וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל לחץ - השרים לא דנו בקרטלים

צבי זרחיה

5.7.2010 / 7:50

בבנק מתנגדים להצעת החוק של רונית קן שתגביר את כוחה של רשות ההגבלים העסקיים אך בו בזמן עלולה להקטין את סמכויות הפיקוח על הבנקים ואף לערער על יציבותם

בנק ישראל לחץ לדחות את הדיון בהצעת החוק להקטנת כוחן של קבוצות הריכוז, וכתוצאה מכך נדחה בשבוע הדיון בוועדת השרים לחקיקה. אתמול נערכו דיונים קדחתניים בין נציגי בנק ישראל לנציגי שר התמ"ת בנימין בן-אליעזר, שר המשפטים יעקב נאמן, והממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן.

בבנק ישראל מתנגדים להצעת החוק שניסחה קן, מאחר שזו תגביר את כוחה - ותקטין, בין היתר, את כוחו של המפקח על הבנקים בבנק ישראל. בפיקוח חוששים שאם יורחבו סמכויות רשות ההגבלים העסקיים, היא תנקוט צעדים נגד הבנקים שעלולים לערער את יציבותם. בבנק ישראל דורשים שההצעה לא תחול על מערכת הבנקאות. לדעת בנק ישראל, ניתן לקדם את התחרות במקביל לדאגה ליציבות הבנקים.

הצעת החוק אמורה היתה להידון אתמול בוועדת השרים, לקראת העלאתה ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה הטרומית במליאת הכנסת. אם תימשך הדחייה בדיוניה של ועדת השרים לחקיקה, קיים חשש שהכנסת לא תספיק לאשר בקריאה הראשונה את הצעת החוק בטרם צאתה לפגרה ב-21 ביולי.

ההצעה נועדה, לפי הכתוב בה, "להתמודד עם קבוצות ריכוז, או אוליגופולים, שמהווים כשל תחרותי מרכזי בענפי משק רבים, ובהם קיים צירוף של מיעוט משתתפים וחסמי כניסה גבוהים".

הצעת החוק נועדה להעמיד לממונה על ההגבלים העסקיים כלים להתמודדות עם בעיות תחרות מסוג זה. הצעת החוק הממשלתית מאפשרת לרשות ההגבלים להגדיר ענפים מסוימים כקבוצת ריכוז, כך שיהיו בידי הרשות כלים חזקים שיאפשרו לה לכפות על ענפים שבהם קיימת רמת תחרות נמוכה להסיר חסמי מעבר בין החברות, לבטל חסמים שמונעים כניסה של שחקנים חדשים לענף ולקבוע הוראות נוספות להגברת התחרות.

ההערכה היא כי בדיונים בוועדת הכלכלה בהצעת החוק הממשלתית ובהצעת החוק שהגיש כהן, הרגולטורים ינסו לטרפד חלק מהסעיפים המגבירים את כוחה של הממונה על ההגבלים במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully