וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל מימנה בדיקה שתסייע לה לקבל מענק

אורה קורן

4.7.2010 / 8:30

החברה שילמה עבור מחקר שקבע כי השקעתה כדאית למשק ולכן ראוי לתת לה את המענק שביקשה - 400 מיליון דולר. משרד התמ"ת: מדובר בנוהג קבוע, שעל פניו נראה פסול

"המדינה הבטיחה לאינטל מענק של 135 מיליון דולר שלא מומש מההשקעה הקודמת שלה בארץ, ועוד קצת". כך אמר בסוף השבוע מקור ממשלתי. לדבריו, אינטל עשויה לקבל כ-200 מיליון דולר.

בתוך כך נודע, כי אינטל שילמה עבור המחקר שקבע כי השקעתה כדאית למשק ולכן ראוי לתת לה את המענק שביקשה - 400 מיליון דולר. חברת תבור, שביצעה את המחקר, נועדה לפני המיכרז עם בכירי אינטל ישראל. ממשרד התמ"ת נמסר כי מדובר בנוהג קבוע, לפיו חברה שמבקשת מענק מממנת את המחקר לגביו. עם זאת, המחקר מתבצע על פי הכוונה של מרכז ההשקעות. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה כי היום ייערך דיון בדרג בכיר בסוגיה האם להמשיך בנוהל זה, שעל פניו נראה פסול.

הוויכוח הציבורי על גובה המענק לאינטל ממשיך להכות גלים. במשרד ראש הממשלה סבורים כי יש לעודד מידי פעם חברות גדולות זרות, דוגמת אינטל, IBM ומוטורולה להשקיע בישראל, כיוון שהן מסייעות בפיתוח תעשיות משיקות לפעילותן המרכזית.

מנגד, בחוק ההסדרים שיועבר לאישור הממשלה החודש, בסעיף העוסק בחוק עידוד השקעות הון, נקבע כי "בתפקיד מינהלת מרכז ההשקעות יעודכן ויימחק הסעיף הקובע כי תפקיד המינהלה הוא ליזום ולארגן פעולות למען עידוד השקעות החוץ ולמען עידוד עליית משקיעים לישראל". סעיף זה מקובל על משרדי ראש הממשלה, האוצר והתמ"ת.

יזם ההיי טק משה ירדן, ממקימי חברת המיכשור הרפואי מדיסים, אמר ל-TheMarker כי "אינטל זה פאסה, לפני 20 שנה היה ראוי לרוץ אחריה, אולם כיום הדברים השתנו, ולהילחם על הקמת המפעל שלה בארץ במענקי עתק זה להילחם את מלחמות העבר". לדבריו, "אם הממשלה תיקח את המיליונים שהיא מייעדת לאינטל ותפזר אותם בהשקעות קטנות, היא תרוויח קודם כל ביזור סיכון, תצמיח חברות חדשות ובנוסף, לך תדע מאיפה תצמח נוקיה הבאה". לדבריו, עדיף להשקיע בתעשיות חדשות ולא באינטל, שההשקעה בה מייצרת תעסוקה לכמה שנים בלבד, לפני שהחברה מאיימת בסגירת מפעל ופיטורי עובדים.

מיליון דולר לעובד

מדיסים הוקמה לפני 12 שנים בסיוע ממשלתי בסך 250 אלף דולר, ששיקף השקעה של כ-6,000 דולר לעובד. כיום היא מייצאת ומעסיקה במפעל בראש פינה 40 עובדים, שמספרם יעלה ל-90 עד סוף השנה. בנוסף, על פי בקשת הרשויות, החברה תיתן עדיפות בתעסוקה למשפחות חד הוריות.

על פי דיווחי אינטל למשרד התמ"ת במסגרת בקשת המענק, בכוונת החברה להעסיק כ-400 עובדים חדשים. המשמעות היא, מענק של מיליון דולר לעובד, אם תקבל את מלוא מבוקשה. בדו"ח כדאיות כלכלית שחיברה חברת תבור, נכתב כי בכוונתה להעסיק מספר כפול ואף מעבר לכך. הדו"ח קבע כי ישנה כדאיות כלכלית במתן מלוא המענק לאינטל.

בכירים במשרדי המשלה ציינו כי בדו"ח נפלו טעויות וכשלים. בכלל זה, הדו"ח ספר אבדן הכנסות ממסים מעובדים שיפוטרו, כאילו אלה לא ייקלטו לעולם בעבודה חלופית. בנוסף שיקלל הדו"ח יתרונות כלכליים שנויים במחלוקת, דוגמת כטיסות עובדי אינטל לחו"ל.

מקור המקורב לחברת תבור, שכאמור קיבלה מימון מאינטל לביצוע הבדיקה הכלכלית, אמר כי "הטענה המופרכת כאילו אם אינטל לא תהיה, יהיו אחרים וכי העובדים יעבדו במקומות אחרים, היא ספקולציה חסרת בסיס. אם אינטל לא תחדש את השקעותיה בישראל או תפחית אותן רק למרכזי הפיתוח, גם אם חלק מהעובדים ימצאו עבודה הרי היא תהיה בשכר נמוך יותר, שכן אינטל משלמת מעל הממוצע ובוודאי שיילקחו מקומות מעובדים אחרים. לא רק שכמות העובדים תפתח בהיקף מספר העובדים שאינטל לא תעסיק ולא מדובר רק ב-400 עובדים כמו הנתון שיש מי שטורח לחזור עליו השכם והערב, מתוך מחשבה ששקר שחוזרים עליו, הופך בסופו של דבר לעובדה. בסופו של דבר גם המעגלים הרחבים יותר של עובדי קבלן והשפעות אינטל על כלל התעסוקה בארץ, יובילו להפחתה של כמות העובדים. אי השקעה חוזרת של אינטל בארץ שווה בסופו של תהליך עד 2016 לכ-0.4% אבטלה ויותר, על כל המשתמע מכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully