וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילה חדה בפעילות הסחר במנהרות על רקע ההקלות במצור על עזה

סוכנויות הידיעות

30.6.2010 / 21:16

סוחרים ברצועה הקפיאו הזמנות של מוצרים מוברחים; המנהרות מתמקדים רק בסחורות המבוקשות ביותר



היקף היבוא של מוצרים לרצועת עזה דרך המנהרות בגבול מצרים צנח על רקע ההקלות של ישראל על המצור בעזה, וחלק ממאות המנהרות הושבתו, כך דיווחה סוכנות הידיעות אי.פי. מנהרות אחרות מתמקדות כעת רק ביבוא הסחורות המבוקשות ביותר, דוגמת מלט, פלדה, דלק וסיגריות.



בה בעת, חלק מבעלי החנויות והסוחרים בעזה הקפיאו הזמנות למוצרים מוברחים עד שיתברר האם הסחורות שישראל תאפשר את הכנסתן יהיו זולות יותר. "התנועה בימים אלה חלשה ביותר", אמר אחד מבעלי המנהרות. "הסוחרים ממתינים לראות אלו פריטים תאפשר ישראל להכניס דרך המעברים", הוסיף, וציין כי הוא מתמקד כעת בהברחת סחורות רווחיות כמו מלט ודלק. לדבריו, הוא גם מנצל את ההאטה בהברחות לצורך ביצוע תיקונים במנהרה שבבעלותו.



סוחרים רבים אומרים כי הם מעדיפים יבוא דרך ישראל, שכן העבודה מול מבריחי המנהרות כרוכה בכאב ראש מכיוון שלא ניתן לצפות מראש את היקף האספקה, את המחירים ואת איכות המוצרים. "אין ספק, המעברים החוקיים טובים יותר מבחינתי", אמר ג'יבריל שאקר. "אנחנו נמצאים כעת בשלב מבחן, ומוקדם מדי לקבוע האם נפרד לשלום מהמנהרות". עקב כך, נרשמה נפילה חדה בתנועה דרך המנהרות, אמר ראש עיריית רפיח, עיסא אלנשאר.




ההקלות במצור, במסגרתן איפשרה ישראל את כניסתם לרצועה של כמה עשרות סוגי מוצרים חדשים, מסבות הפסדים לא רק לבעלי המנהרות אלא גם לחלק מהסוחרים ברצועה. עבד בן 44, שבבעלותו מחסן ברצועה, אמר כי הוא צפוי להפסיד 10,000 דולר על משלוח ריבה מטורקיה שאותו ייבא דרך המנהרות, לאחר שישראל ביטלה את האיסור על יבוא ריבות לרצועה. הריבות מטורקיה יקרות ב-30% מאלו שמיובאות מישראל בשל העלות הגבוהה של הברחתן.



פלסטין פוד אינדסטריס, יצרנית המיצים היחידה ברצועה, מסרה כי מכירותיה זינקו פי 10 מאז הטלת המצור הישראלי על עזה בשל היעדר מתחרים. כעת, לאור ההקלות במצור, החברה ביקשה מממשלת חמאס למנוע יבוא מיצים וחטיפים מישראל כדי להגן על התעשייה המקומית. חמאס נעתר לבקשתה.



"מדיניות הממשלה היא להגן על מוצרים ועסקים מקומיים אשר מעסיקים מספר רב של עובדים", אמר שר הכלכלה של ממשלת חמאס, מוסא זאזא. הכנסות פלסטין פוד אינדסטריס צמחו ל-1.8 מיליון דולר בשנת 2009 לעומת 146 אלף דולר בשנת 2006, וכוח העבודה של החברה גדל פי 4 באותה תקופה ל-65 עובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully