וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן בן-דב פורע חובות

מאת מיכאל רוכוורגר

1.7.2010 / 8:04

רפורמת הקישוריות עלולה לפגוע ברווחיות של פרטנר - אך לא ביכולת החזר חובותיה. חצי שנה לאחר הרכישה עולה כי בן-דב עומד בתכנית המימון מול הבנקים

אילן בן-דב נמצא בימים אלו במוקד מאבק כלכלי הרלוונטי למרבית אזרחי מדינת ישראל. בעל השליטה בפרטנר מוביל את הקרב נגד התוכנית של משרד התקשורת, בראשות השר משה כחלון, להפחתת דמי הקישוריות; מדובר בהפחתת דמי הקישוריות שגובות חברות הסלולר - מ-25.1 אגורות לדקה ל-4.14 אגורות לדקה - שצפויה להשפיע לרעה על תוצאותיהן הכספיות.

לכאורה, בן-דב היה אמור להיות מודאג יותר ממתחרותיה של פרטנר, סלקום ופלאפון, מהתוכנית להפחתת דמי הקישוריות. זאת בגלל היות פרטנר ממונפת יותר ממתחרותיה, והחשש שהפגיעה ברווחיות עלולה להקשות על פרטנר לממן את חובותיה. בן-דב השלים באוקטובר 2009 באמצעות סקיילקס את אחת הרכישות הממונפות והגדולות במשק מידי תאגיד האצ'יסון מהונג-קונג. הוא רכש את השליטה (51%) בפרטנר תמורת כ-5.3 מיליארד שקל ומימן את הרכישה באמצעות הון עצמי של כ-12% בלבד; היתרה מומנה באמצעות חוב.

מבדיקת themarker עולה כי גם אם התוכנית להפחתת דמי הקישוריות תיושם במלואה - וכנראה, חלק מהפגיעה יגולגל ללקוחות - עשויה פרטנר להיפגע בכ-300 מיליון שקל מדי שנה. עדיין יש לסקיילקס מרווח נשימה לעמוד בכל התחייבויותיה.

חבילת מימון מורכבת

חצי שנה לאחר הרכישה מסתבר כי בן-דב כבר פרע חובות בהיקף של מיליארד שקלים שנטל מהבנקים לצורך ההשתלטות - 500 מיליון שקלים לבנק לאומי ו-500 מיליון שקל לבנק מזרחי טפחות. הוא עשה זאת שנה וחצי לפני המועד בו היה אמור לפרוע את החובות לפי התוכנית המקורית.

תקופה קצרה לאחר עסקת הרכישה בנו יהל שחר, מנכ"ל סאני אלקטרוניקה, יוסי ארד, מנכ"ל טאו תשואות, ובן-דב חבילת מימון מורכבת לעסקה שכללה: 1. מכירה של כ-6% ממניות פרטנר שבידי סקיילקס תמורת כ-650 מיליון שקל ללאומי פרטנרס, מגדל ביטוח ואקסלנס. 2. הלוואה מהאצ'יסון של כ-1.1 מיליארד שקל, שהקרן שלה תיפרע באמצעות תשלום אחד באפריל 2014 במונחים דולריים, ומדי חצי שנה תשולם ריבית שנתית של כ-2%. 3. הנפקת ארבע סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-1.8 מיליארד שקל על ידי סקיילקס 4. נטילת אשראי של כמיליארד שקל מהבנקים לפי הפירוט הבא: כ-500 מיליון שקל מלאומי וכ-500 מיליון שקל ממזרחי טפחות. כל המימון נשען על הון עצמי של סקיילקס שהסתכם בכ-620 מיליון שקל.

לביטחונות בהנפקת האג"ח, שיעבד בן-דב לבעלי האג"ח כ-19% ממניות פרטנר ביחס של 1 ל-1 בין שווי המניות לשווי האג"ח. נוסף על כך, שיעבד בן דב כ-8%-9% מהמניות להאצ'יסון, וכ-18% ממניות פרטנר (בשווי של כ-1.7 מיליארד שקל) נותרו חופשיות משיעבוד. לפי תנאי החוב, לא קיימות התניות נוספות לבן-דב להגדיל את הבטוחות בעתיד.

מה השתנה מאז העסקה

מאז השלמת העסקה מכרה סקיילקס את פעילות דינמיקה לסלקום תמורת כ-130 מיליון שקל. פרטנר חילקה דיווידנדים בסכום כולל של כ-2.3 מיליארד שקל (שכלל דיווידנד חריג של כ-1.4 מיליארד שקל שאושר בבית משפט), ומתוך סכום זה קיבלה סקיילקס כמיליארד שקל בהתאם לחלקה, ששימשו לפירעון מלוא החובות לבנקים לאומי ומזרחי טפחות. כך שכיום לסקיילקס אין חובות בנקאיים, והיא נותרה עם חוב פיננסי נטו (בניכוי מזומנים של 100-200 מיליון שקל) של כ-2.9 מיליארד שקל - כ-1.85 מיליארד שקל לבעלי האג"ח, והיתרה להאצ'יסון.

פרטנר נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-9.6 מיליארד שקל לפני המסחר אתמול. בשקלול הדיווידנדים, רשמה מניית החברה מאז הרכישה תשואה חיובית של כ-15%. בניכוי כל ההוצאות, שווי הביטחונות לבעלי האג"ח קרוב לשווי האחזקה של סקיילקס בפרטנר.

לפני האיום להפחית את דמי הקישוריות נאמד הרווח השנתי התזרימי של פרטנר הפנוי לחלוקת דיווידנדים (לאחר פירעון ההתחייבויות של החברה) בכ-1-1.2 מיליארד שקל, כך שחלקה של סקיילקס בדיווידנד (45%) נאמד ב-450-500 מיליון שקל מדי שנה. נוסף על כך, נהנית סקיילקס מתזרים שנתי של כ-70-80 מיליון שקל בגין מכירת טלפונים סלולריים של סמסונג תקשורת, כלומר סקיילקס מצליחה כיום לעמוד בהתחייבויותיה ללא קושי ואפילו נותרים לה עודפי מזומנים.

לסקיילקס אין תשלומי קרן לבעלי האג"ח ב-2010, והוצאות המימון צפויות לכלול כ-120 מיליון שקל ריבית למחזיקי האג"ח וכ-20 מיליון שקל ריבית להאצ'יסון. החל ב-2011 תתחיל סקיילקס לשלם גם את תשלומי הקרן למחזיקי האג"ח, כך שעומס הפירעונות שלה יגדל לכ-500 מיליון שקל, ובשנים לאחר מכן צפוי לרדת עד שיגיע התשלום להאצ'יסון ב-2014.

אם תיושם התוכנית להפחתת דמי הקישוריות, הרווח התזרימי השנתי של פרטנר הפנוי לחלוקת דיווידנדים, עלול לרדת בתרחיש הגרוע לכ-800-900 מיליון שקל, כך שחלקה של סקיילקס יגיע לכ-360-400 מיליון שקל, ובתוספת התזרים של מכירת טלפונים יספיק בדיוק לפירעון החובות. כל זאת לפני שמביאים בחשבון את האפשרויות העומדות בפני בן-דב לשעבד את המניות החופשיות תמורת מימון נוסף מהבנקים או מבעלי האג"ח או לחלופין למכור נתחים מסוימים מפרטנר - כך שבן דב אינו אמור להיות מוטרד מיכולת החזר החוב, אלא רק מהקטנת הרווח שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully