וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לפלילים בקופת חולים מאוחדת

רוני לינדר-גנץ

29.6.2010 / 8:00

דו"ח מבקר המדינה בנושא הקופה צפוי להיות חמור במיוחד ולכלול ממצאים המעלים חשש למעשים פליליים. המבקר: "הביקורת מורכבת". מאוחדת: "הליקויים כבר תוקנו"

דו"ח מבקר המדינה בנושא קופת חולים מאוחדת, שפירסומו מתעכב כבר יותר משנתיים, צפוי להיות חמור במיוחד ולכלול ממצאים המעלים חשש למעשים פליליים - כך עולה מתשובת המבקר לשאלת TheMarker בעניין העיכוב בפרסום הדו"ח. עוד נודע כי הדו"ח כולל כנראה גם מסקנות אישיות נגד בכירי הקופה.

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, שבמקרים רבים ערך חקירות מהירות שנועדו לבצע ביקורת "בזמן אמת", פתח בחקירה נגד קופת חולים מאוחדת במארס 2008. לינדנשטראוס שלח למבוקרים - קופת חולים מאוחדת ומשרד הבריאות - טיוטה של הדו"ח כבר בדצמבר 2008. כלומר, יותר משנתיים חלפו מאז התחילה החקירה, שנה וחצי מהטיוטה הראשונה - ועדיין לא פורסם דו"ח בעניין. באחרונה נשלחה טיוטה שנייה למבוקרים, אך הדו"ח עצמו עוד לא פורסם. לשם השוואה, כתיבת הדו"ח על היערכות ותפקוד העורף במלחמת לבנון השנייה ארכה תשעה חודשים, והכנת הדו"ח על משלחת מערכת הביטחון לסלון האווירי לפאריס ארכה חודשיים בלבד.

פנייה למבקר המדינה בשאלה כיצד ייתכן שפרסום הדו"ח בנושא מאוחדת מתעכב זמן רב כל כך וכיצד הדבר מתיישב עם שאיפתו המוצהרת של המבקר לפרסם דו"חות בזמן אמת - נענתה בתשובה חריפה וחד-משמעית: "תוך כדי עבודה על הביקורת בקופת חולים מאוחדת הגיעו לידינו חומרים רבים נוספים שנראו על פניהם חמורים ביותר", נמסר ממשרד המבקר.

"לפיכך, הביקורת הפכה לרחבה ומורכבת הרבה יותר משנדמה היה בתחילה. לדוגמה, טיוטת הדו"ח היא בהיקף חסר תקדים של כ-300 עמודים. לכן נדרש זמן כדי לבדוק את מכלול הדברים. לנוכח חומרת הדברים כבר העברנו ליועץ המשפטי לממשלה חומרים בחשש למעשים פליליים כדי שיועברו למשטרה. יתרה מזאת, היועץ המשפטי לממשלה הקודם (מני מזוז, רל"ג) עם פרקליט המדינה וצוותם זומנו למבקר המדינה לעמוד מקרוב על חומרת הממצאים, כדי לפעול ולעצור בזבוז כספי ציבור עוד לפני שמתפרסם דו"ח מבקר המדינה בנושא. זאת ועוד, המידע גם עבר לצמרת משרד הבריאות כדי שתפעל לאלתר".

שיטות פסולות לצורך גיוס מבוטחים חדשים

ל-TheMarker נודע כי הדו"ח עב הכרס מגולל שורה של אי סדרים, ניגודי עניינים קשים, שליחת יד של עובדים ובכירים לקופה הציבורית וחלוקת טובות הנאה לגורמים שונים בקופה ובמוסדותיה. כן עוסק הדו"ח בשיטות הפסולות והבלתי תקינות שנקטה הקופה לצורך גיוס מבוטחים חדשים.

בתקופת הביקורת נעזרת קופת חולים מאוחדת, בניהולו של שמואל מועלם, באנשי מקצוע חיצוניים, שבין השאר פעלו מול מבקר המדינה, ובראשם עורכי הדין יעקב ואבי וינרוט המלווים את הקופה כבר כמה שנים.

באחרונה נוסף אליהם מנכ"ל משרד מבקר המדינה לשעבר, עו"ד מוטי בס, שפרש בטריקת דלת מהמשרד לפני ארבע שנים תוך חילופי האשמות קשים בינו לבין לינדנשטראוס. במאוחדת לא השיבו לשאלת TheMarker מהי עלות שכרם של היועצים החיצוניים והסתפקו באמירה כי "קופת חולים מאוחדת מתקשרת עם בעלי מקצוע בעלי מומחיות בהתקשרויות עסקיות מסודרות ובכל פעם על פי הצורך".

"הקופה משתפת פעולה עם משרד המבקר"

במשרד מבקר המדינה מבהירים כי אנשי המקצוע שבהם נעזרה מאוחדת לא היו הסיבה לעיכוב בפרסום הדו"ח: "כמו לכל מבוקר, כך גם לקופת חולים מאוחדת שמורה הזכות להיוועץ במי שהם רוצים - עורכי דין ואחרים. נדגיש שלא היתה כל התערבות באשר לסיום העבודה על הביקורת או התערבות אחרת.

"הציבור יודע שדבר לא ישפיע עלינו ועל הממצאים והמסקנות, שיתנו ביטוי חד ונאמן לאמת שנחשפת במהלך הכנת דו"ח הביקורת. עם זאת, נציין כי מבקר המדינה פנה לעובדים העוסקים בביקורת הזאת בבקשה לעשות כל מאמץ לסיים אותה ב'זמן אמת', וכך יעשה".

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "אכן, לפני יותר משנתיים החל משרד מבקר המדינה בביצוען של כמה מטלות ביקורת בקופה. כבר לפני כשנה וחצי הומצאו לקופה טיוטות דו"חות להערותיה, ובתחילת 2009 המציאה הקופה תשובות מפורטות. הקופה משתפת פעולה עם משרד מבקר המדינה ומקווה כי הדו"ח, לכשיפורסם, ישקף לא רק את הליקויים שהיו בעבר אלא גם את העובדה שליקויים אלה תוקנו, רובם ככולם, בידי הנהלתה הנוכחית של הקופה. צר לנו כי גורמים שונים עושים ככל שלאל ידם כדי להפר את החוק ולטפח ספקולציות על דו"ח שאמור להיות חסוי עד לפרסומו הרשמי על ידי המבקר".

ממשרד היועץ המשפטי לממשלה לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully