וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ, קצץ בביטחון ובממשלה

עמי מי-טל

28.6.2010 / 12:30

עמי מיטל מייעץ למשרד האוצר ולעומד בראשו שלא להטיל מסים חדשים והיכן דווקא כן ניתן לקצץ, כולל בהוצאות הממשלה המנופחת

בשורה טובה - במשרד האוצר מתכננים להמשיך בתוואי הפחתות המסים בהתאם לרפורמה השנתית, הן לשכירים והן לחברות, בניגוד לעמדת בנק ישראל הקובעת כי יש להימנע מהפחתות מסים נוספות עקב האטה כלכלית הצפויה במשק.

בשורה רעה - על מנת לעמוד בתקציב הממשלה הדו שנתי וביעד הגרעון הממשלתי, הציבור ישלם יותר. הממשלה תטיל גזירות על הציבור ותעלה מסים בסך של 8.8 מיליארד שקל בשנתיים הבאות. 5.4 מיליארד שקל בשנת 2011 ו-3.4 מיליארד שקל בשנת 2012.

אינכם מרגישים בסוג של דז'אוו? מצד אחד נותנים לנו עוד כמה שקלים בנטו, מצד שני דוחים את הפחתת המע"מ ב-0.5%. מן הסתם, 0.5% על כל החשבונות הוא הרבה יותר משמעותי מכמה שקלים בנטו. במילים אחרות - עובדים עלינו בעיניים.

דרך סוגה בשושנים

נתיב המסים הרי ידוע מראש: העלאת המסים על סיגריות, אלכוהול, דלק, דחיית הפחתת המע"מ ב-0.5%, הטלת מע"מ מלא באילת ומע"מ חלקי על פירות וירקות, הרחבת המיסוי על הימורים בלוטו ובטוטו, קיצוץ בהטבות לנכים ולילדים בסיכון, ועוד כמיטב המסורת הנהוגה באוצר.

כל העלאה ושינוי הוא בעל משמעות. ישראל מדינה פטרנליסטית, למשל, מחייבים רוכב אופנוע לחבוש קסדה, או נהגים לחגור חגורה, משום שזה שומר עלינו בשעת תאונה. במקרים מסוימים זה מוצדק ותורם לחיסכון כלכלי עצום - אבל אין גבול למה מותר ומה אסור.

מדוע לא להעלות את המס על הסיגריות במאות אחוזים? מן הסתם המעשנים לא יוכלו לאפשר לעצמם את "התענוג" שבשאיפת העשן ומשרד הבריאות יחסוך עלויות של מאות מיליוני שקלים של טיפול במחלות שיוכלו לתקצב את הורדת המסים המתוכננת בשכר. אפשר גם, כמו בארצות הברית, להילחם בהשמנה, דרך העלאת מחירי המשקאות המוגזים רוויי הקלוריות, באמצעות מסים כמובן, ולגרום לצרכן לעשות בחירה מושכלת אחר משקאות בריאים וזולים יותר ולהילחם בהשמנה. מחקרים מוכיחים שיש קשר ישיר בין מחירי הסיגריות לכמות המעשנים - טוב שעניים יהיו בריאים ורזים ושלא יעשנו.

ביג דיל, הרי לכולנו ברור שאם בקבוק בירה יעלה 150 שקל, "המחקרים" ימצאו קשר ישיר בין עליית המחירים לבין כמות השתיינים וכך זה רלוונטי לגבי כמעט כל מוצר או שרות - אז איפה הגבול ומי קובע במה צריך "להילחם" ובמה לא?

לא מפחדים ממלחמה

אדוני שר האוצר מר יובל שטייניץ, אל תעלה לנו מסים כי ברור שזה קל, ועוד בתקציב דו שנתי שבו כמות הסעיפים הנבלעים בתקציב ולא ניתנים לשינוי הם מרובים. לחילופין אדוני השר, קצץ בהוצאות הממשלה. איבדנו כבר את החשבון כמה שרים וסגני שרים אנו ממנים: 30, 32 או יותר. חלקם מיותרים, חלקם קיבלו סתם כיבוד ולשכה וזכות לפטפט חופשי. צמצם בהם למרות המשמעת הקואליציונית "המחייבת" אותך ואת נתניהו אבל לא את אזרחי המדינה.

קצץ בהוצאות הביטחון שביחס לתקציב, אין להם אח ורע בעולם. אנחנו לא מפחדים ממלחמה. תתעלם מאהוד ברק. מבטיחים להסתדר עם התקציב של שנה קודמת או לפני שנתיים והנה לך הרבה הרבה מרשרשים לממן את הורדות המס המתוכננות. השקעת באמת מחשבה במשמעות של דחיית הורדת המע"מ בחצי אחוז? חשבת לעומק מה ההשפעה על זוג צעיר שמעוניין לרכוש דירה?

התרגלנו כבר ל"קומבינות" של הרפורמות. רפורמה נשמע תמיד טוב. מר שטייניץ, איך אתה מסביר את ה"רפורמה הירוקה" ברכבים שנועדה לעודד רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה. הרי בסופו של יום, דווקא העלתם את המס על המכוניות כדי לממן רכבים ידידותיים לסביבה, ובטוח כי כל קורא הדיוט עשה חשבון והבין שבנטו, מהרפורמה הירוקה הכנסתם יותר כסף מהמצב הקודם, ללא רפורמה.

מר שטייניץ היקר, בבקשה תהיה יותר יצירתי ותמצא דרך לממן את שיגעונות הממשלה - אך לא על חשבוננו, הציבור.

*עמי מי-טל, רו"ח, מרצה במרכז ללימודים אקדמאיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully