וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוגות צעירים לא רוצים דירות שלושה חדרים

אלעד חיימוביץ ואריק מירובסקי

28.6.2010 / 9:00

משרד השיכון והרשויות המקומיות מנסים לקדם בניית דירות שלושה חדרים, אך הזוגות הצעירים מעוניינים בדירות ארבעה חדרים ויותר

בתקופה האחרונה הודיעו משרד השיכון ועיריות ירושלים, תל אביב וחיפה על כוונתם לעודד הקמת דירות קטנות של עד שלושה חדרים, כפתרון לסוגיית הדיור בר-ההשגה. ואולם לא בטוח שזהו הפתרון המועדף על הצעירים: מסקר שנערך בקרב זוגות צעירים עולה כי רובם אינם מעוניינים לרכוש דירות כאלה, ואנשי מקצוע סבורים, כי רכישת דירות כאלה אינה משתלמת כלכלית לטווח רחוק.

הסקר נערך על ידי עורך מחירון הדירות, לוי יצחק, בקרב 1,310 זוגות נשואים, רובם הגדול ללא ילדים, חסרי דיור בבעלותם, המתעתדים לרכוש דירה ראשונה. מנתוני הסקר עולה כי 73% לא ירכשו דירה קטנה יותר מדירת ארבעה חדרים. על פי הסקר, מוכנים בני הזוג להתפשר על גיל הנכס ועל מיקומו, אך לא על גודלו - והם לא ירכשו דירת שלושה חדרים חדשה.

עוד עולה, כי בחלוקה גיאוגרפית, ההתנהגויות הצפויות של רוכשי הדירות משתנות, וזאת ככל הנראה בהתאם למחירי הדירות ולאופי היישובים. בגוש דן ותל אביב, וגם בכפר סבא, רחובות וחיפה, מוכנים לשקול רכישת דירת שלושה או שלושה חדרים וחצי ישנה עם מרפסת גדולה, שתוכל להפוך אחרי שיפוץ לדירת ארבעה חדרים מרווחת. בראש העין, לעומת זאת, ענו הזוגות הצעירים כי הם מעוניינים בדירת ארבעה חדרים בבניינים בני 10-15 שנה, אך לא מעוניינים ברכישת דירות בבניינים הוותיקים בעיר.

אז מי צריך דירות שלושה חדרים?

בראשון לציון זוגות צעירים ירכשו דירות ארבעה חדרים בבניינים בני 20 שנה עם מעלית, אך לא ירכשו דירות חדשות בנות שלושה חדרים באותו מחיר. בבאר שבע התשובות היו מורכבות יותר, משום שפער המחירים בין השכונות החדשות - רמות ונווה זאב - לבין הרובעים הוותיקים בעיר גבוה מאוד. במחיר דירת ארבעה חדרים ברובע ישן - לא ניתן לרכוש אפילו דירת שלושה חדרים באחד הרובעים החדשים. בעקבות זאת, זוגות צעירים שמעוניינים להתגורר בשכונות החדשות בעיר, רוכשים בקשיים רבים דירות בנות שלושה חדרים ומאוחר יותר משפרים דיור בתוך השכונה.

ומה לגבי המחיר? עורכי הסקר מדגישים כי כל הזוגות הצעירים שנסקרו נזקקו למשכנתא גבוהה, כאשר הסכום המקסימלי שעמד לרשותם הוא 1.4 מיליון שקל, כולל משכנתא.

יו"ר פירמת שמאות מקרקעין וייעוץ כלכלי, אהוד המאירי, אומר כי הקמת דירות קטנות ומכירתן במחירי שוק אינה באמת דיור בר-השגה. "המשמעות היא אינה הורדת מחירים, אלא מכירת דירה קטנה באותו מחיר למ"ר", אומר המאירי. "הרי גם כיום יכול הזוג הצעיר לרכוש באותו תקציב, במקום שלושה חדרים חדשים, ארבעה חדרים ישנים במקום אחר. יש לציין, כי ברמת החיים המקובלת כיום, דירה קטנה מתאימה לזוג צעיר בראשית דרכו ועם הגידול במשפחה, תוך תקופה די קצרה, המשפחה תיאלץ למצוא דירה גדולה יותר ששוב איננה ברת השגה מבחינתה". המאירי מדגיש "שלמעשה יוצרים מלאי של דירות קטנות שישמשו לתקופת מעבר ורק ידחו במקצת את בעיית השגת דירה ראויה".

אז מי צריך דירות שלושה חדרים? המאירי אומר כי הדירות הללו מבוקשות דווקא על ידי רווקים וזוגות מבוגרים ללא ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully