וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים נופלים, מה לקנות?

עמי שקד

1.7.2010 / 8:13

הבורסות בכל העולם קורסות, הצמצום המוניטרי ימשיך את המשבר ואם יש לכם קצת כסף זמין, ד"ר עמי שקד ממליץ על מספר תחומים שדווקא יצמחו

הבורסות בסין, באירופה ובוול סטריט קורסות בימים האחרונים, עם שיא ירידות שנרשם אתמול, ומוחקות את כל העליות שנצברו מתחילת השנה. כצפוי, הבורסה באחד העם הצטרפה גם היא למגמת הירידות. הסיבות לנפילות רמות השערים רבות ובהן מחנק אשראי, ירידה אפשרית בצמיחה בסין שנחשבה לקטר כלכלי מוביל, חוסר מנהיגות כלכלי וחובות אבודים.

על פניו נראה שהשווקים ימשיכו לרדת, למרות שהיום נרשמו ירידות מתונות יחסית. כמות "נביאי הזעם" מסוגם של פרופ' רוביני ומרדית וויטני גדלה ולדעתם מדדי המניות יקרסו עוד עד לפירוק גוש האירו תפרק. נראה שנביאי הזעם המודרניים מקנאים בנביא ירמיהו, וככל שנבואותיהם קשות יותר גם פרסומם גדל. סוג של פופוליזם תמוה.

לירידות יש סיבה כלכלית נוספת והיא מדיניות הצמצום המוניטארי. מלבד ארצות הברית, שנוקטת במדיניות הרחבה מוניטארית ושופכת כסף זול למדורת הצריכה והיצור התעשייתי, כדי להניע את הכלכלה, במדינות רבות מורגש צמצום בתקציבים והעלאת ומיסים, שכמובן יפגעו בצמיחה. צמצומים ופירעון חובות ענקיים באירופה יוצרים בעיה לגוש האירו שמקרינה במישרין על כלכלות אחרות בעולמנו. ישראל אמנם עדיין נהנית מיציבות יחסית ומכלכלה עם שיעור תעסוקה יפה, אבל כל זה לא מונע מהבורסה בתל אביב לרדת בשעורים חדים. ישראל אינה אי בודד בעולמנו הגלובאלי.


1929 לא תחזור

שווקים יורדים עלולים להמשיך ולרדת, וקחו לדוגמא את המשבר בוול סטריט שהחל בשנת 1929 ונמשך למעשה עד לפרוץ מלחמת העולם השנייה. הכלכלה המודרנית אינה יכולה להרשות לעצמה לגרור משבר במשך שנים ארוכות, כיוון שזה עלול לגרום לכאוס פוליטי, חברתי ודתי. המדיניו היום של פגיעה בשכר, גידול באבטלה שכבר נמצאת בשיאה במדינות רבות והטלת מיסוי נוסף יוצרת משבר פוליטי.

לפיכך נראה שמדיניות מוניטרית מרחיבה היא הפתרון, אלה אם נרצה לראות מהפכות במדינות מתוקנות לא מעטות. פרשנים יקראו למדיניות כזו "הנשמה, מכירת העתיד למען ההווה, הפצצת כסף כתרופה לחוליי הכלכלה" ועוד ביטויים פופוליסטיים תופסי כותרות. אבל זה הפתרון.

כללים להשקעה

הנה מספר כללים להשקעה במניות נבחרות, תוך ידיעה ברורה שהסיכון קיים ותחזיות, כולל של עבדכם, מופרכות לעיתים קרובות. בדקו שהחברה נסחרת סביב הונה העצמי, מרוויחה, תזרים המזומנים חיובי, מחלקת דיבידנדים, עוסקת בתחומים מבוקשים כצריכה, בריאות, מזון, תקשורת. מי שידע לקנות "במניות בריאות" במנות קצובות תוך ירידות שערים במחירים ממוצעים עשוי לקטוף רווחים בעתיד. מי שמפחד מתקופת משבר כלכלי שלא יתקרב למניות עד שיאיר השחר ויגיעו בשורות טובות. יכולת החלטה ותעוזה בזמנים בעייתיים עושה אנשים למשקיעים אמיתיים.


* הכותב הוא סגן דיקאן בית הספר לפסיכולוגיה, המרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully