וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלם המסים ממשיך לסייע לאינטל

אורה קורן

28.6.2010 / 8:25

החברה עשויה לקבל מענק של 200-250 מיליון דולר להקמת המפעל החדש בקרית גת. מקורב לדיונים: המענק יגדל אם אינטל תצהיר על הקמת עוד מפעל בגליל

אינטל עשויה לקבל מענק מופחת של 200-250 מיליון דולר להקמת המפעל החדש בקרית גת - כך העריכו בסוף השבוע מקורבים למגעים עם אינטל לגבי בקשתה למענק של 400 מיליון דולר לשם הקמת המפעל, בהשקעה של 2.7 מיליארד דולר.

הדיונים בנושא של הצוות המשותף למשרדי האוצר והתמ"ת עדיין לא הסתיימו. בבקשת המענק ציינה אינטל כי במפעל החדש יועסקו 400 עובדים נוסף על אלה שהיא מעסיקה במפעל הקיים בקרית גת. המשמעות היא שהמדינה תסבסד במיליון דולר כל עובד במפעל אינטל החדש.

המקורות ציינו כי אין ספק בתרומתה הגדולה של אינטל למשק הישראלי. זו התבטאה בקליטת אלפי עובדים ישירים, בהעסקת אלפי עובדים עקיפים, במסים שהתקבלו מהעובדים, ביצוא וברכש גומלין גדול במיוחד עבור מפעלי אינטל ברחבי העולם, שמספק תעסוקה יציבה לעובדים נוספים. בנוסף, משמשת אינטל מודל לחיקוי ברמת הניהול שלה, בתנאי עבודה אטרקטיביים הכוללים שכר ברמות גבוהות משכר מינימום לעובדים ובזליגת הידע ממפעליה, המפרה חברות היי-טק חדשות.

עם זאת, היחס בין המענק למספר המועסקים שלגביהם מתחייבת אינטל בהשקעה החדשה בעייתי במיוחד, ובצוות הבינמשרדי העריכו כי לא ניתן יהיה לאשר אותו. על פי אחד המקורבים לדיונים, אם אינטל תצהיר על הקמת מפעל נוסף בגליל ייקל לאשר לה מענק גדול יותר מ-250 מיליון דולר. דרישה נוספת לאינטל תהיה להגדיל את מספר המועסקים במפעל שיקום באמצעות ההשקעה החדשה.

"אינטל תורמת לדימויה של ישראל כמעצמת היי טק"

הצוות הבינמשרדי משלים בימים אלה בדיקות לגבי תרומת אינטל להכנסה הלאומית, ולגבי התעסוקה העקיפה שהניבו השקעות קודמות שלה. מקורבים לדיונים ציינו כי אינטל הבהירה לממשלה שאינה יכולה להתחייב להקים מפעל נוסף, מכיוון שנוהל העבודה שלה אינו כולל התחייבויות עתידיות. עם זאת, בממשלה מעריכים כי ניתן יהיה להסתפק בהצהרת כוונות של אינטל, שכן על פי ניסיון העבר היא מממשת את הצהרות הכוונות שלה.

במשרד האוצר נוטים לבחון את בקשת אינטל תוך מתן דגש ליחס בין גובה המענק לתעסוקה שיניב, אבל במשרד התמ"ת ובמשרד ראש הממשלה טוענים כי זו אינה בדיקה נכונה. לגישתם, יש לייחס משקל רב גם לתרומה הכוללת של אינטל למשק, לתקציב, לתרבות הניהול ולידע המועבר במהלך פעילותה בישראל. בנוסף, הם מציינים את פוטנציאל התרומה של הקמת המפעל בקרית גת לדימוי של ישראל כמעצמת היי-טק ולדימוי הכללי שלה. הצוות הבינמשרדי מנסה לאמת דו"חות שפורסמו בעבר לגבי תרומת אינטל לתעסוקה עקיפה. על פי דו"חות אלה, אינטל מעסיקה עובדים עקיפים בהיקף של פי שישה מהעובדים הישירים שלה.

בימים הקרובים צפוי הצוות לגבש המלצות סופיות. לאחר גיבושן, הן יועברו לשרי האוצר והתמ"ת, שאמורים לקבוע עמדה משותפת בנושא. השרים יעבירו את המלצותיהם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיעלה את הנושא לדיון בממשלה. מדובר בהוצאה תקציבית חריגה, שלא תגיע מתקציב חוק עידוד השקעות הון, הנידון בימים אלה, אלא ישירות מתקציב המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully