וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים לרונית קן: קרטל בחברות הספנות

מאת אבי בר-אלי

5.7.2010 / 8:10

שבע חברות ההובלה הימית הגדולות ייקרו בזו אחר זו, בתוך שבועיים בלבד, את היטל הנמל שנגבה מהיבואנים והיצואנים. בין החברות, גם צים, שבבעלות האחים עופר

הטענות לקרטל בין חברות ההובלה הימית נהפכות לרשמיות ועוברות לפסים משפטיים: התאחדות התעשיינים פנתה בסוף השבוע אל הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בתלונה על חשש לקיומו של הסדר כובל בין חברות הספנות הפועלות בישראל.

התלונה של ההתאחדות הגיעה לאחר שמרבית החברות המובילות בענף הודיעו באחרונה בזו אחר זו ליבואנים וליצואנים על ייקור משמעותי של היטל הנמל שהן גובות. מדובר בשבע חברות ספנות, בהן צים, מארסק, MSC, אלאלוף וקוסקו. החברות הודיעו על ייקור התשלום שייגבה עבור כל מכולה בשיעור שבין 10% ל-100%, בסכומים של 10-75 דולר למכולה.

העלאת תעריף היטל המסוף הנמלי (THC) לא היתה אחידה בין החברות, אך ההודעות על הייקור נמסרו בפרקי זמן קצרים זו מזו ובתקופת זמן של שבועיים בלבד. תחולת התעריפים החדשים נקבעה אף היא בידי כל החברות לתקופה של שבועיים בלבד (מתחילת יולי ועד אמצעו).

במכתב התלונה טוענת ההתאחדות כי בכנס שהתקיים במאי בעניין הרפורמה בתעריפי הנמלים, התבטא מעל הבמה נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, בדבר העלאה צפויה של היטלי הנמל. דברים אלה, טוענת ההתאחדות, חוזקו בדברים שיוחסו לצוק בכתב-עת מטעם לשכת הספנות, שם צוטט אומר כי "הרפורמה בתעריפים תביא להתייקרות משמעותית, לפחות בהיטלי הנמל... הספנות תיאלץ קרוב לוודאי לגבות מהלקוחות הרבה יותר ממה שחשבו מתכנני המוצר הזה שנקרא 'רפורמה בתעריפי הנמלים...'".

"מדובר בספין תקשורתי"

ההתאחדות טוענת כי דברים אלה עלולים להיתפש כהמלצה של איגוד עסקי בדבר קו פעולה שיש לנקוט בו - ומשום כך, להעלות חשש להסדר כובל. באמצעות עו"ד אורית ישראלי, ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות', טוענת עוד ההתאחדות כי הרפורמה בתעריפי הנמלים עתידה להיכנס לתוקף רק בעוד שלושה חודשים (ב-1 באוקטובר), וכי אין בהכרח כל זיקה ישירה בין הרפורמה לבין היטל הנמל שגובות חברות הספנות - ולכן לא היה כל הכרח בייקור ההיטל.

טענת ההסדרים הכובלים בין חברות הספנות עולה בימים אלה לדיון במסגרת הצעת חוק ההסדרים למשק. לפי הטיוטה שגיבש משרד האוצר, יבוטל הפטור ההיסטורי של חברות הספנות מן האיסור על הסדר כובל, והממונה על ההגבלים העסקיים תוסמך לקבוע כללי אכיפה חדשים לשניים מהנוהגים ההיסטוריים של חברות הספנות: שיתוף הפעולה בהעברת מטענים של חברה אחת לאונייה של חברה אחרת באותו הקו; והקמת איגוד חברות ספנות הפועלות באותו קו ספנות, הכולל בין היתר תיאומים באשר למחיר ההובלה הימית. הסדרים אלה, נטען בטיוטת החוק, סותרים את המגמה העולמית לצמצום פטורים אלה.

מלשכת הספנות נמסר: "מדובר בספין תקשורתי ובהאשמות שווא מצד התאחדות התעשיינים, שהיתה שותפה מלאה לאישור הרפורמה בתעריפי הנמלים - בידיעה שחברות הספנות יגלגלו את העלויות העודפות ללקוחות. ההתאחדות והאוצר ציינו זאת בעצמן במפורש, משום חוסר יכולתן של חברות הספנות לסבסד את העלויות הנוספות, ולכן כל ניסיון לגלגל זאת לפתחה של לשכת הספנות הוא לא יאה ופוליטי לכל דבר. הלשכה לא המליצה ולא תמליץ על תיאום מחירים - וכל חברה עושה את שיקוליה העסקיים. לרפורמה בתעריפים יש זיקה ישירה להיטלים, וייקורם מחויב המציאות מסיבות תזרימיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully