וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2.5 מיליון ישראלים גולשים מהסלולר

איילה צורף

4.7.2010 / 7:08

התפשטות המכשירים החכמים והאצת מהירות הגלישה הקפיצו בעשרות אחוזים את השימוש בסלולר לגלישה באינטרנט

"אנשים לא מבינים את קצב הצמיחה האדיר שיש לגלישה סלולרית בישראל. אני מדבר עם לקוחות שמספרים לי שהם חושבים שרק הם גולשים באינטרנט באמצעות הסלולר, אבל הם לא לבד" - כך אומר ל-themarker מנהל אגף תוכן ומדיה בחברת פרטנר, שי גיסין. מנתונים שמסרו שלוש חברות הסלולר עולה כי הגלישה הסלולרית בישראל אכן אינה נחלתם של מעטים - כ-2.5 מיליון ישראלים גולשים באינטרנט באמצעות מכשירי סלולר, כמחצית מכמות הגולשים באינטרנט באמצעות מחשבים. מתוכם, כ-20%-25% הם בעלי טלפונים חכמים. היתר הם בעלי מכשירים מדור שלישי ללא מקלדת מלאה, שמאפשרים גלישה באינטרנט בעיקר לאתרים ייעודיים או באמצעות הפורטל הייעודי של חברות הסלולר.

מנתונים משולבים המבוססים על מידע שסיפקו שלוש חברות הסלולר עולה כי הרשת החברתית פייסבוק היא האתר הנצפה ביותר בסלולר בישראל בגלישה סלולרית שלא דרך הפורטל הייעודי של חברות הסלולר. עד לפני כשנה האתר לא נכנס אפילו לעשירייה הפותחת של האתרים הנצפים בסלולר. לפני כשלושה-ארבעה חודשים כבש את המקום הראשון, ומאז הוא רק מגדיל את הפער מהאחרים. בפער גדול של מאות אחוזים אחרי פייסבוק, האתר השני הפופולרי ביותר בקרב הגולשים בסלולר בישראל הוא גוגל. יוטיוב מדורג שלישי ואחריו האתרים הישראליים ynet במקום רביעי ו-וואלה במקום חמישי.

לדברי גיסין, "צמרת דירוג הגלישה באתרי אינטרנט באמצעות הסלולר עברה שינויים גדולים מאד בשנתיים-שלוש האחרונות. ב-2008 ynet היה האתר הנצפה ביותר. בשנה שעברה גוגל כבש את הבכורה והשנה זה פייסבוק. בסלולר רואים קפיצות מובהקות של אתרים כי זה תחום שצומח בקצב אדיר ולכן קצב השינויים הרבה יותר חזק".

סמנכ"ל התוכן של פלאפון, גיא באומן מסכים כי "המהפכה הענקית של פייסבוק הגיעה גם לסלולר. פייסבוק גדל בצורה דרמטית כי גם בסלולר יותר ויותר אנשים מתחברים אליו". באומן מסביר כי בגלל פייסבוק מתרחב גם השימוש בווידאו בסלולר. "פעם יכולנו לראות וידאו רק ביוטיוב ועכשיו פייסבוק נעשה זירה מרכזית נוספת לצפייה בווידאו. אנחנו רואים שסך השימושים בפייסבוק - שכוללים שיחה עם חברים, צפייה בווידאו וחיפוש - התגברו ועלו במאות אחוזים בחודשים האחרונים", הוא אומר.

עמרי רויטר, מנכ"ל לוגיה ישראל, זרוע התוכן של סלקום, מנסה להתחקות אחר השינוי שעברה הגלישה הסלולרית בישראל: "לפני שנתיים השוק היה תמים. אנשים הגיעו לפורטל הסלולרי כדי להוריד רינגטון ונשארו בגבולותיו. מוסיקה היתה הנושא הכי חזק אז. כיום התוכן החזק - בנוסף למוסיקה - הוא וידאו ומשחקים, ששם אנחנו רואים עלייה רציפה בכל שנה". גם רויטר את הזינוק בגלישה בפייסבוק. "לפני כשנה התחלנו לראות את המגמה של הגידול: מי שנכנס לאינטרנט נכנס לפייסבוק, אבל משם הוא עובר גם לאתרים אחרים וזה מגדיל את כל העוגה ואת כל השימושים", מסביר רויטר. "גם האתרים הישראליים מרוויחים מזה שהבינלאומיים מתחזקים".

גם גיסין סבור שהגידול בהיקף הגלישה בסלולר תורם גם לאתרים הישראליים. "עוגת הגלישה הסלולרית גדלה בעשרות אחוזים בשנה האחרונה, אך הצמיחה המואצת של פייסבוק לא באה על חשבון האתרים הישראליים" הוא טוען. "להפך, היא מחזקת אותם וגם הם צומחים. "יותר מ-30% מבעלי יכולת הגלישה נכנסים דרך קבע לפייסבוק ואתר אחד שמרכז 30% מהגלישה הסלולרית זאת תופעה שלא ראינו כמוה בעבר". לדבריו, ככל שיותר מכשירים יגיעו עם אפליקציית פייסבוק מובנית, השימוש הסלולרי ברשת החברתית יגדל אף יותר.

"30% מהגולשים נכנסים לאתר אחד"

עיקר הגלישה הסלולרית כיום מתבצע עדיין באמצעות הפורטלים הסלולריים של חברות הסלולר. האתרים של שלוש החברות כוללים עדכוני חדשות כלליות (בעיקר של ynet), חדשות ספורט וכלכלה, וחדשות בידור. עם זאת, התפוצה המתרחבת והולכת של מכשירים חכמים, קצב גלישה גבוה וחבילות גלישה, מגבירים את השימוש הפתוח באינטרנט דרך הדפדפן ומשם לכל מקום שאליו הגולש מעוניין להגיע. גם האפליקציות, שנפוצות בעיקר בקרב בעלי אייפון, מוציאות את הגולש הסלולרי מהפורטל של חברת הסלולר אל האינטרנט הפתוח.

"אפשר לחלק את השימוש של אנשים בתוכן סלולרי לכאלה שנכנסים רק לפורטל של חברת הסלולר ולא יודעים שיש עולם מחוץ לו, ולאלה שיש להם מכשירים חכמים ושיוצאים מחוץ לתוכן של הסלולר", מסביר רויטר. "בשנה האחרונה המודעות לכך שיש תוכן מחוץ לפורטל של חברות הסלולר עולה והולכת מחודש לחודש".

באומן מסכים כי הגלישה בסלולר שלא דרך הפורטל הסלולרי נפוצה בעיקר בקרב בעלי המכשירים החכמים. "ככל שיהיו יותר מכשירים חכמים, נראה את גוגל, יוטיוב ופייסבוק מתחזקים עוד יותר. תופעה ברורה שאנחנו רואים היא שבעלי המכשירים החכמים גולשים יותר ויותר לגוגל, לפייסבוק וליוטיוב, ולאו דווקא לאתרים בפורטל הסלולרי", הוא אומר. גם גיסין מעריך כי ככל שחברות הסלולר ימכרו יותר מכשירים חכמים, כך ייהפכו דפוסי הגלישה בסלולר לדומים יותר לדפוסי הגלישה דרך מחשבים. "נראה המשך למגמת הצמיחה של פייסבוק ושל גוגל בגלישה הסלולרית", הוא מעריך. "למרות ריבוי האפליקציות שמביאות את הגולש ישירות למקום שהוא מחפש, גוגל הוא עדיין שער היציאה העיקרי והחזק ביותר לחיפוש מידע באינטרנט הסלולרי. ההערכה שלנו היא שמוצרים כמו facebook questions (שירות שאלת שאלות ותשובות שמשתף את הגולשים, שמפותח בפייסבוק - א"צ) יגדיל עוד יותר את השימוש בפייסבוק באמצעות הסלולר".

המונדיאל הקפיץ גם את הצפייה הסלולרית

גם חודש המונדיאל משפיע לא מעט על הגלישה בסלולר מישראל. בעוד שבמונדיאל הקודם אתרי האינטרנט ששידרו את משחקי הכדורגל זכו לדחיפה, המונדיאל הנוכחי מקפיץ קדימה את הצפייה הסלולרית.

שלוש חברות הסלולר מעבירות את המשחקים בשידור חי ובאורך מלא וכולן משדרות גם תקצירים, שערים ופרשנויות. פלאפון מספקת את כל התכנים ללא תשלום מעבר לתשלום על זמן הגלישה. סלקום גובה 19.9 שקל על חבילת משחקי מונדיאל מלאה, ו-4.9 שקלים על משחק בודד.

פרטנר לא בנתה חבילת צפייה ייעודית למונדיאל, אך חיברה את התחום לצפייה בלתי מוגבלת בתוכני וידאו מכל הסוגים בתשלום של 29.9 שקל לחודש. גם היא גובה 4.9 שקלים לצפייה במשחק בודד. לפי הערכות, יסיימו פרטנר וסלקום את חודש המונדיאל עם הכנסות של 700-600 אלף שקל כל אחת.

בשבועיים הראשונים של המונדיאל שודרו שני משחקים מתוך שלושה ביום בשעות העבודה. איכות הצפייה בווידאו בסלולר, בשילוב חבילות הגלישה הגדולות יחסית שמוכרות החברות, והאפשרות לצפות במשחקים במכשירים בעלי מסכים גדולים מבעבר גרמו לכך שישראלים רבים רואים את המשחקים ואת התקצירים במכשיר הסלולרי.

"מאז תחילת המשחקים, ערוץ המונדיאל בפלאפון הוא הערוץ הנצפה ביותר אצלנו", אומר באומן. "בכל יום נכנסים עשרות אלפי צופים, לפורטל הסלולרי ולשירותי הטלוויזיה הסלולרית של החברה, צופים בשידורים הישירים של המשחקים ובתקצירים". מנתונים שסיפקה פלאפון עולה כי מתחילת המונדיאל נרשמו כחצי מיליון צפיות בתוכני המונדיאל. "מדובר בעשרות אלפי צפיות בכל יום", אומר באומן.

מנתונים שמסרו שלוש החברות עולה כי בזמן המונדיאל חלה עלייה של מאות אחוזים בכמות הצפיות בתוכני ספורט, לעומת התקופה שבה ליגות הספורט הלאומיות היו פעילות. בסלקום מצביעים על עלייה במשך הצפייה הממוצע בתוכני ספורט משבע דקות ל-10 דקות לגולש.

"גם בימים כתיקונם הצפייה בספורט בסלולר גבוהה למדי", אומר באומן. "אני מעריך שהסיבה לזינוק שאנחנו רואים כעת היא שילוב של כמה דברים: הפתיחה של המשחקים לצפייה בחינם, איכות השידור והרלוונטיות של התוכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully