וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקום האמיתי שבו מתפתחת בועה בת"א

נתן שבע

28.6.2010 / 8:45

בשעה שכולם מוטרדים מבועת נדל"ן, תהיה או לא תהיה, נתן שבע טוען כי הבועה האמיתית בשוק מצויה בכלל באג"ח הקונצרניות

מדדי המניות המובילים סיימו את המסחר אתמול בירידות, בעוד מדדי האג"ח הקונצרניים המובילים רשמו עליות. "מה שבנק ישראל ואחרים אינם מבינים הוא שהבועה האמיתית בשוק זה לא הנדל"ן, אלא האג"ח הקונצרניות. אין תשואה בשוק הזה, אז הם רצים לדירות", כך אמר לנו החודש אחד הסוחרים הגדולים בשוק האג"ח.

בזמן ששוק המניות ירד ב-11% מהשיא שקבע לפני חודשיים, שוק האג"ח הקונרצניות לא נפגע. מדדי התל בונד נמצאים בשיא לאחר שטיפסו ב-6%-7% מתחילת השנה. הנהירה לאפיק הובילה חלק מהאיגרות להיסחר בתשואה כמעט אפסית לטווח של 1-4 שנים.

כך, לדוגמה, האג"ח של בזק 4 שנפדית בעוד שנה מעניקה תשואה שלילית של 0.2% ומק"מ לשנה מעניק תשואה של כ-2.1%. במלים אחרות, כדי להרוויח יותר ממק"מ, יזדקק מי שקונה כיום את האיגרת הזו לאינפלציה של יותר מ-2.3%. מעניין לציין שגליל לשנה מעניק תשואה שלילית של 0.8%.

בישראל אין כרגע לחצים אינפלציוניים. הדולר התרסק, היורו אחריו והשקל עדיין שומר על כוחו. מחירי הסחורות בעולם נמוכים מאשר היו בחודשים האחרונים והשכר הריאלי לא השתנה. רק הדירות הן אלה שעדיין נותנות את הטון במדד. מי שמחפש אינפלציה בחודשים הקרובים כנראה שלא ימצא אותה בישראל ובטח שלא בעולם לנוכח המשבר.

בשוק הקונצרני התשואות נמוכות גם לטווח של יותר משנה. שטראוס אג"ח א' מעניקה תשואה אפסית צמודה עד 2011. פרטנר א', שנפדית בעוד מעט פחות משנתיים, מעניקה תשואה של 0.4%. במלים אחרות, סיכון של החברה אין; תנו לנו, המשקיעים, רק את האינפלציה. אג"ח של דיסקונט משכנתאות שנפדית בתחילת 2014 מעניקה תשואה של צמוד פלוס 0.8%, וגם היא לא כזו מציאה. מי שחושב שבזן לא תפסיק לייצר דלקים יכול לקנות את האג"ח השקלית שלה עד אמצע 2014, שמעניקה תשואה של 4.7%.

את העיוות הזה מניע בין היתר הציבור. מאז תחילת השנה גויסו לאפיק זה 6 מיליארד שקל. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, אמר בכינוס TheMarker שעדיין אין בועה בשוק הנדל"ן, אבל הסימנים מדאיגים. כשהאוויר יתחיל לצאת מהאג"חים, בשלב מסוים יצטרפו לחזקיהו ולציבור עוד כמה דאגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully