וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות מחמד מעופפות - כמה זה יעלה לנו?

אפרת נוימן

3.7.2010 / 18:00

משפחה שהתקשתה להיפרד מהצב שילמה 120 אלף שקל כדי להטיס אותו מרוסיה לארה"ב. אחרת נפרדה מרבע מיליון שקל כדי להטיס את הכלב. כמה יעלה לנו להטיס את חיית המחמד?

בפעם הבאה שתתרווחו במושב המטוס ותהדקו את חגורת הבטיחות לקראת ההמראה - הביאו בחשבון שייתכן שבבטן המטוס מתרחשת פעילות סוערת. למעשה, ייתכן שבדיוק עליתם על טיסה שבה שוכנות להן יחד יותר מעשר לאמות קנדיות שיעדן הוא חוות האלפקות שבמצפה רמון, ואולי זכיתם לטוס דווקא עם שני קרוקודילים באורך שישה מטרים, שעושים את דרכם לחמת גדר. סביר להניח שגם בקבינת הנוסעים ניצבים כלוב או שניים, בהם מתחבאים כלבלב או חתלתול רזים למדי. אם הם שוקלים עד שמונה ק"ג, הם לא ייאלצו להעביר את זמן הטיסה הארוך הרחק מהבעלים שלהם.

כשמתחילים לדבר על הטסה של חיות מחמד, מגלים שמדובר במכרה זהב של סיפורים משעשעים. קחו לדוגמה את הישראלי שנסע לחופשת סוף שבוע בת שלושה ימים ברומניה, והיה חייב להטיס אתו שתי חיות אהובות - דגי זהב; או את המשפחה שחזרה לארה"ב מרוסיה, וגילתה כי צבה של הילדה לא יוכל להמריא אתם בגלל מגבלות חוקיות.

האפשרות להשאיר את הצב בבית ולקנות אחד חדש בארה"ב כלל לא עלתה על הפרק. הילדה לא הסכימה לוותר על זולל החסות הקטן - גם אם הדבר כרוך בפרוצדורות מעיקות ובעלות כספית רצינית. וכך, בני המשפחה טסו לארה"ב ואילו הצב נשאר בינתיים אצל משפחה מאמצת ברוסיה, ממתין לארגון המסמכים הדרושים להטסתו. רוסיה נחשבת למדינה לא מחמירה בכל הנוגע להטסת בעלי חיים, ולכן עד שהתקבלו האישורים חלפה חצי שנה. סיכום העלויות היה כ-120 אלף שקל - והכל כדי להטיס צב שעלה 10 דולרים.

ד"ר איתן קריינר, וטרינר והבעלים של "בית הרופאים הווטרינרי" הממוקם במכבים, מכיר עוד סיפורים רבים כאלה. כמי שמנהל את "טרמינל פור פטס" (Terminal4pets) - חברה בת של בית הרופאים, העוסקת בהטסה של חיות מחמד - הוא נתקל בהם מדי יום. קריינר מציין כי יש 4 מיליון טיסות בשנה של חיות מחמד, כולל טיסות פנים בארה"ב, וצמיחה שנתית של 8% בשנים האחרונות. בישראל מטפלת החברה ב-30 אלף משפחות בשנה.

קריינר מספר על פרופסור שנוסע מדי קיץ לארה"ב למשך חודש, ומשלם 16 אלף דולר כדי שהכלב שלו ישהה לצדו; ועל איש העסקים הדואג שכלבו יטוס לרוסיה במטוסו הפרטי בזמן שהוא נוסע במחלקת עסקים. הסיבה: הוא בכלל לא רוצה לראות את הכלב, אבל המשפחה לחצה. ישנו גם הסיפור על האשה ששכרה את המחלקה הראשונה כולה בטיסה מניו יורק לישראל, כדי לאפשר לכלבתה האהובה להתרווח בניחותא לאורך הטיסה הארוכה. העלות - סכום זניח של 70 אלף דולר.

כמה עולה להטיס ג'וק?

אבל לא מדובר רק בכלבים או בחתולים שמוטסים בעקבות בעליהם. קריינר מספר על ישראלי שקנה בשוק בתאילנד תיקן הודי, שנקרא "מקלון סיני" על שם צורתו המוארכת. בתאילנד מוכרים את התיקנים האלה לפי משקל, תמורת דולר לק"ג. היעד הסופי הוא לרוב לא פנסיה בחוות תיקנים זוהרת, אלא הקפצה בווק. אותו אדם הטיס שני תיקנים חיים לישראל כדי לגדל אותם כאן, וזה עלה לו 1,000 דולר.

"בעלי חיים הם כמו בני משפחה", מסביר קריינר. "לכן, כמו שלא חוסכים על טיסות של קרובים, כך גם משלמים מה שצריך כדי להעביר ממקום למקום את מיצי החתולה או את יהושע הכלב. בהקשר הזה הכל הגיוני. מי שמגדל נחשים, החיים שלו הם נחשים. אנשים קונים את האוכל הטוב ביותר לחיות המחמד שלהם, ומשלמים על שק אוכל לחתול יותר מאשר על סטייקים יקרים. אנשים משלמים על מספרות ועל פנסיונים לבעלי חיים ומוציאם הון על ביגוד".

יש מקרים שבהם "טרמינל פור פטס" דואגת רק לתפעול המעבר של חיית המחמד - סוגיות כמו ארגון חיסונים והסדרת רגולציה, חוקי אתיקה, תקנות של משרדי חקלאות והבריאות ובדיקת אפשרויות שונות של הטסה. במקרים אחרים, מצטרף לבעל החיים מלווה מוטס מטעם החברה. מדובר בשירות שדומה לזה של הטסת ילדים עם ליווי מבוגר.

"הדרישה לליווי יכולה לנבוע מסיבה רפואית - למשל כשמטיסים סוס מרוץ ששווה 2 מיליון דולר. גברת אחת מלוקסמבורג רצתה שאטוס עם שלושת החתולים שלה מישראל ללוקסמבורג ואמסור לה אותם ביד. 'זה שווה את הכסף שלי', היא אמרה. עלות שירות כזה יכולה לנוע בין 1,500 ל-6,000 דולר. בשבוע הבא אני צריך להטיס כלב עבור אח"מ במונגוליה דרך הונג קונג. התשלום יהיה כ-1,000 דולר ליום עבודה".

חלק מפעילות החברה מתבצעת בהתנדבות. כך לדוגמה, לפני כמה שנים פעלה החברה להוצאה של כלבים השייכים לחיילים אמריקאים מעירק. "יש לנו גם סיפורים הזויים על מעבר של כלבים מאפגניסטן דרך ירדן לישראל. במקרים כאלה, אנחנו נעזרים במתנדבים שרוצים לעזור ולחלץ בעלי חיים ממקומות שונים בעולם, במסגרת ארגון NOAV.

איך מטיסים ג'ירפות

השוק של הטסת בעלי חיים, שבו פועלת "טרמינל פור פטס", מורכב ברובו מכלבים (55%) ומחתולים (40%). מדי פעם מזדמנות גם חיות אחרות. לדוגמה, קריינר מספר שיום לפני הריאיון היה טרוד בהטסה של 13 לאמות מקנדה לחוות האלפקות במצפה רמון ("יש אזור מיוחד במטוס שמותאם לבהמות. הנוסעים לא יודעים שהלאמות טסות אתם"). במקרה הזה יש גם צורך ללוות אותן לטיסה, והמלווה המוטס נמצא יחד עם הלאמות ("זה מותר במקרה של בהמות").

לפני כחודש הוא פיקח על הטסה של שני קרוקודילים באורך שישה מטרים, שהגיעו משווייץ לחמת גדר. "כשטסים עם חיות בר זו הפקה גדולה מבחינת הדרישות. איך מטיסים ג'ירפה במטוס? ישנם מטוסים בגודל מתאים ובכל מקרה, כל דבר כזה הוא הפקה".

קריינר מסביר שכל בעל חיים שהוא לא כלב או חתול מצריך אישורי יציאה וכניסה, והרגולציה משתנה ממדינה למדינה. אפשר למשל להוציא כלב מסוג רוטוויילר מישראל אבל הוא לא יכול לחזור לכאן לאחר מכן. "הרגולציה העולמית בתחום המעבר של בעלי חיים היא במגמה של החמרה. יש מדינות שנחשבות ידידותיות פחות לבעלי חיים, כמו בריטניה ואוסטרליה, שהן איים. קשה לעבוד אתן. גם עם דרום אפריקה קשה לעבוד".

אם חברת התעופה מאפשרת הטסה של בעלי חיים במטוסי נוסעים - הכללים הם שכלב או חתול במשקל של עד שמונה ק"ג ובגודל המתאים לכלוב יכולים לעלות לקבינה - פרט למקרים של כלב גבוה מדי או של בעל חיים נשכן.

העלות הממוצעת - עבור מי שמעוניין להיעזר בשירותי החברה ולא לדאוג להטסה בעצמו - היא בין 400 ל-5,000 דולר, תלוי במורכבות ובמדינות שאליהן נכנסות החיות. ב-2009 היתה העלות הממוצעת להטסת חיה לצורך רילוקיישן (מעבר למדינה אחרת בעקבות עבודה) באמצעות "טרמינל פור פטס" 650 דולר.

אז מדוע בכלל מעבירים חיות?

רילוקיישן היא סיבת המעבר הנפוצה ביותר של חיות מחמד?

"תלוי על איזה אזור מדברים - בעולם מדובר ב-45% מהטיסות ובישראל ב-85% מהן. גם התופעה של הטסה של בעלי חיים לחופשה תופסת תאוצה. האמריקאים, למשל, טסים עם החיות שלהם כדבר שבשגרה בטיסות פנימיות. בבריטניה אנשים לוקחים את הכלבים לחופש במיורקה. אין כיום שדה תעופה שאין בו חנות ופנסיון לבעלי חיים. יש רשתות שהן 'פט פרנדלי', ויש מסעדות, בתי מלון, בתי הארחה ומסלולי טיולים המיועדים לבעלי חיים. אתה מגיע כיום לאירופה ושדות התעופה מלאים בחיות מחמד. זאת אופנה חדשה שלכל מקום מביאים את הכלב. זה חלק מהתרבות שם.

"אצל ישראלים זה פחות מקובל, כי הפרוצדורה יקרה ומורכבת. כדי להטיס כלב מישראל לאירופה לטיול צריך להתארגן כמה חודשים לפני כן. באירופה לעומת זאת לא צריך את כל ההתארגנות הזו אם מדובר בטיסה פנימית - נדרשות רק בדיקה אצל רופא כדי לוודא שהחיה כשירה לנסיעה.

"הקהל הישראלי הוא קהל שיודע בדיוק מה הוא רוצה ומה מגיע לו. אתמול בלילה התקשר שגריר זר שמגיע לגור בישראל. הוא רוצה להטיס את חיית המחמד שלו ולא מעניין אותו כמה העניין יעלה. אצל ישראלים לא רואים הרבה דברים כאלה".

כמה זמן מראש צריך להיערך להטסה של חיית מחמד?

"תלוי ביעד. השבוע הגיע מישהו שבאותו יום טס להונגריה עם הכלב שלו. הוא אמר ששמע שאין בעיה לטוס עם הכלב - אבל הוא לא עשה לו בדיקת נוגדני כלבת וחיסונים. התוצאה היא שהכלב יישאר פה חודשיים-שלושה לחיסונים ולבדיקת נוגדנים. אחר כך הוא ייאלץ לטוס עם מלווה מוטס או בטיסת מטען (קרגו)".

יש בעלי חיים שלא תסכימו להטיס?

"אנחנו משתדלים לא לטפל בציפורים. אנשים לא תמיד יודעים זאת, אבל מדובר בתהליך ארוך ומסוכן. קצב לב של ציפור יכול להגיע ל-400 פעימות בדקה. מספיק שקורה דבר קטן והקצב מגיע ל-600 פעימות. המשמעות היא שהוא מתפוצץ. בנוסף, אנחנו לא מטפלים לרוב בהטסה של חיות מעבדה".

קרה שטיסות לא עברו בשלום?

"מתוך ארבעה מיליון בעלי חיים שהוטסו בעולם בשנה שעברה, דווח על ארבעה מקרים של מוות ועל שני מקרים של חיות מחמד שלא חשו בטוב או חלו במהלך הטיסה. זהו מספר אפסי בהשוואה לבני אדם. למזלנו, בישראל ובכל המזרח התיכון לא היתה אף קטסטרופה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

המצאנו הכל מאפס

קריינר הקים את בית הרופאים הווטרינרי לפני 22 שנה. הוא היה אז בוגר לימודי תואר ראשון בביולוגיה וסיים חמש שנות לימודי רפואה וטרינרית בסקוטלנד ושנתיים נוספות של לימודים בארה"ב. ב-12 השנים האחרונות הוא עוסק בעיקר בהטסת בעלי חיים.

בית הרופאים הווטרינרי, שנמצא בבעלותו המלאה ("אני הבעלים, אבל כל מה שנוצר פה הוא בזכות האנשים שכאן") - מניב לדברי קריינר מחזור שנתי של כמה מיליוני דולרים. הצפי הוא ש-2010 תסתיים ברווח של כמיליון דולר. בישראל יש לחברה כ-20 עובדים - וטרינרים, טכנאים, מנהלי הטסה, אנשי מכירות, אנשי אינטרנט ופיתוח עסקי. "כולם שואלים אותי למה אני לא מוכר את החברה", הוא אומר. "מתישהו היא תצא לבורסה - אבל כרגע אין צורך בכסף".

הבחירה להתמקד בהטסת בעלי חיים נבעה, מספר קריינר, מכך שזיהה צורך בשירות כשלא היו בנמצא חברות שסיפקו אותו. "ראינו שבישראל ובמזרח התיכון אין אף אחד שמטפל בשינוע אווירי של בעלי חיים. הצורך קיים כי במשך חייה של חיית מחמד, משפחות צריכות לטוס. גם ברמה העולמית העניין לא מטופל. יותר מ-90% מההטסות של חיות הבית בעולם הן עצמאיות. אנשים שוברים את הראש עם גוגל, וטרינר, סוכנות נסיעות וחברות תעופה. הם חושבים על הכלוב המתאים, החוקים והחיסונים".

בתחילה סייע קריינר ללקוחות ישראלים שנוסעים לחו"ל. לפני ארבע שנים הורחבה הפעילות גם להטסה של בעלי חיים מחו"ל לישראל. התיאבון גדל שכקריינר הבין שיש מחסור בשירות הטסת חיות מחמד בכל אזור הים התיכון. מסיבה זו, לפני שנתיים הוא חבר ל-Animal Airways הבריטית שפועלת בכל העולם, ו"טרמינל פור פטס" הם נציגיה במזרח התיכון.

"כל בעל חיים שעולה על מטוס בתימן, באירן, בדובאי, בסוריה, בלבנון, באפריקה ובמצרים - עובר דרך ישראל. הוא לא עובר דרך ישראל פיסית, אבל הכל מנוהל מהמרכז שלנו. מעבירים אלינו בדיקות דם מירדן במונית, והלקוח בכלל לא יודע שאנחנו מטפלים בבקשה שלו. בשבוע שעבר שלחנו מישהו להוציא חתול מאתיופיה לדרום אפריקה והשבוע אנחנו מביאים כלב מהודו לישראל, ומישראל הוא ממשיך לאירופה. היינו צריכים להמציא הכל מאפס".

רק לא קרגו

לא בכל טיסה יכולים הבעלים של חיית המחמד להיות עמה באותו המטוס. קריינר מסביר כי 10% מהטיסות בעולם - כלומר כ-400 אלף טיסות - מנוהלות כטיסות קרגו. המשמעות היא שבעלי החיים טסים כמטען בטיסה המיועדת להעברת מטען בלבד. יש לכך סיבות מגוונות: בעלים שלא יכולים לטוס עם חיית המחמד, דרישה של מדינה ספציפית להטסה מסוג זה ואיסור של חברת התעופה להטסה משותפת של בעלי חיים ונוסעים - כך קורה למשל בבריטיש איירווייס ובקונטיננטל. לכן, מי שרוצה לטוס יחד עם חיית המחמד - חייב לברר מראש מהן המגבלות של חברות התעופה.

עלותה של טיסת קרגו עבור הבעלים גבוהה מזו של טיסה רגילה. "אם טסים עם כלב מישראל לניו יורק זה יכול לעלות כ-100 דולר בטיסה רגילה, אבל אם הטיסה היא טיסת קרגו עם קונטיננטל, שלא מאפשרת זאת, הכרטיס יעלה 1,500 דולר. השחרור בעמילות המכס הוא חמש שעות בכל צד. זה גם יקר וגם 'קר' יותר. לכן אנחנו משתדלים לספק שירותים שכוללים הטסה של משפחות עם בעל חיים - לא בקרגו. אנחנו שולחים עכשיו מישהו לאי אוקינאווה שביפן, כדי שייקח משם חתול ויטיס אותו לאנגולה. הבעלים לא יכול לטוס אתו והוא לא רוצה שהחתול יטוס בקרגו".

טיסה ישירה עדיפה כמובן על טיסה עם עצירות כשבעל חיים נכנס למשוואה. "אם אני נוסע עם לופטהנזה לניו יורק דרך פרנקפורט וטיסת ההמשך מתעכבת, לפי חוקי בעלי החיים צריך להוריד את הכלב מהמטוס אחרי כמה זמן, והמשפחה מגיעה בלעדיו לניו יורק. אחרי שהכלב נכנס לאירופה הוא מתעכב שם לפחות חודש, כי לכלב אין את החיסונים הנדרשים באירופה. אז מי משלם על השהות? זאת הסיבה שבריטיש איירווייס החליטה שהיא מטיסה בעלי חיים רק בקרגו, כי שם אין עיכובים".

"טרמינל פור פטס" מציעה גם שירות vip - very important pet - שעלותו דומה לזו של טיסת קרגו - 1,000-2,000 דולר. השירות ניתן במקרים שבהם חיית המחמד לא טסה בקבינת הנוסעים והבעלים מעוניינים בליווי צמוד. "נציג שלנו פוגש את הכלב בשדה, הוא דואג שהכלב יעלה למטוס ולא ילך לאיבוד - כמו שמזוודה עשויה להיאבד. הבעלים שמשוטט בינתיים בדיוטי פרי, מקבל הודעה שהכלב עלה למטוס, ובתחנת היעד המלווה מוריד את הכלב ומוסר אותו לבעלים. המטרה היא שלא יצטרך להתנייד כמו מזוודה".

אתה מתכנן להתרחב ליעדים נוספים?

"אחת המטרות שלנו היא ליהפך לחברת תעופה לבעלי חיים. יש הרי כל הזמן משוגעים שמבקשים טיסות פרטיות לחיית המחמד שלהם. אנחנו רוצים להקים 'מונית שירות' לחיות - היא תפעל קודם כל באירופה, ואחר כך תגיע גם למקומות אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully