וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מתעקשים: מחירי הדירות בירידה

טל לוי

29.6.2010 / 12:30

מסקירה שפירסם המשרד עולה, כי נמשכת מגמת ירידה במחירי הדירות החדשות מאז תחילת השנה. הירידה בקצב מכירת הדירות נרשמה במרבית האיזורים, למעט תל אביב ובאר שבע

במשרד האוצר מתעקשים: נמשכת המגמה של ירידת מחירים במחירי דירות חדשות מאז תחילת 2010, כאשר שיעור הירידה בחודש מאי הוא הגבוה ביותר מאז תחילת השנה - 1.4%" - כך עולה מסקירת "אורות אדומים" שפירסם המשרד.

שיעורי הירידה חדים יותר בדירות שמחירן מעל 2 מיליון שקל. בהקשר זה יש לציין כי באזורים מסוימים מהווים בדרך כלל תושבי החוץ משקל לא מבוטל בקטגוריה זו (מעל 2 מיליון שקל), אלא שבחודשיים האחרונים מסתמנת ירידה חדה ברכישות תושבי החוץ, במיוחד באזור ת"א (ירידה של 60% ו-43% בחודשים אפריל מאי 2010 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בהתאמה).

ממצא נוסף הראוי לציון הוא העלייה המשמעותית בשכר הממוצע של רוכשי הדירות למגורים בחודש מאי, בהשוואה לרמות השכר של הרוכשים בחודשים הקודמים. בכך נבלמה מגמת הירידה בשכר של רוכשי הדירות המתאפיינת מאז חודש ספטמבר אשתקד.

בחודש מאי נרשם תיקון לירידה החדה במספר העסקות שנרשמה בחודש אפריל, כאשר סך העסקות עלה בשיעור של כ-35% בהשוואה לחודש אפריל (בו חלה ירידה של 26%). בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמה ירידה בשיעור של כ-1% במספר העסקות. יש לציין כי באזור ת"א והמרכז הירידה היתה חדה יותר (כ-8%). הירידה המתונה ברמה הארצית במספר העסקות בחודש מאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נובעת מגידול מתון ברכישת דירות יד שנייה אשר פיצה על ירידה חדה ברכישת דירות חדשות.

ניתוח הממצאים מלמד כי בחודש מאי מסתמנת ירידה מסוימת בקצב מכירת הדירות על ידי משקיעים במרבית האזורים, למעט תל אביב ובאר שבע, לאחר עלייה כמעט רצופה מאז חודש ספטמבר 2009.

המשמעות היא שבחודשים האחרונים היה גידול בהיצע הדירות הנובע מיציאה של משקיעים מהשוק שנעצר בחודש מאי. במידה ולא תחול עלייה מחודשת בקצב מכירת הדירות על ידי המשקיעים, הדבר יוביל לקיטון בהיצע הדירות העומדות למכירה. בנוסף, ניתוח הנתונים לחודש מאי מצביע על עלייה מינורית בלבד בשיעור הרוכשים דירה למגורים ממי שהחזיקו בדירה עד אותה עת לצורך השקעה, זאת לאחר עלייה משמעותית יותר בחודש אפריל. בהתאם לכך כמות הדירות למגורים תישאר מצומצמת.

על פי נתוני בנק ישראל הציבור נטל בחודש מאי הלוואות משכנתא בסכום שיא של 4 מיליארד שקל - זינוק של 45% לעומת הנתון בחודש מאי המקביל. היקף עסקות הדיור שערך הציבור הגיעו בחודש מאי לכ-12 אלף לעומת 9,639 עסקות בחודש מאי המקביל. יצויין כי החל מחודש יוני 2009 עלה מספר העסקות באופן משמעותי ונותר מאז סביב 10-11 אלפי עסקות בחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully