוך בהרבה.

בן שחר ציין כי כיום ההוצאה של הממשלה על ביטוח סוציאלי וסעד מהווה 26% מהתקציב, נתח גבוה ביותר - גדול אף מתקציב הביטחון.

לדבריו, קיימת בעיה מדאיגה - האידיאולוגיה של אי העבודה במגזר החרדי. לדברי בן שחר, מדובר בתופעה המונית הצומחת בקצב מהיר ומעודדת השתמטות מעבודה. בן שחר תקף את שר האוצר, סילבן שלום, ואמר כי בתקופתו משרד האוצר נחלש כשבעבר היה המשרד חזק ביותר. "עזבו את המשרד בכירים חשובים ביותר, ולמרות שיש מחליפים, לא הובא במקומם אף אחד. במקום ששר האוצר יבוא לראש הממשלה עם הצעות לקיצוצים וראש הממשלה ימתן אותו, המצב הוא הפוך וראש הממשלה הוא זה שנלחם למען הקיצוצים".

לדברי בן שחר, הגירעון הצפוי יביא להעלאת ריבית, לבריחת הון ולאינפלציה. הוא מעריך כי הטלת מסים נוספים תגרום לבריחת יזמים ולקיטון בתוצר. הוא ציין כי העברת חוקים פרטיים, כגון חוק הנגב וחוק משפחות ברוכות ילדים, גורמים למוטיווציה שלילית ויביאו להוצאות נוספות.

בן שחר אומר כי צמיחה של 2% במהלך 2002 תתממש רק במקרה הטוב בו תהיה תפנית כלכלית חיובית בעולם. לדבריו, אם לא תתממש תחזית הצמיחה, שוב לא תתממש תחזית ההכנסה השנתית. בתגובה לכך, גורמים בעולם כמו חברות דירוג האשראי העולמיות, הבנקים להשקעות וקרן המטבע עלולות לראות את מדיניות הכלכלית של ישראל באופן ביקורתי, כך שהשם הטוב של הכלכלה הישראלית עומד להיפגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully