וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפסיק לדבר, להתחיל לבנות

עמי מי-טל

5.7.2010 / 9:40

עמי מי-טל בטוח כי דון קישוט היה מתגאה בקברניטי הכלכלה שעסוקים בכותרות ולא עושים מספיק לבניית דירות. הגיע הזמן להתעורר - דירה לא חייבת להיות בגדר של חלום

לאחרונה קראנו עד כמה האמירו מחירי הנדל"ן בסוריה, "צרת רבים נחמת טיפשים", אמרו חכמים. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים כי שוק הנדל"ן בישראל קנה כרטיס לכיוון אחד בלבד - עליה של 35% במכירת דירות חדשות בחודש מאי. מלאי הדירות ירד מתחת ל-9,000 דירות, מספיק ל-7 חודשים בלבד. נתונים מפחידים, על אחת כמה וכמה אם הממון אינו שורה בכיסכם.

לפעמים קצת נמאס מהסטטיסטיקה. כולנו מכירים את המשל, על אותו אדם המכניס את ידיו לתוך תנור חם ב-80 מעלות ואת רגליו לדלי מלא במים שקפאו במינוס 20 מעלות ובממוצע אנחנו מדברים על טמפרטורה של 30% - זו הסטטיסטיקה.

דעות לחיים

העולם נחלק לשניים, אלה שסבורים שמחירי הנדל"ן מנופחים ולא הגיוניים ואלה שבטוחים שהשמיים הם הגבול וחלקם מתפרנסים מהענף.

הקבוצה הראשונה, ה"מצננים", כבר פתחו במלחמת עולם בדמות של זהירים במטרה לקרר את השוק. נגיד בנק ישראל נושא את דברו כי הריבית כיום נמוכה אבל לבטח תעלה בעתיד כך שלא ממש משתלם למנף רכישת דירה. המפקח על הבנקים משתטח ומציע להגביל את גובה המינוף, רשות המסים עושה גליצ'ים (בהשראת המונדיאל) על קבוצות הרכישה, בקיצור כולם ב"קומבינה".

הקבוצה השנייה, ה"מתפרנסים", בכלל לא מבינים על מה אנחנו מדברים. אף אחד מהם אינו רואה ירידת מחירים בקרוב, בטח שלא ניתן להגדיר את המצב כבועה והכי גרוע, מלאי הדירות בשפל ומספיק ל-7 חודשים בלבד. בקיצור סיסמאות למכביר.
בכל אופן, כולם מסכימים, ה"מצננים" וה"מתפרנסים", כי ריבית המשכנתאות על מסלוליה השונים היא הלפיד שבראש המחנה. על מנת לסבר את האוזן לפני כשבוע פורסם כי סכום המשכנתאות הכולל זינק בכ-45% בתוך שנה והגיע בחודש מאי לשיא של 4.6 מיליארד שקל וזאת לעומת 2.7 מיליארד שקל בלבד במאי אשתקד.

קצת סדר באינטרסים

בואו רגע נעשה סדר בבליל המתוזמן של כול אוהבי הכותרות למיניהן. כולנו יודעים שהאמת היא אי שם באמצע, אינני הראשון ובטח שלא האחרון שמבין את הדבר הכי טריוויאלי בעולם. ברגע שיופשרו קרקעות בצורה מאסיבית באזורי ביקוש אמיתיים ולא בבית שמש, תהיה זו ההתחלה לפתרון מקיף בשוק הנדל"ן. יש בועה אין בועה את מי זה בעצם מעניין? יש שוק, יש מחיר, מי שרוצה ויכול - יקנה.

נכון להיום המחירים יצאו מכלל פרופורציה. אין יום שעובר שבו שר השיכון אטיאס לא נלחם באופן מילולי באמצעות כותרת כזו או אחרת מעל דפי העיתונים במחירי הדירות. אין יום בלי הצהרות של משרד השיכון על הפשרת קרקעות. על מי אתם רוצים לעבוד, לפחות חמש שנים יעברו עד שיתחילו אותן הפשרות לרקום עור וגידים, עד אז מחירי הדירות יישארו גבוהים.

אין צורך להיכנס לפאניקה ואל תהיו עצובים - מלאי לא מבוטל של דירות נרכש על ידי משקיעים או נמצא בשלבי בניה מתקדמים. הנתון הזה לא נכלל בסטטיסטיקה, כך שבשלב כלשהו מחירי הדירות יתייצבו או אפילו יירדו. הרי ברור לנו שמחיר הדירות לא יכולים להחזיק בשמיים לאורך זמן.

רוצים דירה ולא בחלום

אולי סוף סוף יתעוררו הקברניטים ויבינו את מה שכל אזרח מבין כבר מזמן. הממשלה, משרד השיכון, נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים - דון קישוט לבטח מתגאה בכם. כולכם מפנים את המשאבים לכיוונים הלא נכונים. במקום להגביל אותנו בגובה המשכנתא תפשירו קרקעות, במקום להפחיד אותנו בצפי לעליית ריבית בעתיד תתחילו לבנות לגובה. במקום להגביל את קבוצות הרכישה באמצעות מסים שונים ומשונים תתחילו לתת הקלות במע"מ ובמס הרכישה באמצעות קריטריונים המעודדים זוגות צעירים. אנחנו לא האויב שלכם, אנחנו חלק מכם, וגם אנחנו רוצים דירה. נמאס לנו לחלום.

*עמי מי-טל, רו"ח, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמאיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully