וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוני בירושלים - כמעט כפול מהממוצע הארצי

עידו סולומון

29.6.2010 / 8:20

מה קורה בעיר הבירה? מבנק ישראל נמסר כי שיעור התעסוקה בירושלים הוא 43% בלבד, לעומת ממוצע ארצי של כ-54%. שיעור העניים עומד על 41%

שוק התעסוקה בעיר ירושלים מפגר אחרי הממוצע הארצי בכל הנוגע לשיעורי תעסוקה וממוצע השכר, ותורם לשיעור העוני הגבוה בתחומה - כך עולה מנתונים שחשפה אתמול ד"ר קרנית פלוג, מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, בכנס "תעסוקה בירושלים ובסביבתה בראי המעסיקים", שאירגנו עיריית ירושלים ומשרד התמ"ת.

מנתוני בנק ישראל עולה כי שיעור התעסוקה בירושלים ב-2008 היה 43% בלבד, לעומת ממוצע ארצי של כ-54%. שיעור העניים בירושלים באותה שנה היה 41% - כמעט כפול מהשיעור הארצי. ההרכב הדמוגרפי בבירה תורם לשיעור העוני הגבוה: לפי מפקד האוכלוסין, בעיר חיים כ-35% ערבים, 21% חרדים ורק 44% שאינם חרדים או ערבים. לדברי פלוג, מרקם האוכלוסייה מציב אתגר מורכב במיוחד בתחום התעסוקה והעוני.

שיעורי התעסוקה והדמוגרפיה אינם ההבדל היחיד בין שוק העבודה הירושלמי לזה של שאר ישראל. גם מבחינת ההרכב הענפי וגם מבחינת השכר הממוצע בתוך כל ענף, מחוז ירושלים נמצא בעמדה נחותה: רק כ-9% מהירושלמים מועסקים בתעשייה, לעומת שיעור ארצי כמעט כפול, וכך גם שיעור המועסקים בשירותים העסקיים והפיננסיים, המאופיינים בשכר גבוה יחסית. לעומת זאת, שיעור המועסקים בשירות הציבורי, ובפרט בחינוך, שרמת השכר בו נמוכה יחסית, גבוה יותר בירושלים. גם ממוצע השכר, במרבית הענפים, נמוך מהממוצע בשאר המדינה - בעיקר בתעשייה, הבינוי והשירותים העסקיים.

"ממצאים אלה מסבירים מדוע ירושלים היא עיר ענייה", אומרת פלוג. "הם מחדדים את הצורך לפעול לשילוב האוכלוסיות השונות בשוק העבודה ולהעלאת הכנסתן. בירושלים יש חשיבות עליונה להסרת החסמים העומדים בפני השתלבותם של ערבים וחרדים בתעסוקה - בהם שדרוג ההשכלה הרלוונטית, שירותי טיפול בילדים ומניעת אפליה בשוק העבודה, לצד מדיניות פעילה לשילוב בשוק העבודה באמצעות תוכנית שתחליף את 'אורות לתעסוקה'. גם המשך הפעלת מס הכנסה שלילי, יסייע להפחתת העוני בעיר. בנוסף, יש מקום לקדם תחומי תעסוקה כמו תיירות וביוטק (שיישען על המחקר באוניברסיטה ובבתי החולים בעיר). שיפור מצב התעסוקה וצמצום העוני בבירה צריכים להיות משימה לאומית", אמרה פלוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully