וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור יחליט: למי שייך הגז והנפט?

5.7.2010 / 12:35

שר האוצר פנה בקריאה לקהל הרחב להשמיע עמדתו בנוגע למדיניות התמלוגים שעל המדינה והציבור לקבל מתגליות הנפט והגז. הציבור יגיש עמדתו בכתב עד ל-15 ביולי, 2010

יוזמה חדשה ויוצאת דופן של שר האוצר יובל שטייניץ: השר וועדת ששינסקי, שמונתה על ידו, פונים הבוקר בקריאה לציבור הרחב על מנת להשמיע עמדתו בכל הנוגע למדיניות התמלוגים שעל המדינה והציבור לקבל מתגליות הנפט והגז. על הציבור להגיש את עמדתו בכתב לוועדה עד ליום חמישי, 15 ביולי 2010, והוועדה תשקול לזמן חלק ממגישי העמדות להציג את עמדתם בפניה, בעל פה.

ועדת ששינסקי מונתה על ידי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, על מנת לבחון את המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז טבעי. בראש הוועדה עומד פרופ' איתן ששינסקי. עוד חברים בוועדה: ד"ר אודי ניסן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יהודה נסרדישי ראש רשות המסים, פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומית, וד"ר יעקב מימרן, הממונה על ענייני נפט במשרד התשתיות הלאומיות.

הוועדה החלה את עבודתה בחודש מאי השנה ובמסגרת דיוני הוועדה פונה הוועדה לציבור הרחב על מנת לשמוע את עמדתו בכל הנוגע לגיבוש המדיניות בנושא משאבי נפט וגז טבעי בישראל.

החוק החל על התגמולים המשולמים למדינה הינו משנות ה-50 של המאה שעברה, והוא קובע כי התגמול עומד על 12.5% מהערך הכספי של התפוקה. במקרה של תגליות הגז בים התיכון התגמול נמוך יותר מכיוון שהוא מחושב מ"פי הבאר", כלומר לאחר קיזוז עלות הזרמת הגז אל החוף - והוא עומד על כ- 10.6%.

בנוסף לתגמולים, משלמות החברות המפיקות את הנפט גם מסי חברות (ובמקביל הן גם נהנות מזיכויים מיוחדים), ולכן סך הערך הכספי מתפוקת הגז מגיע ל-35%-40%, על פי הערכות של כלכלני הכנסת ושל החברות המפיקות. נתון זה נחשב לנמוך בהשוואה בינלאומיות, והוא דומה למצב בבריטניה אך נמוך מרוב המדינות האחרות בעולם.

מנהלים בקרב החברות המפיקות הסבירו בשבועות האחרונים שההבדלים בין ישראל למדינות רבות אחרות נובעים מהעובדה כי בישראל כל הסיכון מוטל על החברות המחפשות את הגז והנפט - גם הסיכון לכישלון וגם סיכוני השוק בכל הקשור למכירת התפוקה, אם תתגלה. זאת בעוד שבמדינות אחרות ישנם מודלים מגוונים בהם כל או חלק מהסיכונים נלקחים על ידי רשויות המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully