וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטרושקה: "ראיינתי מאות עובדים ולא נתקלתי בערבי אחד; חברות ההשמה מסננות מראש"

גיא גרימלנד

30.6.2010 / 14:33

עפיף אבו מוך, מהנדס ב-SAP: בסוף אני אגיע למנהל שלא איכפת לו שקוראים לי עפיף ולא אביב"



ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה הבוקר (רביעי) דיון מהיר לבקשתו של ח"כ חנא סוויד בנושא מיעוט העובדים הערבים בענף ההיי-טק, זאת לאחר פרסום כתבה של themarker בנושא.



מנתונים שהציג ח"כ חנא סוויד בפני הוועדה עולה כי רק כ-500 ערבים עובדים בענף ההיי-טק מתוך כ-150 אלף עובדים. לדבריו, השכר הממוצע במגזר הערבי עומד על כ-5,000 שקל ואילו במגזר היהודי על כ-8,000 שקל.



יו"ר הועדה ח"כ מאיר שטרית אמר: "תואר באוניברסיטה פותח דלתות רבות לעבודה ולמעלה מ-76% מהאנשים בעלי תואר משובצים בעבודה, גם בקרב האוכלוסייה הערבית. לדעתי צריך לבצע פעולות כדי להביא להשתלבות ערבים בהיי-טק, אך אינני בטוח שהממשלה היא הפתרון".



בישיבה התארחו נציגים של עמותות שונות אשר פועלות לשילוב ופיתוח האוכלוסייה הערבית. סמדר נהב, מנכ"לית מרכז צופן, העלתה בפני הוועדה כמה בעיות שלדעתה יוצרות את הפערים. חסם אחד הוא המרחק הגיאוגרפי ממרכזי התעסוקה; חסם נוסף הוא החסם התרבותי ולדבריה, "תעשיית ההיי-טק היא הומוגנית יהודית על בסיס חבר מביא חבר, ולערבים קשה להיכנס למעגל הזה". נהב קראה להקמת תעשיית הייטק בישובים הערבים בניהול ערבי.



בישיבה נכחו נציגי חברות היי-טק, אורני פטרושקה, לשעבר המייסד של כרומטיס, אשר עומד כיום מאחורי מיזם ההשקעות פריסיד. פטרושקה אמר: "בתור יזם היי-טק ראיינתי מאות עובדים ולא נתקלתי בערבי אחד. לדעתי, חברות ההשמה מסננות מראש את העובדים".



עפיף אבו מוך, מהנדס בחברת sap, סיפר כי יש הבדל של כ-30% בין המשכורת של ערבי ליהודי. "עובד ערבי עובר מסלול ארוך וקשה יותר. בסוף אני אגיע למנהל שלא איכפת לו שקוראים לי עפיף ולא אביב", אמר אבו מוך.



ח"כ טלב אל-סנא אמר בדיון: "לדעתי מנהלי ענף ההיי-טק מתנהגים על פי סטריאוטיפים ופוסלים מראש עובדים ערבים - צריך ליצור שינוי מחשבתי".



ח"כ איתן כבל ציין כי בכוונתו להקים שדולה למען עובדי ההיי-טק בכל המגזרים. לדבריו, "זאת לא בעיה רק בהיי-טק, זאת המציאות. אם המדינה לא מעסיקה ערבים במגזר הציבורי איך אנו יכולים לבקש זאת מהמגזר הפרטי?"



ח"כ דב חנין העיר כי "אנו הופכים לחברת היי-טק ואילו הערבים נשארים מאחור. יש למהלך השלכות חברתיות רבות ואני מציע להמשיך ולקיים דיונים בנושא".



בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, אמר בדיון כי "תעשיות ההיי-טק הן המפלות ביותר ויש לתקן זאת על ידי חקיקה שתחייב חברות לגייס אחוזי עובדים מתוך המגזרים השונים לטובת התמודדות במכרזים ופרויקטים ממשלתיים". גרינברג הציע כי משרד התמ"ת יתקין תקנות או שיגובש חוק שיחייב חברות היי-טק לשלב עובדים מכל מגזר מופלה, ובין היתר גם עובדים מעל גיל 40 אשר סובלים מאפלייה על בסיס גיל.



יו"ר הועדה ח"כ שטרית נודיע כי הוא מתכוון להמשיך לעקוב אחר הנושא ודרש ממשרד האוצר פירוט לגבי החלטת הממשלה בנושא. כמו כן, הוסיף כי הוא מתכוון לקיים ישיבת המשך בהשתתפות השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully